Good mörning!

Är i fasen att handla ett stativ till min gersåg. Går och spekulerar på Harald Nyborgs för 599 eller K Rautas för 995? Det på Krauta ser mer gediget och användarvänligare ut, men efterfrågar era erfarenheter.

Har ni några andra tips kanske? Egentillverkade?

Ha en bra dag! :)

Jula har stativ också, men har inte tittat närmare på vilka och vad de kostar.

Såg en sågbänk på byggma i danderyd för ett par veckor sedan som verkade rejäl för dryga tusingen. De billiga bänkarna är ofta hur rackliga som helst.

Hrmm det är det jag är rädd för... Vill ju ha det lite stabilt. Vart inne på Harald Nyborg och deras verkade lite rangli, men å andra sidan kan det ju bara ha varit dålit ihopsatt :-/

dewalts e najs

Jag kör med en billig arbetsbänk från B&D och två lösa rullstöd. Tycker detta funkar kanon.

Zephir

Haralds är klart prisvärt. Rätt ihopsatt är det stabilt. Samma sågbord till samma pris hittar du även hos dotterföretaget: Jem & Fix. :D

tycker man att det e för dyrt att köpa ett bra stativ så kan man göra ett själv ganska enkelt med 2st europapallar och en golvskiva om man har det liggande, det tar inte mer än 20minuter och svänga ihop ett..

Kör för tillfället med min såg på B&D:s workmate 825 bord tillsammans med ett löst rullstöd som Clas Ohlson reade från 498 till 198. Ska bara såga till en plywood bit eller om jag gör en ram av 45*70 så att jag kan klämma fast dewalten på bordet

Väcker denna åldriga tråd för att fråga hur det ser ut idag med prisvärda bord till ger/kapar. Vad har ni för tips på bra bord till bra priser på den aktuella marknaden? Är tex CO-varianten något att ha? Det är för min del tänkt till enklare byggen, tex uthus och tralldäck.

MVH
/

Beställde en DeWalt DE7400 vagn till min XPS717 från Lawson. Nu är den egentligen för bordssågar men jag chansar och hoppas det funkar även med en kap/ger såg. Det som lockade är att den skall gå ha stående med sågen på högkant och då tar den inte så mycket plats som den gör idag. Jag måste ersätta insexen till stå-stödet med vingskruvar då det måste lossas när man skall såga och ett rull stöd måste släpas med. Men det blir ändå mycket smidigare än den DeWalt full-size bock jag har nu.

Jag köpte ett billigt bord för några år sedan på Hornbach. Det har funkat helt OK, även om det gärna kunde fått vara något stabilare. Precis "Gamle Svarten" har jag använt det till dvs byggen, och det jag då saknat mest är hjul för att enklare kunna flytta det.

Bosch GTA 3800. Grymt nöjd med detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.