7 975 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Stativ för Kap/Gersåg
Good mörning!
Är i fasen att handla ett stativ till min gersåg. Går och spekulerar på Harald Nyborgs för 599 eller K Rautas för 995? Det på Krauta ser mer gediget och användarvänligare ut, men efterfrågar era erfarenheter.
Har ni några andra tips kanske? Egentillverkade?
Ha en bra dag!
Är i fasen att handla ett stativ till min gersåg. Går och spekulerar på Harald Nyborgs för 599 eller K Rautas för 995? Det på Krauta ser mer gediget och användarvänligare ut, men efterfrågar era erfarenheter.
Har ni några andra tips kanske? Egentillverkade?
Ha en bra dag!
Kör för tillfället med min såg på B&D:s workmate 825 bord tillsammans med ett löst rullstöd som Clas Ohlson reade från 498 till 198. Ska bara såga till en plywood bit eller om jag gör en ram av 45*70 så att jag kan klämma fast dewalten på bordet
Väcker denna åldriga tråd för att fråga hur det ser ut idag med prisvärda bord till ger/kapar. Vad har ni för tips på bra bord till bra priser på den aktuella marknaden? Är tex CO-varianten något att ha? Det är för min del tänkt till enklare byggen, tex uthus och tralldäck.
MVH
/
MVH
/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Beställde en DeWalt DE7400 vagn till min XPS717 från Lawson. Nu är den egentligen för bordssågar men jag chansar och hoppas det funkar även med en kap/ger såg. Det som lockade är att den skall gå ha stående med sågen på högkant och då tar den inte så mycket plats som den gör idag. Jag måste ersätta insexen till stå-stödet med vingskruvar då det måste lossas när man skall såga och ett rull stöd måste släpas med. Men det blir ändå mycket smidigare än den DeWalt full-size bock jag har nu.
Jag köpte ett billigt bord för några år sedan på Hornbach. Det har funkat helt OK, även om det gärna kunde fått vara något stabilare. Precis "Gamle Svarten" har jag använt det till dvs byggen, och det jag då saknat mest är hjul för att enklare kunna flytta det.
Klicka här för att svara