Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Trevligt med resor man går plus på! Hur resonerar du kring valet av Plejd framför andra fjärrstyrda enheter?
Jag var på elmässan i Kista i våras och pratade med så många olika leverantörer av system som jag hittade. Knx hade föredrag och många visade Dali. Sedan läst på olika forum, här bland annat. Med allt sammantaget så tycker jag att Plejd var smartast. Dock bara min åsikt

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
I fredags var jag över till Tallinn för att beställa material till bygget. En mycket lönande resa. Förutom gipsputs med primer och alla fördragna el-slangarna så köpte jag massa verktyg och förbrukningsmaterial så som spik, skruv och skum mm.
Jag fick tipset av en annan självbyggare att ringa hans kontakt på Bauhof i Tallinn. Ett lönande tips. Elmaterialet, Dekra, är tex billigare än sonen får från sin elfirma och på putsen tjänade jag 30kkr.
[bild] [bild]
Vad blev det för märke på gipsputsen? Vad fick du betala för den? Jag köpte min gipsputs (Alsecco Glättputs) till hela huset från Xella och betalade 156 kr/säck (25 kg).

Vad kostade frakten?

Redigerat:
Frakten för fem pallar är 4800kr.

R RoffeN skrev:
Jag köpte [länk] i 30-kg säck. Betalade 6,75 €/säck. Kommer fem pallar på torsdag som kostar 4800kr.
Ett klart trevligt pris! :)

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Idag kom materialet från Tallinn. Gick väldigt smidigt Flertalet rullar med elektriska kablar märkta Draka PRO på en träpall i snötäckt utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmaterial med träreglar och metallprofiler framför säckar av Knauf MP 75 på en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
Bygget rullar på. Elen är dragen i väggarna och ska bara kopplas i taket. Har haft en hel del jobb med att bestämma belysningen. Jag bestämde mig till slut för att använda Plejd för styrningen. Det har dock inte varit helt lätt att förstå alla möjligheter med systemet. Som tur var så kom en av deras säljare till stan för en demo-dag. Då rätades de sista frågetecken ut.
Byggarbetsplats med dragning av elkablar i vägg och tak, oputsat tegel och konstruktionsmaterial syns.
Skapa konto
Byggplats med elektriska kablar dragna längs betongväggarna, stege och arbetsmaterial synligt.
Skapa konto
Eldragna kablar på en byggarbetsplats med synliga väggblock och takreglar, redo för invändig putsning.
Skapa konto

Just nu är det invändig putsning som gäller. 500m2 gipsputs. Har försökt hyra en lämplig putsspruta för ändamålet men det var helt omöjligt att hitta. Till slut nosade jag upp en som inte längre var för uthyrning på grund av att han som kunde den hade bytt jobb. Det slutade med att jag köpte ut den istället. Den skulle vara servad men tyvärr så fanns ingen som kunde starta den för en demo. På köpet skicka de med en som var trasig.
Det var rätt nervöst några dagar innan vi listat ut hur maskinen fungerade. Äntligen hade vi ändå alla kablar och kopplingar på plats och... Den startade
En enorm arbetsbesparing i arbetet då det rör sig om över 6 ton puts plus vatten.
En använt putsspruta med en säck MP75 gipsputs på, bredvid grått grus och en grå skottkärra.
Skapa konto
Putsning av vägg med grovpistol, putsmaterial appliceras medan kablar syns genom väggen.
Skapa konto
Arbetare applicerar gipsputs på vägg med putsspruta i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

• Applicering av våt gipsputs på vägg med putspruta, synliga eldragningar markerade på väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Har även tagit upp hålen för de runda fönstren...
I badrummet blir fönstret mitt i en 60x60 platta. Hus under konstruktion med utsågade hål för runda fönster och byggmaterial framför.
Skapa konto
Runt fönsteruttag i en grå betongvägg i ett ofärdigt rum med isolering.
Skapa konto

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
Fick för lite puts så i väntan på en ny sändning från Tallinn så satte vi igång med garaget... Obyggt garage med öppen takkonstruktion och byggmaterial spridda på marken, två personer jobbar med projektet.
Skapa konto
Pågående bygge av garage med arbetare, en grävmaskin och halvbyggda väggar av lättbetongblock.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Håller just nu på med carporten framför.

• Gilla
sandbuffeln och 1 till
  • Laddar…
Tänk vad skenet kan bedra. Här inne tillverkas snart vår nya innerdörrar i ek.

• Enkel verkstadsbyggnad där nya innerdörrar i ek kommer tillverkas.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Och här köper jag golvet. Kvistfri ek i fallande längder
Det blev en mycket lyckad resa till Litauen.

• Industriområde med byggnader och material, tänkt att representera inköpsplats för kvistfri ek i Litauen.
    Skapa konto
  • Ett kvistfritt ekgolv i fallande längder på ett bord i ett kontorsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Nu är garaget med carport vädertätt. Blev en bra balans mot huset.
Vi har även monterat upp poolen från Tjällden. Det blir en fin utsikt från sovrummet:D(y)
Nybyggt vädertätt garage med carport i konstruktion mot en klar himmel.
Skapa konto
Nybyggt garage med anslutande carport under konstruktion, vädertätat, vid ett bostadshus.
Skapa konto
Nybyggd carport bredvid ett hus och en omonterad pool från Tjällden på en grusgrund.
Skapa konto
Utsikt från sovrummet med påbörjad poolinstallation och landskap i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Kommunens arbetsplatsbesök avklarat, utan anmärkning (y)

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
OSB och sedan gips i taket.
Har haft ett visst sjå med att bestämma mig för vilket puts-system jag ska använda utvändigt. Det blev tillslut Caparols Capatect Solid.
OSB-skivor installerade i ett oavslutat rumstak med synlig byggställning och material.
Skapa konto
Inomhusvy av ett hörnrum under renovering med OSB och gips i taket samt nyligen putsade väggar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.