Byggahus.se

Stenhus i egen regi

1. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    Jodå, enbart de administrativa avgifter blir en hel del pengar och är lätt att glömma. Speciellt om man bygger i egen regi. En fördel för oss är att vi har några år på oss att färdigställa huset vilket ger oss möjlighet att söka efter prisvärde lösningar utan att tumma på vad vi vill ha eller kvaliteten.

Har också begärt in offert från Tjällden för material till grunden inkl golvvärmen. Vi valde deras lösning när vi byggde vår pool och tyckte de var mycket prisvärda.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 402 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Om ni tänker på det sättet tycker jag att det saknas minst ett sovrum om ni ser huset som en bra investering för att kunna tilltala familjer. Speciellt på den stora ytan. Eventuellt bygga ett gästhus/attefallare men det är onödig då ni ska kunna få in minst fyra sovrum i ert blivande hus.

3. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    Där blir det dock en kompromiss. Får bli till en tvåbarnsfamilj. Fyra sovrum blir för stort för oss.

• Laddar…
  4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 402 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Tänk dock på att en tvåbarnsfamilj kanske vill ha gäst/hobby/kontor i ett extra rum. Ni kommer skrämma bort stor del av köparna gissar jag. Prata med några lokala mäklare och gör hemläxan innan ni bestämmer er.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    Läxan är gjord liksom våra val :) Vi bygger inte för att sälja utan för att få en bekväm ålderdom i ett hus som vi förhoppningsvis kommer att trivas i. Läget på huset kommer nog i slutändan att ha störst betydelse vid en försäljningen, om vad vi hoppas många år in i framtiden.

Redigerat 22 okt 2016 21:10
  6. roland53
    Medlem · Skåne · 4 330 inlägg

roland53

Medlem
    Vi resonerade samma när vi byggde.
    Vi byggde för att bo i det låång tid, kanske till döddagar, och sneglade inte på vad det kostade eller om det skulle gå att få pengarna tillbaks vid en försäljning, det får arvingarna ta hand om....
    Det blev inte billigt men förbannat trivsamt ;)

7. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    Ungefär så, ja. Projektet blir också så mycket roligare om man tillåter sig att ta ut svängarna lite redan från start. Som tex inbyggd pizzaugn :)

Redigerat 22 okt 2016 21:18
  8. B
    Medlem · Uppsala · 591 inlägg

bakterie

Medlem
    Lägg gärna in lite bilder på insidan av det befintliga huset. Jag tror inte vi har behov av reservdelar till vårt hus från -33, men lite bilder kanske gör att vi kommer på något. :)

• Laddar…
  9. roland53
    Medlem · Skåne · 4 330 inlägg

roland53

Medlem
    Instämmer, men när det gäller pizzaugn så var det inget alternativ för mig.
    Det finns 4 pizzerior i den lilla by som jag bor i, fattar inte hur dom överlever.
    Skulle jag byggt en pizzaugn så skulle deras levnadsvillkor bli ännu sämre ....:rolleyes:

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    Det ska jag nog kunna fixa. ;-) Något speciellt du/ni är intresserad av?

11. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    Finns en till täljstenskamin...

12. O
    Medlem · Stockholm · 495 inlägg

oas

Medlem
    Hehe. Ni har lite jobb framför er där ja... :)

13. BerraBo
    Renoverare · Södermanland · 346 inlägg

BerraBo

Renoverare
    Du har inte tänkt på möjligheten att annonsera ut allt på blocket. Lite tur så kan du slippa allt jobb.

14. R
    Medlem · 412 inlägg

RoffeN

Medlem
    :) Har nog insett det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.