P
Hej,

En stuga på min tomt, som jag tror är från 30-talet, har en slät och rätt bred grundmur. Är inte så kunnig på området men har förstått att man på den tiden började använda cementgrunder mer och mer.
I den del av grunden som är källare ser jag att det blivit en stor spricka i hjärtmuren (tror det heter så) och i den tycker jag mig se stenar. Inte allt för stora men typ som en knytnäve.

Kan det vara en äldre stenmur som har cementerats och att man ”renoverade” ett ännu äldre hus?
Det har tidigare funnits en äldre timmerstuga bara 50 meter bort men som revs på 80-talet.
 
Det var vanligt att man blandade betongen med en andel "sparsten" för utfyllnad.
Dvs inte så stora att man kan mura med de utan mindre, och knytnävsslag stämmer nog bra in här.
Spricker källarmurarna så är det antagligen fråga om sättningar eller om undermålig armering och/eller grundsula.
 
Våra källarväggar i huset från 1937 är gjutna med sten i, ingen armering alls.
 
P
Ok, så det är bara för fyllning. Tyckte väl att de såg lite små ut för att passa i en större mur.

Verkar inte vara armering i muren och det har varit problem med vatten/fukt i källaren. Så sättningar lär det vara som orsakat sprickan.

Tack för svaren!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.