Har nu varit på Fredells och köpt teleskopstång med stativ so jag tidigare tipsat om:
http://www.tamolinefinland.fi/se/esi...ennustanko.jpg


Kan varmt rekommendera denna teleskopstång. Robust och till ett bra pris (758:-). Stativet blir naturligtvis mycket stadigt när det spänns fast. Går även att använda utan att spänna fast i tak eftersom det finns en tripod del med teleskopben. Nu kan jag mäta med min laser från golv till tak på ett enkelt och nogrannt sätt.
 
P
importensketsig skrev:
Här är ytterligare ett alternativ:
[länk]
Jag köpte ett likadant stativ igår. Exakt samma modell, fast ett annat märke.
Det höll i 6 timmar. Pjonk! sa det när mothållet till den fjäderbelastade foten gav upp och stativet föll som en fura. Jag ska åka och reklamera det på fredag och höra om det har hänt tidigare.

Bortsett från det lilla problemet, så ser jag ett antal fördelar jämfört med Topcons stativ (kollegan har en likadan variant, tror jag. Det består av fasta delar som gängas ihop);
- Snabbare montage, och det fungerar på alla takhöjder utan att man behöver ställa det på maskinlådor o.dyl.
- Fästet har några centimeters finjustering upp/ned och även i sidled.
- Fästet kan hakas loss från stativet och hängas på en vägg.
- Fästet kan hängas på en plåtregel mha magnetfästet.
 
ACME skrev:
Jag köpte ett likadant stativ igår. Exakt samma modell, fast ett annat märke.
Det höll i 6 timmar. Pjonk! sa det när mothållet till den fjäderbelastade foten gav upp och stativet föll som en fura. Jag ska åka och reklamera det på fredag och höra om det har hänt tidigare.

Bortsett från det lilla problemet, så ser jag ett antal fördelar jämfört med Topcons stativ (kollegan har en likadan variant, tror jag. Det består av fasta delar som gängas ihop);
- Snabbare montage, och det fungerar på alla takhöjder utan att man behöver ställa det på maskinlådor o.dyl.
- Fästet har några centimeters finjustering upp/ned och även i sidled.
- Fästet kan hakas loss från stativet och hängas på en vägg.
- Fästet kan hängas på en plåtregel mha magnetfästet.
Å fördelen med "kolegans" stativ är att det står kvar, i väntan på morgondagen. :cool:
 
P
Bjäbb, bjäbb..
 
Jag tror att kollegan har missat att Topcon stativet är teleskopiskt i den nedersta sektionen. Teleskopandet är lite drygt en kortsektionslängd. Bra stativ. Dessutom verkar det hålla bra...;-)
 
ACME skrev:
Jag köpte ett likadant stativ igår. Exakt samma modell, fast ett annat märke.
Det höll i 6 timmar. Pjonk! sa det när mothållet till den fjäderbelastade foten gav upp och stativet föll som en fura. Jag ska åka och reklamera det på fredag och höra om det har hänt tidigare.

Bortsett från det lilla problemet, så ser jag ett antal fördelar jämfört med Topcons stativ (kollegan har en likadan variant, tror jag. Det består av fasta delar som gängas ihop);
- Snabbare montage, och det fungerar på alla takhöjder utan att man behöver ställa det på maskinlådor o.dyl.
- Fästet har några centimeters finjustering upp/ned och även i sidled.
- Fästet kan hakas loss från stativet och hängas på en vägg.
- Fästet kan hängas på en plåtregel mha magnetfästet.
Vilket statív köpte du ACME? Samma som mitt eller liknande eller vad köpte du?
 
...vilket fabrikat och modell alltså?
 
mattiasp skrev:
Jag tror att kollegan har missat att Topcon stativet är teleskopiskt i den nedersta sektionen. Teleskopandet är lite drygt en kortsektionslängd. Bra stativ. Dessutom verkar det hålla bra...;-)
Nä, det har kolegan inte missat.
Men kolegan upptäckte idag att man kan ta bort gummiknoppen från det korta röret å sätta det på ett av de längre, vilket resulterade i att jag inte behöver ställa stativet på limburkar eller dyligt när takhöjden är te.x. 2,2 m.

Jag är gymt nöjd med det, synd bara att det inte finns finjustering på den.
 
P
patrikz skrev:
Vilket statív köpte du ACME? Samma som mitt eller liknande eller vad köpte du?
Jag köpte ett CST/berger. 700:- inkl. moms hos Flinks Järn.
Idag var jag och fick det utbytt. Säljaren påstod iaf att han inte har hört talas om problemet tidigare.

http://www.cstsurvey.com/Products/PolesRods/LRodsLaserPoles.htm
 
  • 58-LP12UM_LG.gif
ACME skrev:
Jag köpte........
Kunde du inte sparat ditt 1000:e inlägg till nått mer speciellt tillfälle.
 
P
Faan! Tänkte inte på det..
 
Någon som vet om tamolinerstativen säljs norr om dahlälfven?
Jag har mailat tamoliner ett par gånger sedan julas om återförsäljare men ej fått något svar - dåligt!
 
Nu har det varit kontakt, Kaj på Geloma i Njutånger söder om Hudiksvall säljer Tamolines sortiment.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.