Var tvungen att få några lister tillhyvlade. Tur det finns gedigen kunskap i byn:D

• Man arbetar med trähyvel i en verkstad för att forma lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lowdawn och 2 till
  • Laddar…
Montering av karm, smyg och foder i ett svep. Allt färdiggjort tillsammans med dörrarna.

• Dörrkarm under montering med klämmor som håller smygen och fodret på plats.
    Skapa konto
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Värmepumpen på gång(y)

• Installation av en värmepump i ett rum under konstruktion med synliga rör och kablar.
    Skapa konto
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Stirrade på detta 12 timmar igår:rofl:[video]
Vad är det för Lambdavärde på sån där isolering?
Funderar själv på att spruta istället för sitta och skära skivor... men de få jag har sett hittills kan inte garantera samma isolervärde.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för Lambdavärde på sån där isolering?
Funderar själv på att spruta istället för sitta och skära skivor... men de få jag har sett hittills kan inte garantera samma isolervärde.
För jämförelse så har 170mm mineralull U-värde 0,193 och 190mm cellulosa har 0,183. Alltså små skillnader. Sedan finns andra fördelar som att cellulosa låter fukten vandra och att det krävs mindre energi för att tillverka cellulosa-ull
Läs gärna bifoga jämförelse mellan mineralull och cellulosafibrer

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ska bli kanon med en rymlig dusch. Äntligen kan man få ryggen skrubbad av frugan(y):D

Nybyggd rymlig duschhörna med marmorimitation och inbyggd hylla.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
TCG och 3 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Ska bli kanon med en rymlig dusch. Äntligen kan man få ryggen skrubbad av frugan(y):D

[bild]
Nice! Är det dubbeldusch?

R rsa skrev:
Nice! Är det dubbeldusch?
Japp!

Grå marmorerade kakelplattor med utstickande rör och fästelement i en vägg.
Skapa konto

Härligt bygge! Blir avis. Vill också bygga i lättbetong. Känns som ett bra val att handla hos våra grannar i öster. Om / när vi bygger ska jag definitivt köpa en gammal transportbil och handla byggodis på andra sidan sjön...

Jag kanske har missat men gör ni allt allt själva, eller har ni in tex vvs, plattsättate och elektriker?

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Ja, det har varit både lönsamt och kvalitativt givande att handla från de baltiska länderna.

Jag gör det mesta själv med god hjälp av kunniga familjemedlemmar och hjälpsamma vänner. Fast visst har jag vett att kalla in experter då det är nödvändigt(y)

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Wohoo(y)
Idag blåste dom fram fibern:rofl::rofl::rofl: Framblåsta fiberkablar mot en vit husvägg med synliga rör och grus på marken.
Skapa konto

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
E
Har precis streckläst tråden. Fantastiskt hus, imponerande arbete. (y)(y)

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Har precis streckläst tråden. Fantastiskt hus, imponerande arbete. (y)(y)
Tack för de uppmuntrande orden:D

Håller just på att välja bänkskivor. Vi hade från början bestämt oss för en ljus marmomönstrad granit. Då vi insåg att just ljus granit är av sämre kvalitet, sprödare och suger in vätskor, så gick det bort. Då kikade vi på keramik. Nackdelen med dessa är att de är något känsliga för hårda stötar. Att tex tappa en tung pannan på bänken kan få den att spricka. Skivorna är max 12mm tjocka och går inte att få med yta för avrinning. Därefter tittade vi på kvarts komposit, typ Silestone. Det materialets svaghet är att den bleks av uv-ljus och då skivor ska vara innanför stora fönster i söderläge så blir det problematiskt...
Därför så vänder jag mig till Er. Vad har ni för erfarenheter av ljusa bänkskivor i hårda material?

• Gilla
GustafWesterholm
  • Laddar…
Det tråkiga svaret kanske är laminat? Är själv inne på det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.