Byggahus.se
NoOne2k skrev:
Jag har gett upp både teflon och keramikpannor, de håller ett år, max två. Tyvärr är gjutjärnspannorna lite tunga, men håller gör de :) titta annars på en kolstålspanna, jag har inte prövat än men lillebror är väldigt nöjd med sin :)
Vi har bara rostfria stekpannor och dom är minst lika "bra" som gjutgärn, skillnaden är att man inte kan förstöra dom, vi kör dom alltid i diskmaskinen, det finns det inga andra pannor som gillar.
Kolstålspannor ser rätt grisiga ut efter ett tag, fungerar väl ungefär som en gjutgärnspanna
dvs. bra att steka saker i om man man inte diskar med diskmedel, men direkt olämpliga att göra köttfärssås i, då förstör man beläggningen.

Peter2400 skrev:
Vi har bara rostfria stekpannor och dom är minst lika "bra" som gjutgärn, skillnaden är att man inte kan förstöra dom, vi kör dom alltid i diskmaskinen, det finns det inga andra pannor som gillar.
Kolstålspannor ser rätt grisiga ut efter ett tag, fungerar väl ungefär som en gjutgärnspanna
dvs. bra att steka saker i om man man inte diskar med diskmedel, men direkt olämpliga att göra köttfärssås i, då förstör man beläggningen.
Förstör beläggningen? Hur menar du då? Jag diskar alltid pannan innan den har svalnat och ibland oljar jag in den när den är "torr".

klypert skrev:
Gillar OBHs ecokitchen-pannor har även haft Tefals Thermospot-pannor som är helt okej.
Jag har förstört två såna pannor. Problemet är att beläggningen dör i mitten. Jag misstänker den där thermo-spot-grejen, men det kan likaväl vara det att det är mitt i pannan.

NoOne2k skrev:
Förstör beläggningen? Hur menar du då? Jag diskar alltid pannan innan den har svalnat och ibland oljar jag in den när den är "torr".
Jag tror det avses att när något kokar i pannan så försvinner nonstickförmågan/ytan som blivit i gjutjärnet.

sblixten skrev:
Jag tror det avses att när något kokar i pannan så försvinner nonstickförmågan/ytan som blivit i gjutjärnet.
Ja det var så jag menade, en panna i kolstål eller gjutgärn får en riktigt bra yta efter en tids användning om man endast steker flottig mat och aldrig diskar med diskmedel.
Om man låter en köttfärssås puttra i den ett par timmar så är pannan som ny igen dvs. värdelös.

NoOne2k skrev:
Jag har gett upp både teflon och keramikpannor, de håller ett år, max två. Tyvärr är gjutjärnspannorna lite tunga, men håller gör de :) titta annars på en kolstålspanna, jag har inte prövat än men lillebror är väldigt nöjd med sin :)
Jag har använt Le Buyer's kolstålpannor i ett par år. Speciellt pannkaksjärnet gillar jag för den fina stekytan och det läckra fräsandet när smeten hälls i. Jämfört med gjutjärn släpper pannkakorna lättare.

Nackdelen är att botten slår sig när pannan är varm samt att de rostar. I butik är pannorna täckta med bivax som skall brännas in vilket inte är så enkelt med en glashäll. Min senaste panna brännde jag på friluftsköket och fick en skyddsyta som håller. De andra två pannorna fick inte samma inbränning och är lite ömtåligare. Efter disk brukar jag smörja dem invändigt med en droppe olivolja.

Teflonpannor har vi lyckats förstöra några stycken inklusive ett par Gastrolux. Den senaste Tefalpannan har dock hållit sig fin. Har dock aldrig slitit ut en panna inom ett år.

Köpte i mitten av 90-talet en ScanPan 2001+ 26cm. Har den fortfarande. Fantastiskt bra. Aluminiumpanna med beläggning av titankarbid. Beläggningen tål precis vad som helst (förutom maskindisk) inklusive att gå loss å det vildaste med den rostfria stekspaden. I mitt tycke en bra kompromiss även om köttbullar kanske mår bäst av att stekas på en ojämnare gjutärnsyta. Googla för att hitta försäljningsställen. Dom är inte helt gratis men dom säljs för under tusenlappen styck.

Scanpan-Sådan har jag med, min absoluta favorit
Döremot kärl från OBH håller ju inte alls, en till två ggr max.

Vi har förbrukat x antal teflonpannor och annan non-stick-skit de senaste åren. Har numera bara 3 gjutjärnspannor av olika storlekar, funkar alltid. Favoriten är den vi ärvde av mormor, gammal och väl inkörd, finns inget som slår den!

Såhär ser vår Jamie Oliver-panna ut. Den där magiska pricken som ska ändra färg har "gått sönder".

20150105_131529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyfniken skrev:
Såhär ser vår Jamie Oliver-panna ut. Den där magiska pricken som ska ändra färg har "gått sönder".
Ni har väl käkat upp den.
Lätt att se om ungarna får feber ;)

• Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
Nyfniken skrev:

[bild]
Den har ju ändrat färg! Till samma som resten av stekpannan.... ;)

O
Nyfniken skrev:

[bild]
Det ser ut som att det dessutom verkar fästa extra bra där i mitten....

Synd bara att det inte gällde den magiska prylen de hade placerat där... :D

Eftersom detta är ett fixar-forum så förväntar jag mig att någon snart postar ett tips om hur man renoverar sin keramiska panna, typ "fyll upp med 3 mm flytspackel, dra av med excenterslipen, som ny!" :D

För någon måste väl ha provat??? :)

Polyene skrev:
Eftersom detta är ett fixar-forum så förväntar jag mig att någon snart postar ett tips om hur man renoverar sin keramiska panna, typ "fyll upp med 3 mm flytspackel, dra av med excenterslipen, som ny!" :D

För någon måste väl ha provat??? :)
Ja nästan!
När vi köpte nya gjutjärnspannor för ett par år sedan så slipade jag till stekytan med Rotexen.
Gillar inte den grova ytan som är när man köper dom, blev väldigt bra faktiskt.

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.