2 658 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Stenkista för 500 liter/dygn
Hej Byggahusforum! Jag behöver anlägga en stenkista till mitt enskilda avlopp som klara av 500 liter per dygn, enligt byggnadsnämndens beslut. Hur stor stenkista behöver jag och hur stora ska stenarna vara? Med vänliga hälsningar, PerOF
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Den som kan räkna på det kan inte svara baserat på den information du lämnat. Kapaciteten på stenkistan styrs till största delen av omgivande material.
Om du googlar "dimensionering dagvattenkassett" så hittar du lite info och kan leta dig vidare till tillverkarnas hemsidor där dimensioneringsinfo finns.
Om du googlar "dimensionering dagvattenkassett" så hittar du lite info och kan leta dig vidare till tillverkarnas hemsidor där dimensioneringsinfo finns.
Det styrs av markens förmåga att ta upp vattnet (perkolationsförmåga). Är det sand-grusjord så rinner vattnet snabbt nedåt och är det lera så går det väldigt långsamt. Ligger grundvattnet högt så tar det långt tid att bli av med vattnet. Ligger det lågt så går det fortare. Så frågan är svår att svara på generellt.
Gräv ett testhål av känd ytstorlek till rätt djup där du vill ha stenkistan. Häll i en känd mängd vatten (t ex 100 liter) och klocka hur lång tid det tar att infiltrera vattnet. Räkna fram vilken yta du behöver för att svälja 500 liter per dygn. Med tanke på årstiden sensommar så har du troligen den högsta förmågan att ta upp vatten (grundvattnet ligger som lägst så här års). Öka således ytan för att kompensera för detta (Multiplicera med en faktor om 2?).
Gräv ett testhål av känd ytstorlek till rätt djup där du vill ha stenkistan. Häll i en känd mängd vatten (t ex 100 liter) och klocka hur lång tid det tar att infiltrera vattnet. Räkna fram vilken yta du behöver för att svälja 500 liter per dygn. Med tanke på årstiden sensommar så har du troligen den högsta förmågan att ta upp vatten (grundvattnet ligger som lägst så här års). Öka således ytan för att kompensera för detta (Multiplicera med en faktor om 2?).
Klicka här för att svara