Bob_the_builder skrev:
Det håller inte... jag har länge kört mac (har fortfarande en powerbook som iofs inte varit igång på något år nu), men har numera en pc som kör windows, har aldrig intresserat mig för Linux och bygger lös(trä)virkeshus...
;)
Aj då, där föll den teorin. Och jag som hade funderat så länge... ;)

Nej teorin föll inte helt!

Jag är väldigt imponerad av enkelheten med stenhus och tillika macen, har 3 st en G4:a på jobbet och en G4 globe och en
imac G3 hemma!! (pc allergi)

;)

Vroom.
Man kunde nästan höra när den här tråden körde ner i diket... :)

KarlXII skrev:
Vroom.
*Duns* ;)
Ledsen om jag blandade in en distraktion, men det är ju min tråd så jag får väl skylla mig själv. Kan vi försöka få upp tråden ur diket igen? Sten/trä-frågan tycks ju intressera många, så det borde inte vara helt omöjligt.

Hur är det egentligen med ekonomi, ekologi, energi, inomhusklimat med mera i ett stenhus?

KarlXII skrev:
Vroom.
Då baxar vi upp tråden på vägen igen då!

Det finns vissa fundmentala skillnader mellan sten och trähus. Det är byggnadsmaterialet.

Alla har väl mer eller mindre hört talas om sjuka-hus-sjukan. Det kom några år efter den stora energikrisen. Då började alla hustillverkare tokisolera sina hus, med allehanda problem (mögel, röta, dålig ventilation...)
Många av dessa problem är nu åtgärdade och trähusfabrikanterna har fått bukt med merparten av dessa problem.

Under förra seklet ;D använde man i stor utsträckning blåbetong, som innehöll radon. Inte speciellt trevligt. Men i de lättbetongprodukter som tillverkas idag används garanterat inte något som helst radonhaltigt material.

Vad vill jag nu säga med detta, det finns inte något klart bästa val, varken idag eller imorgon.

Personligen anser jag att ett stenhus är mer gediget, ger ett trevligare innomhusklimat, samt att det är tyst.
Den som anser att ett trähus kan bli lika tyst (bullerdämpande) som ett stenhus har antagligen fel på hörseln ;)

Att stenhus dras med en extra prispremie, tror jag man kan övervinna med visst eget arbete.

Förresten, jag tycker om att ha luftigt omkring mig, hög takhöjd tillexempel. I ett trähus, från de som levererar färdiga väggelement, är dina valmöjligheter begränsade. De klarar oftast max 2.70, men 2.40 är normalt.
Bygger du i sten, så murar du bara på ett eller flera lager sten till, så får du din extra takhöjd

BoByggarn skrev:
Den som anser att ett trähus kan bli lika tyst (bullerdämpande) som ett stenhus har antagligen fel på hörseln  ;)
Vasaru? 8)

Nä ärligt talat - att ett betonghus skulle vara mer ljudisolerande än ett trähus köper jag inte. Innan vi flyttade hit bodde vi i ett stenhus med lägenheter.
Något mer lyhört får man leta efter. Man hörde i princip ALLT från grannarna. Huset vi bor i nu är mycket, mycket tystare.
Det ÄR en fråga om konstruktion, inte material.

BTW, vi har mellan 3,60 och 7 meter takhöjd i vardagsrummet....
Men det är klart, det är inget produktionshus.
Däremot tror jag oftast att det är byggnadsloven som begränsar vilken takhöjd du slutligen kan ha.

Nä, jag tror att det bara är känslan som avgör vilket hus man vill ha. För- och nackdelar finns med bägge alternativen. Vi lurade på ett betonghus innan det slutligen blev trähus och det är inget vi ångrar. Trähuset känns levande och öppet, ett betonghus kan kännas lite dött. Många uppskattar den känslan...men jag har bott färdigt i en bunker.

KarlXII skrev:
Trähuset känns levande och öppet, ett betonghus kan kännas lite dött
I get your point! - du trivs med knakandet i väggarna du har i ett trähus. Det gör det hela levande! ;D

Tänkte bara ge tråden en liten knuff..
För det kan väl inte vara så illa att ämnet är helt uttömt redan? :)

Niklas L skrev:
Tänkte bara ge tråden en liten knuff..
För det kan väl inte vara så illa att ämnet är helt uttömt redan? :)
Jodå, jag tror att trähus förespråkarna har slut på argument... ;)

BoByggarn skrev:
Jodå, jag tror att trähus förespråkarna har slut på argument...  ;)
Stenhusdiggarna verkar inte heller så aktiva... ;)
Jag är tacksam för de svar som har kommit in hittills, det har varit väldigt intressant. Men fortsätt gärna att argumentera.

Fru Lind skrev:
Själva materialet är billigt, vi har fått en offert på 120 000 för sten till ett 2-planshus på 280 kvm.

Nyckelfärdigt blir ett stenhus ca 20-30% dyrare än ett trähus, siffran ökar med höjden på huset. Kan man mura själv blir kostnaden en bråkdel, eftersom det inte är stenen som kostar. En av de leverantörer vi diskuterat med anser att tre oerfarna personer och en liten lyftkran murar ett 2-plans stenhus på 14 dagar. Vi räknar med tre månader  ;D
Nu ska vi se om vi kan sparka igång den här tråden igen.

Om Fru Linds uppgifter stämmer så borde man kunna bygga en stenkåk löjligt billigt (mycket billigare än trä) så länge man klarar av att mura den själv...

Eller?

Löjligt billigt vet jag inte, men

Skalar jag bort alla nätverk, IHC, audio/video och annat lull-lull så byggde jag ett lättbetonghus (2000) på 208 m2 med integrerat garage, etc mm för mindre pengar än grannarna gav för sina Älvsbyhus ODEN.

Då murade jag och svärfar (som är murare) allt + puts. Dessutom gjorde jag all golvläggning, målning, etc.

Murningen tog 9 dagar.

Det enda jag ångrar är att jag inte byggde innerväggarna i lättbetong också.

Nästa hus kommer definitivt bli med källare. Helt i sten inklusive tak/bjälklag.

För min del så valde jag stenmaterial, p.g.a sin enkelhet och att det var ett betydligt flexiblare material. Att det sen är är dött och oorgansikt, är enbart positivt.

TLovskog skrev:
Löjligt billigt vet jag inte, men

Skalar jag bort alla nätverk, IHC, audio/video och annat lull-lull så byggde jag ett lättbetonghus (2000) på 208 m2 med integrerat garage,  etc mm för mindre pengar än grannarna gav för sina Älvsbyhus ODEN.
...
Det låter ju väldigt intressant. Har du mer info om hur du gjorde, vilken sorts "sten" du använde, om nån med tummen strategiskt placerad mellan lång- och ringfinger kan klara av det mm?
Jag försökte komma åt dina webbsidor för att kolla, men det verkar vara nån knut på snöret nånstans...

När tråden ändå är på rull igen:
Fru Lind lovade ju att återkomma med mer info om miljöaspekten. Någon som sett till henne här på sistone, eller som har alldeles egna argument åt ena eller andra hållet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.