12 971 läst ·
42 svar
13k läst
42 svar
Stativ till laser
Som en fördel för golv-tak-stativ så säger jag; glöm inte att med fotostativtyp så kommer du aldrig speciellt nära golvet. Med det från Swedol eller hemtillverkat enl rund_skruvad så kan du få lasern på nästan alla höjder.
Oavsett stativ, hemmatillverkat eller inte, se till att det är såpass stabilt att din dyra laser inte åker i golvet bara för att du råkar "peta" på det med den taklist du håller på och ska montera
Oavsett stativ, hemmatillverkat eller inte, se till att det är såpass stabilt att din dyra laser inte åker i golvet bara för att du råkar "peta" på det med den taklist du håller på och ska montera
Jag har ju egentligen lagt av med forumandet, men nu kan jag inte hålla mig från att komma med några reflektioner:
Topcons stativ är utmärkt. Bland annat har det cm-skala, vilket är användbart. Det är delbart och kan bli ganska långt, kanske uppåt 3m?
En uppenbar miss med topconpinnen är att både foten och topfästet är tillverkade i svart gummi som färgar av sig på golv och tak. Jag har löst problemet med att klistra fast 2 mm tjock, självhäftande neoprengummiduk. Stativet är enligt min mening värt pengarna.
Topcons stativ är utmärkt. Bland annat har det cm-skala, vilket är användbart. Det är delbart och kan bli ganska långt, kanske uppåt 3m?
En uppenbar miss med topconpinnen är att både foten och topfästet är tillverkade i svart gummi som färgar av sig på golv och tak. Jag har löst problemet med att klistra fast 2 mm tjock, självhäftande neoprengummiduk. Stativet är enligt min mening värt pengarna.
Håller helt klart med om att det är dåligt att gummit färgar av sig!mattiasp skrev:Jag har ju egentligen lagt av med forumandet, men nu kan jag inte hålla mig från att komma med några reflektioner:
Svårt att få bort är det också...
Men det löser man ju lätt med att lägga något i mellan, eller som du har löst det med självhäftande neoprengummiduk. Smart!
En sak som jag kan sakna på det stativet är en libell. För det vär väldigt viktigt att detta stativ står helt rakt när man skall jobba mot flera väggar och vrida lasern!
Även om den är självnivillerande så får man en höjdförändring om stativet står lite lutat!
Wagis
Tamoliners stativ art nr180015 kostar 758:- med moms på Fredells.
http://www.tamolinefinland.fi/se/esitteet/asennustanko.jpg
Kanske bättre deal än topcon?
Tamolinern har även en Tripod del som kan kopplas bort om man så vill. Med tripod delen så blir kan den stå själv. Bor i Linköping så det kan vara lite svårt att hitta någon här i trakterna?
http://www.tamolinefinland.fi/se/esitteet/asennustanko.jpg
Kanske bättre deal än topcon?
Tamolinern har även en Tripod del som kan kopplas bort om man så vill. Med tripod delen så blir kan den stå själv. Bor i Linköping så det kan vara lite svårt att hitta någon här i trakterna?
De kan bli många mm på ett större rum!
Dock en smart idé att ställa stativet efter laserns libell (om den har en sådan)
Men då gäller det att lasern, fästet och stativet ligger exakt i linje!
Ett säkert kort är:
http://www.calpaclasers.com/pls360.html
Dock en smart idé att ställa stativet efter laserns libell (om den har en sådan)
Men då gäller det att lasern, fästet och stativet ligger exakt i linje!
Ett säkert kort är:
http://www.calpaclasers.com/pls360.html
Om vi antar att självnivelleringen fungerar, kommer höjdfelet inte att bero på rummets storlek, utan på avståndet till rotationscentrum kring den snedställda axeln. Om man roterar instrumentet kring sin egen axel, dvs den axel, kring vilken självnivelleringen vrider pendeln i instrumentet, bör höjdfelet bli noll. Jag försöker att illustrera med en snedställd pinne och två alternativa positioner nedan:
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Här är ytterligare ett alternativ:
http://www.proffsmagasinet.se/lasermark-teleskopstativ.html
http://www.proffsmagasinet.se/lasermark-teleskopstativ.html
Jag har också en Tammo och har tidigare tittat lite efter takgolvstativ. I den prisklassen du letar har jag dock inte hittat något och jag känner inte riktigt att det är värt pengarna som ett "riktigt" stativ kostar.
Så länge man använder laserlinjen som en stödlinje att mäta ifrån (snarare än att få laserstrecket på exakt rätt ställe) så klarar man sig faktiskt utmärkt utan ett stativ - man hittar alltid något att ställa lasern på för att komma i ungefär rätt höjd. Som yrkesanvändare vill man självklart ha ett stativ men som hemmapulare så....
...men om Wagis tar å fixar ett superduperpris till alla Byggahusare kanske det ändå blir "rätt" pengar?
Så länge man använder laserlinjen som en stödlinje att mäta ifrån (snarare än att få laserstrecket på exakt rätt ställe) så klarar man sig faktiskt utmärkt utan ett stativ - man hittar alltid något att ställa lasern på för att komma i ungefär rätt höjd. Som yrkesanvändare vill man självklart ha ett stativ men som hemmapulare så....
...men om Wagis tar å fixar ett superduperpris till alla Byggahusare kanske det ändå blir "rätt" pengar?
Som hemmapulare har man definitivt också nytta av att ha en linje exakt på rätt ställe.
Hålla på att mäta från golvet och upp till taket blir bara fel.
Blir antingen att åka till Fredells när vi kommer upp till Stockholm för att köpa Tamoliners golv-takstativ eller så får man ta en
tur till grannstaden Norrköping för att köpa Topcon stativet. Vilket av dessa stativ är bäst?
Denna ser också bra ut, men det är svårt att bilda sig en uppfattning med bara en bild och ingen text.
http://www.proffsmagasinet.se/laserm...kopstativ.html
Hålla på att mäta från golvet och upp till taket blir bara fel.
Blir antingen att åka till Fredells när vi kommer upp till Stockholm för att köpa Tamoliners golv-takstativ eller så får man ta en
tur till grannstaden Norrköping för att köpa Topcon stativet. Vilket av dessa stativ är bäst?
Denna ser också bra ut, men det är svårt att bilda sig en uppfattning med bara en bild och ingen text.
http://www.proffsmagasinet.se/laserm...kopstativ.html
MathiasS skrev:Jag har också en Tammo och har tidigare tittat lite efter takgolvstativ. I den prisklassen du letar har jag dock inte hittat något och jag känner inte riktigt att det är värt pengarna som ett "riktigt" stativ kostar.
Hade gärna fixat ett bra pris på KS-3 Golv-Takstativ, men vi säljer bara till företag. Privatkunder hänvisas i första hand till Swedol.
I praktiken behöver man sällan ställa lasern på golvet för att mäta på taket. Du kan ställa den på någon hylla/skåp som finns, hänga den på en tavelkrok osv osv. Är det i ett pågående större bygge/renovering är det ju bara dra en skruv i väggen och få lasern på ungefär rätt höjd.patrikz skrev:
Hur jobbar ni andra med lasern - är det bara jag som tycker det är enklast att INTE ha strecket på rätt ställe och istället mäta sista centimetrarna? Det hela beror ju förstås lite på vad det är man gör med lasern men...
Jag kör oftast lasern på en fixhöjd och mäter sen från den plus eller minushöjder...
Men det beror ju helt o hållet på vad det är för jobb man kör...
Det är ju väldigt smidigt att justera in "rätt" höjd med golv/tak stativ.
Men det beror ju helt o hållet på vad det är för jobb man kör...
Det är ju väldigt smidigt att justera in "rätt" höjd med golv/tak stativ.