Jag har tänkt 90x90 som stolpar och i övrigt 45x145 impregnerat. Synpunkter på svagheter?
3D-modell av en trästomme för byggprojekt med dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer det att hålla för isen ? De flesta stenkistor jag sett har gjorts i grantimmer och även de kan brista om isen är svår. Finns nog en del matnyttigt här på forat också om du kollar på bryggor.

Stockar som du laskar ihop. Ev med rostfri gängstång.

Hur ligger bryggan vädermässigt. Hur går vattenlinjen?

Skarvarna måste vara betydligt kraftigare om den skall tåla någon vind att prata om.

Det ser klent ut. Och lägg brädorna på insidan av stolparna.

• Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Stockar som du laskar ihop. Ev med rostfri gängstång.
Vilken typ av laskning rekommenderas?

A atomlab skrev:
Hur ligger bryggan vädermässigt. Hur går vattenlinjen?

Skarvarna måste vara betydligt kraftigare om den skall tåla någon vind att prata om.
Bryggan ligger naturligtvis i söderläge i en mindre vik, och vattenlinjen kommer gå ca 30 cm nedanför toppen av bryggan. Vilka skarvar menar du?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kommer det att hålla för isen ? De flesta stenkistor jag sett har gjorts i grantimmer och även de kan brista om isen är svår. Finns nog en del matnyttigt här på forat också om du kollar på bryggor.
Japp, men jag har även sett betydligt klenare stenkistor än min ritning som verkar stå pall i decennier...

Ska den stå i sjö eller hav? Isförhållanden?

H hakaninorr skrev:
Synpunkter på svagheter?
Några snedsträvor kanske? Gör ju mycket för stabiliteten.

Var hittar man 2 meter rostfri gängstång?

MathiasS MathiasS skrev:
Det ser klent ut. Och lägg brädorna på insidan av stolparna.
Om jag kör 45x170, innanför stolparna, med någon snedstäva, vad tror ni då? Nu blir nog dessutom stenkistan 1,6x1,6 m stor och 1,5 m hög.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hej

Jag funderar på att bygga nått liknande i en sjö, fick du byggt enligt skiss och har den hållit för isen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.