Byggahus.se

Stekpannekoll....

1. T
    Medlem · Nivå 11
    Tjenixen!

Jag funderade ett tag på var jag skulle lägga en tråd om stekpannor för jag hittade ingen tråd om köksattiraljer. Tänkte "byggnadsdelar/kök" men det kändes inte rätt. Sen såg jag "vitvaror", klockrent! :D Varför kanske ni snart förstår... ;)

Vi har lyckats slita ut två stekpannor på kort tid och en tredje är på väg och vi behöver såklart köpa nya. Då ställer man ju sig självklart den eviga frågan: Kvalité eller pris? Följdfrågan "Vad är kvalité?" dyker ju också upp som ett brev på posten. Till råga på allt var man gräsänkling några dagar runt jul och då har man ju (eller rättare sagt, man tar sig...) tid att slöa framför tv:n mitt på dagen bara för att man kan. Zappar då förbi tv-shop och ser en snygg kvinna och en oklanderligt ren kockfigur, lite lagom tjock å go sådär, stå och visa hur otroligt amazing och revolutionary Cerafit stekpannor är. Självklart imponeras man av hur enkelt allt är (och hur snygg alternativt tjock och go man blir, beroende på kön) om man bara har ett par Cerafit stekpannor hemma i köket. Inget fastnar och man diskar med lite hushållspapper! Truly amazing! Inte behöver man använda matfett heller, inte ens om man får för sig att steka plastgafflar! Fantastic!

Hur som helst, är det någon som använder dessa närmast magiska köksredskap? Funkar de? Är de prisvärda? Håller de?
    En tusing för tre pannor, varav två med lock låter ju helt okej, istället för att köpa pannor på Ica för samma pengar. Beställer jag snabbt får jag just nu en såskastrull också! Amazing!!!

Kommentarer mottages tacksamt!
    ToRy

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Måste man sälja sina varor via TV-shop är de nog inte så mirakulöst bra trots allt.

Själv köpte vi Hackmanns keramiska stekpanna, den var bra de första 10 stekningarna, sedan fastnar det i den ganska bra. Vi gick tillbaka till teflonpanna igen.

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Man kan långt utgå från att allt som säljs i TV-shop är skit.

Köp en gjutjärnspanna för en hundring på myrorna istället. Den håller livet ut och kan ärvas av dina barnbarn och är bara att diska ur med lite vatten efter användning.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 11
    Hehehe... nä man blir ju lite tveksam bara för att det säljs på tv-shop (eller "tvins" som det visade sig att Cerafit säljs av... same shit, different name...?) så man vill ju änna kolla först. :D

Gjutjärnspanna är bra och den håller fortfarande. Det är dock våra lättviktare som gett sig och de är ju bra på annat så såna vill vi också ha. :) Om inte annat är de lättare att släpa fram å tillbaka till stugan (inga diskmöjligheter vintertid än...)

Om man nu ska ha nåt annat är Cerafit (Amazing!), är det någon som har något bra och prisvärt tips på lättviktspannor?

Erfarenheter från ägare och användare av Cerafit (Fantastic!) mottages fortfarande tacksamt. Det finns ju trots allt en möjlighet att den berömda hönan har hittat sitt korn, dvs att tvins/tv-shop faktiskt säljer en bra produkt... ;)

5. O
    Medlem · Nivå 6
    Om Cerafit är en stekpanna med keramisk beläggning kan jag berätta att vi haft en sådan i ett par månader. Finns att köpa för 199 kr på Mio (28 cm). Även Clas Ohlson har liknande. Otroligt "hal" panna, går knappt att vända det som ligger i pannan, det bara glider undan. Bra till t.ex. ägg, fisk och omelett. Tveksamt till kött, verkar inte bli någon riktigt stekyta.

6. P
    Medlem Nivå 5
    Vi hade tidigare en "GreenPan" med en keramisk beläggning. Den kändes kanonbra under de första månaderna, men sen började allt att fastna.
    Det kan mycket väl varit så att det började efter att den blivit för varm, men efter det och ett antal tidigare teflonmodeller som mer eller mindre är skrot efter ett enda misstag så skaffade vi riktiga gjutjärnspannor. Visst vill det gärna bränna fast, men man slipper i alla fall att byta panna en gång i halvåret..

7. K
    Medlem Nivå 3
    Gillar OBHs ecokitchen-pannor har även haft Tefals Thermospot-pannor som är helt okej.
    har precis fått en Hackmanpanna, men bara kört en stekning i den så vet inte hur den är.
    OBH har även nya lättviktsgjutjärn, men även det är en beläggningspanna.

Det sämsta med en beläggningspanna är att den ALDRIG tål övervärme oavsett hur bra den ska vara.

Gjutjärn är oförstörbar.

/RF

8. AnneFi
    Medlem Nivå 9
    Jag köpte också hackmans keramiska matador. Ett av mina järn brände sönder så ytan blev förstörd men jag fick byta det på garantin och det nya höll mycket bättre

9. J
    Medlem Nivå 4
    Tvshops stekpanna verkar ju superbra men ser det för bra ut för att vara sant så är det nog det också.
    Aldrig sett att nått riktigt bra sålts på tvshop.

Läst det här testet?
    http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/pannan-som-släpper-taget-bäst

Visst är gjutjärn bäst men vill ha en lite smidare stekpanna också.

Jag har testat icas stekpanna som dom brukar rea ut ibland för 199kr (ord. 299kr) o den brukar hålla i ca 1 år för mig.

Har även testat anders petters stekpanna som var 3 gånger så dyr men inte höll den 3 gånger så länge utan var kass efter ca 2 år.

Har även testat Tefals jamie oliver edition som jag tror kostade 399kr o jag fick ut ca 2 år på den.

Har nu gått tillbaka till icas igen o köper en ny varje år istället för 199kr.

Jag gillade dock tefalen bättre då den kändes rejälare samt hade större stekyta fastän både icas o tefalen var 28cm.

10. T
    Medlem · Nivå 11
    Tack för input!

Verkar ju som keramiska pannor generellt inte riktigt håller, oavsett märke.... Kanske ska köpa ICA:s Tefal-panna igen alla fall då. Har ju i alla fall hållit i några år. Såg i morse faktiskt att 28:an är sänkt till 199:- nu. Lägligt... ;)

Ingen som köpt Cerafit?

Mvh,
    ToRy

11. P
    Medlem Nivå 3
    Vad gör ni med era stekpannor vill jag fråga?
    Har själv en IKEA 365 som jag haft i 5-6 år och inget problem med den. Håller man sig till plast eller trä i teflonpannor så funkar det kalas samt inte stålull. Finns inte mycket till repor som gör att det fastnar i min stekpanna iaf.

12. T
    Medlem · Nivå 11
    Mitt problem är oftast att de blir ojämna i botten, vilket jag misstänker beror på att jag ibland är lite för snabb med att diska ur dem....? Visst kan de bli lite repiga också när man fuskar lite med metallverktyg men det är mest kosmetiskt, inte så mycket att det fastnar. En panna har jag dock "lyckats" förstöra "non-stick" egenskaperna i. Den blev alldeles matt och konstig inuti efter en tid och allt fastnade i den. Ingen aning om vad det var för märke....

13. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Största felet folk gör med teflonpannor, är att de spolar av dem för fort och därmed kyler metallen så stekpannan blir skev.

14. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Vi har också några sådana, inköpta på Gekås. Mycket bra stekpanna. Vi har även ett antal Gjutjärnspannor men de är så jobbiga att hålla efter.

15. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Jag har gett upp både teflon och keramikpannor, de håller ett år, max två. Tyvärr är gjutjärnspannorna lite tunga, men håller gör de :) titta annars på en kolstålspanna, jag har inte prövat än men lillebror är väldigt nöjd med sin :)

• Laddar…