162 044 läst ·
379 svar
162k läst
379 svar
Stenhus i egen regi
Jag var på elmässan i Kista i våras och pratade med så många olika leverantörer av system som jag hittade. Knx hade föredrag och många visade Dali. Sedan läst på olika forum, här bland annat. Med allt sammantaget så tycker jag att Plejd var smartast. Dock bara min åsiktKarl_Pedal skrev:
Vad blev det för märke på gipsputsen? Vad fick du betala för den? Jag köpte min gipsputs (Alsecco Glättputs) till hela huset från Xella och betalade 156 kr/säck (25 kg).R RoffeN skrev:I fredags var jag över till Tallinn för att beställa material till bygget. En mycket lönande resa. Förutom gipsputs med primer och alla fördragna el-slangarna så köpte jag massa verktyg och förbrukningsmaterial så som spik, skruv och skum mm.
Jag fick tipset av en annan självbyggare att ringa hans kontakt på Bauhof i Tallinn. Ett lönande tips. Elmaterialet, Dekra, är tex billigare än sonen får från sin elfirma och på putsen tjänade jag 30kkr.
[bild] [bild]
Vad kostade frakten?
Redigerat:
Bygget rullar på. Elen är dragen i väggarna och ska bara kopplas i taket. Har haft en hel del jobb med att bestämma belysningen. Jag bestämde mig till slut för att använda Plejd för styrningen. Det har dock inte varit helt lätt att förstå alla möjligheter med systemet. Som tur var så kom en av deras säljare till stan för en demo-dag. Då rätades de sista frågetecken ut.
Just nu är det invändig putsning som gäller. 500m2 gipsputs. Har försökt hyra en lämplig putsspruta för ändamålet men det var helt omöjligt att hitta. Till slut nosade jag upp en som inte längre var för uthyrning på grund av att han som kunde den hade bytt jobb. Det slutade med att jag köpte ut den istället. Den skulle vara servad men tyvärr så fanns ingen som kunde starta den för en demo. På köpet skicka de med en som var trasig.
Det var rätt nervöst några dagar innan vi listat ut hur maskinen fungerade. Äntligen hade vi ändå alla kablar och kopplingar på plats och... Den startade
En enorm arbetsbesparing i arbetet då det rör sig om över 6 ton puts plus vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Just nu är det invändig putsning som gäller. 500m2 gipsputs. Har försökt hyra en lämplig putsspruta för ändamålet men det var helt omöjligt att hitta. Till slut nosade jag upp en som inte längre var för uthyrning på grund av att han som kunde den hade bytt jobb. Det slutade med att jag köpte ut den istället. Den skulle vara servad men tyvärr så fanns ingen som kunde starta den för en demo. På köpet skicka de med en som var trasig.
Det var rätt nervöst några dagar innan vi listat ut hur maskinen fungerade. Äntligen hade vi ändå alla kablar och kopplingar på plats och... Den startade
En enorm arbetsbesparing i arbetet då det rör sig om över 6 ton puts plus vatten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är garaget med carport vädertätt. Blev en bra balans mot huset.
Vi har även monterat upp poolen från Tjällden. Det blir en fin utsikt från sovrummet

Vi har även monterat upp poolen från Tjällden. Det blir en fin utsikt från sovrummet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
OSB och sedan gips i taket.
Har haft ett visst sjå med att bestämma mig för vilket puts-system jag ska använda utvändigt. Det blev tillslut Caparols Capatect Solid.
Har haft ett visst sjå med att bestämma mig för vilket puts-system jag ska använda utvändigt. Det blev tillslut Caparols Capatect Solid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto