Ni verktygsgurus out there. Köpte nyss en begagnad steglös pelarborr för 1500 enkronor, har inte en aning om den är värd det men en vanlig remjohan går ju lös på del också, så jag chansade. Något jag bör tänka på i underhåll eller handhavande? Har jag gjort ett nerköp?
Är den stabil är min första fråga, sen så att inte chucken slår och om den har morsekona...
Det är inte mycket som slår en Arboga pelarborr som är välskött.
Vad är det för en maskin? *nyfis*
/Kent
Det är inte mycket som slår en Arboga pelarborr som är välskött.
Vad är det för en maskin? *nyfis*
/Kent
Tyvärr är det inte en Arboga... _Sån_ jädra tur kan man inte ha. 
Det är en ganska stabil (kina?)maskin, chucken sitter fint och lagren verkar inte glappa. Hittade den på nätet, LUNA har den. Race. MK2 spindelkrona, 85 mm borrdjup, steglös 350-2100 varv. Jag tror den duger fint för mina anspråkslösa ändamål, bara att slippa flytta omkring remmarna är värt det hela.
Någon som har lite bra info gällande optimala varvtal vid olika borrdiametet/matrial?
Det är en ganska stabil (kina?)maskin, chucken sitter fint och lagren verkar inte glappa. Hittade den på nätet, LUNA har den. Race. MK2 spindelkrona, 85 mm borrdjup, steglös 350-2100 varv. Jag tror den duger fint för mina anspråkslösa ändamål, bara att slippa flytta omkring remmarna är värt det hela.
Någon som har lite bra info gällande optimala varvtal vid olika borrdiametet/matrial?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Köpes: Trasig Arboga pelarborr eller lös pelare med bord
Köpes, Hyres & Bytes -
Är detta något att oroa sig för?
Bastu -
Pelarborrmaskin Luna MD20FV - Något att ha?
Verktyg & Maskiner -
Denna pelarborrmaskin något att ha?
Verktyg & Maskiner