12 971 läst ·
42 svar
13k läst
42 svar
Stativ till laser
Har nu varit på Fredells och köpt teleskopstång med stativ so jag tidigare tipsat om:
http://www.tamolinefinland.fi/se/esi...ennustanko.jpg
Kan varmt rekommendera denna teleskopstång. Robust och till ett bra pris (758
. Stativet blir naturligtvis mycket stadigt när det spänns fast. Går även att använda utan att spänna fast i tak eftersom det finns en tripod del med teleskopben. Nu kan jag mäta med min laser från golv till tak på ett enkelt och nogrannt sätt.
http://www.tamolinefinland.fi/se/esi...ennustanko.jpg
Kan varmt rekommendera denna teleskopstång. Robust och till ett bra pris (758
Jag köpte ett likadant stativ igår. Exakt samma modell, fast ett annat märke.importensketsig skrev:
Det höll i 6 timmar. Pjonk! sa det när mothållet till den fjäderbelastade foten gav upp och stativet föll som en fura. Jag ska åka och reklamera det på fredag och höra om det har hänt tidigare.
Bortsett från det lilla problemet, så ser jag ett antal fördelar jämfört med Topcons stativ (kollegan har en likadan variant, tror jag. Det består av fasta delar som gängas ihop);
- Snabbare montage, och det fungerar på alla takhöjder utan att man behöver ställa det på maskinlådor o.dyl.
- Fästet har några centimeters finjustering upp/ned och även i sidled.
- Fästet kan hakas loss från stativet och hängas på en vägg.
- Fästet kan hängas på en plåtregel mha magnetfästet.
Å fördelen med "kolegans" stativ är att det står kvar, i väntan på morgondagen.ACME skrev:Jag köpte ett likadant stativ igår. Exakt samma modell, fast ett annat märke.
Det höll i 6 timmar. Pjonk! sa det när mothållet till den fjäderbelastade foten gav upp och stativet föll som en fura. Jag ska åka och reklamera det på fredag och höra om det har hänt tidigare.
Bortsett från det lilla problemet, så ser jag ett antal fördelar jämfört med Topcons stativ (kollegan har en likadan variant, tror jag. Det består av fasta delar som gängas ihop);
- Snabbare montage, och det fungerar på alla takhöjder utan att man behöver ställa det på maskinlådor o.dyl.
- Fästet har några centimeters finjustering upp/ned och även i sidled.
- Fästet kan hakas loss från stativet och hängas på en vägg.
- Fästet kan hängas på en plåtregel mha magnetfästet.
Vilket statív köpte du ACME? Samma som mitt eller liknande eller vad köpte du?ACME skrev:Jag köpte ett likadant stativ igår. Exakt samma modell, fast ett annat märke.
Det höll i 6 timmar. Pjonk! sa det när mothållet till den fjäderbelastade foten gav upp och stativet föll som en fura. Jag ska åka och reklamera det på fredag och höra om det har hänt tidigare.
Bortsett från det lilla problemet, så ser jag ett antal fördelar jämfört med Topcons stativ (kollegan har en likadan variant, tror jag. Det består av fasta delar som gängas ihop);
- Snabbare montage, och det fungerar på alla takhöjder utan att man behöver ställa det på maskinlådor o.dyl.
- Fästet har några centimeters finjustering upp/ned och även i sidled.
- Fästet kan hakas loss från stativet och hängas på en vägg.
- Fästet kan hängas på en plåtregel mha magnetfästet.
Nä, det har kolegan inte missat.mattiasp skrev:
Men kolegan upptäckte idag att man kan ta bort gummiknoppen från det korta röret å sätta det på ett av de längre, vilket resulterade i att jag inte behöver ställa stativet på limburkar eller dyligt när takhöjden är te.x. 2,2 m.
Jag är gymt nöjd med det, synd bara att det inte finns finjustering på den.
Jag köpte ett CST/berger. 700:- inkl. moms hos Flinks Järn.patrikz skrev:
Idag var jag och fick det utbytt. Säljaren påstod iaf att han inte har hört talas om problemet tidigare.
http://www.cstsurvey.com/Products/PolesRods/LRodsLaserPoles.htm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
