Hej,

Pelarborrmaskiner är alltid ett aber. Antingen så är det billigt kinaskräp eller så kostar de 30K +

Har fått möjlighet att köpa en Luna MD20FV till ett bra pris (runt 10K)

Är det något som ni hade gått på? eller skall jag se mig om efter något annat.

Jag har desvärre ingen 3-fas. Så många av de gamla fina Arboga/Strands faller bort då

Är den i bra skick? Ny?
Jag tittade mycket på bänkmodellen av den maskinen och hade sannolikt köpt den om jag trillat över den till bra pris.
Sen blev det en Strands golvmodell till slut, men som bänkborrmaskin tyckte jag mig inte hitta mer attraktiva icke-svenska remdriftmaskiner än den Lunan.

RmK_71 RmK_71 skrev:
Hej,
Jag har desvärre ingen 3-fas. Så många av de gamla fina Arboga/Strands faller bort då
Borde väl "bara" vara att koppla om motor till 230 V trefas (delta väl) och sen en frekvensomvandlare på det, ifall man nu är sugen på dylik maskin? Det är något jag funderat på länge i alla fall.

Tycker redan att kostnaden för begagnade Arboga/ Strands/ Solberga generellt är helt bisarra. Bättre spara ihop till en ny i så fall. Jag tillbringade typ ett år med att bevaka annons- och auktionsmarknaden för dessa. Förvånande hur nära nypris 20-30 år gamla maskiner från industrin säljs för. Det var detta som fick mig att köpa ny från fabrik istället.

Har man tur finns guldkorn, fick tag i en Arboga 2608bänkmodell som gått ett fåtal timmar i mässing på mek verkstad som lade ner för 8k ink maskinskruvstycke. 2608 finns även som enfasare mig veterligen

/A

Alltgår Alltgår skrev:
Är den i bra skick? Ny?
Jag tittade mycket på bänkmodellen av den maskinen och hade sannolikt köpt den om jag trillat över den till bra pris.
Sen blev det en Strands golvmodell till slut, men som bänkborrmaskin tyckte jag mig inte hitta mer attraktiva icke-svenska remdriftmaskiner än den Lunan.
Den är mer eller mindre helt ny.

Strands är fina. Men då hade jag hamnat på 20K+

Lunan har enl specarna:

"Variabel steglös hastighet med display för avläsning av varvtal." vilket är trevligt. Slippa "lägga på en rem i verkstaden" ;) skönt att slippa stressen :D

siggebo siggebo skrev:
Borde väl "bara" vara att koppla om motor till 230 V trefas (delta väl) och sen en frekvensomvandlare på det, ifall man nu är sugen på dylik maskin? Det är något jag funderat på länge i alla fall.
Mjo. Allt går ju :) Men då måste man köpa en frekvensomvandlare och joxa. Då är det kanske enklare att byta motor till en enfas. I framtiden så kommer snickarboan ha 3-Fas men det kan dröja (måste flytta till hus först)

Rickard.
Vad kommer du använda den till? Nu har jag absolut ingen erfarenhet av just denna maskin men är helt övertygad att den fungerar bra för att borra hål i trä och metall (inom begränsningarna)

Det jag såg var att den saknar lite hastigheter på toppen och rätt kort spindelrörelse. En sak man aldrig tänker på innan men trots att jag har ≈5cm mer så är det inte ovanligt att jag svär över att jag har för lite. Extra irriterande när man av precisionsskäl inte vill flytta något.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad kommer du använda den till? Nu har jag absolut ingen erfarenhet av just denna maskin men är helt övertygad att den fungerar bra för att borra hål i trä och metall (inom begränsningarna)

Det jag såg var att den saknar lite hastigheter på toppen och rätt kort spindelrörelse. En sak man aldrig tänker på innan men trots att jag har ≈5cm mer så är det inte ovanligt att jag svär över att
95% i trä. Kanske mindre borrningar i tunnare stålplåt och alu. 85mm i spindelrörelse är väl ingen hit eg. Hade hellre legat på 120mm eller så. Men det är sällan jag borrar såpass djupt.

Rickard.
RmK_71 RmK_71 skrev:
Men det är sällan jag borrar såpass djupt
Det är väldigt sällan detta är problemet för mig utan oftadt handlar det om att få plats att byta verktyg utan att tappa centrum av hålet. Är kanske inte riktigt lika vanligt problem i snickeri arbete.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är väldigt sällan detta är problemet för mig utan oftadt handlar det om att få plats att byta verktyg utan att tappa centrum av hålet. Är kanske inte riktigt lika vanligt problem i snickeri arbete.
Förvisso. En enklare metallverkstad hade vart nice med. Men man kan inte få allt :)

Så det verkar som denna pelarborrmaskinen är helt okej med andra ord?

RmK_71 RmK_71 skrev:
Den är mer eller mindre helt ny.

Strands är fina. Men då hade jag hamnat på 20K+

Lunan har enl specarna:

"Variabel steglös hastighet med display för avläsning av varvtal." vilket är trevligt. Slippa "lägga på en rem i verkstaden" ;) skönt att slippa stressen :D
Hehe denna typ Göteborgshumor har onekligen frodats här på forumet sista tiden.
Ja skönt att slippa rembyte helt klart.
Som sagts ovan är spindelrörelsen lite kort men för mig hade det inte spelat så stor roll.
Som sagt, jag stod redo att köpa en. Så why not. Provkör den först bara om du kan så klart.

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
RmK_71 RmK_71 skrev:
Så det verkar som denna pelarborrmaskinen är helt okej med andra ord?
Efter vad jag kan läsa mig till tycker jag den verkar ok, helt utan att lägga mig in i priset för jag saknar helt kunskapen av vad saker kostar. Du kan ju absolut testa om du tycker styrkan duger med en stor träborr eller metallborr.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
För träarbete duger det gott med kilremsdrift. Jag har själv en remdriven Valmet i snickeriet och är nöjd med den.
För hål över 13 mm diameter i järn skall det däremot vara en kraftigare maskin med växellåda.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.