5 164 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Statligt stöd ska garantera snabbt internet för alla
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Den som bor på ett sådant sätt att det kostar väldigt mycket att anskaffa snabbt bredband kommer kunna söka statligt stöd från och med mars.
Du kan läsa artikeln här: Statligt stöd ska garantera snabbt internet för alla
Du kan läsa artikeln här: Statligt stöd ska garantera snabbt internet för alla
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så att de 20.000 (vilket redan är subventionerat) som IP Only vill ha för att dra fiber till oss och alla andra i min hemkommun kommer att betalas med 15.000 av staten, så vi kommer undan med fem lakan?
Ursäkta om jag tvivlar!
Luktar valfläsk från "digitaliseringsministern" från ett parti som är på gränsen att åka ut från riksdagen.
Var är källan till denna "nyhet"? (Och jag menar inte Aftonbladet)
Ursäkta om jag tvivlar!
Luktar valfläsk från "digitaliseringsministern" från ett parti som är på gränsen att åka ut från riksdagen.
Var är källan till denna "nyhet"? (Och jag menar inte Aftonbladet)
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Finns det någon som betalat 5k för att dra in Internet?
Ska man tolka det som att hela kostnaden (upp till 400000) utöver 5000 kr kommer att ersättas? Verkligen dåligt förslag i så fall:
Visst bör man verka för att fler ska få möjlighet till en bra uppkoppling, men det här känns inte som rätt väg.
- Ett hån mot alla de som redan kämpat i fiberföreningar på landsbygden och lagt ner 15000-25000 var.
- Är det verkligen rimligt att man kan bosätta sig så att ledningsdragningen kostar 400000 och casha in 395000 i bidrag när man å andra sidan kan bosätta sig alldeles bredvid en kommunal VA-ledning och tvingas betala hundratusentals kronor i anslutningsavgift vare sig man vill ansluta sig eller ej.
- Är det verkligen en vettig prioritering och har man räknat på det? Eller handlar det om att visa att man"tar krafttag", sätta av en godtycklig summa i budgeten och sen blir det först till kvarn som gäller.
Visst bör man verka för att fler ska få möjlighet till en bra uppkoppling, men det här känns inte som rätt väg.
Vaddå hån. Luktar snarare avundsjuka. ”Bara för att vi inte fick så ska de inte få...”B Bigfoot skrev:Ska man tolka det som att hela kostnaden (upp till 400000) utöver 5000 kr kommer att ersättas? Verkligen dåligt förslag i så fall:
- Ett hån mot alla de som redan kämpat i fiberföreningar på landsbygden och lagt ner 15000-25000 var.
- Är det verkligen rimligt att man kan bosätta sig så att ledningsdragningen kostar 400000 och casha in 395000 i bidrag när man å andra sidan kan bosätta sig alldeles bredvid en kommunal VA-ledning och tvingas betala hundratusentals kronor i anslutningsavgift vare sig man vill ansluta sig eller ej.
- Är det verkligen en vettig prioritering och har man räknat på det? Eller handlar det om att visa att man"tar krafttag", sätta av en godtycklig summa i budgeten och sen blir det först till kvarn som gäller.
I så fall är allmän sjukvård, barnbidrag, gratis skolundervisning, studiestöd mm mm mm mm ett ”hån” mot alla de generationer som inte fick det heller.
Eller så är man lite generös av sig och gläds med dem som nu får en chans de kanske inte skulle ha haft.
Ok, det var ett dåligt formulerat argument. (Och kanske en gnutta avundsjuka då.) Jag borde ha sagt att jag tycker summan 5000 kr är väldigt låg, har man ett verkligt behov av bredband så tycker jag det är rimligt att betala rätt mycket mer än så.ricebridge skrev:
Vaddå hån. Luktar snarare avundsjuka. ”Bara för att vi inte fick så ska de inte få...”
I så fall är allmän sjukvård, barnbidrag, gratis skolundervisning, studiestöd mm mm mm mm ett ”hån” mot alla de generationer som inte fick det heller.
Eller så är man lite generös av sig och gläds med dem som nu får en chans de kanske inte skulle ha haft.
Att glädjas med andra är ju bra, men i slutändan så måste ju pengarna tas från något annat också och om jag vore ansvarig för budgeten så fiins det mycket annat jag skulle glädjas mer åt att lägga pengarna på.
De summor det handlar om är felräkningspengar i sammanhanget. Och nej, jag tycker inte att det är rimligt att betala stora summor. Samhället omvandlas i snabb takt, kravet på bredband är lika stort numera som post och telefoni var förr. Alla har inte 20-30K som de kan snyta ur näsan. Verkligen inte.B Bigfoot skrev:Ok, det var ett dåligt formulerat argument. (Och kanske en gnutta avundsjuka då.) Jag borde ha sagt att jag tycker summan 5000 kr är väldigt låg, har man ett verkligt behov av bredband så tycker jag det är rimligt att betala rätt mycket mer än så.
Att glädjas med andra är ju bra, men i slutändan så måste ju pengarna tas från något annat också och om jag vore ansvarig för budgeten så fiins det mycket annat jag skulle glädjas mer åt att lägga pengarna på.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 506 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 506 inlägg
http://www.parabolbredband.se/privat/abonnement/satelitt/produkter/liste/ricebridge skrev:
Första länken på Google.
De flesta kan nog få mobilt bredband till en billig kostnad, resterande få kan få sattelit bredband. Att ansluta till fiber för typ 20kkr är sällan något som behövs för att nå mer än 10mbit, men det är ju trevligt med högre hastighet och lägre latens. Så ser inte vem som ska ha 395000 i bidrag...
Redigerat:
Som noterats i inlägget före gäller det i de mest extrema fallen. Och det finns redan liknande bidrag för de som haft koppartelefoni när kopparnäten monterats ned.
Blev då ett domstolsutslag att opertör (Telia) inte behövde ansluta dessa fastigheter utan PTS fick uppdraget att hantera bidrag för de fastigheterna för att ta fram en lösning.
Blev då ett domstolsutslag att opertör (Telia) inte behövde ansluta dessa fastigheter utan PTS fick uppdraget att hantera bidrag för de fastigheterna för att ta fram en lösning.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg