Blir tokig på detta nu, är ingenting som fungerar. Först bilen och nu den förbaskade mopeden.
Mopeden har stått i ca 5-6 månader nu, givetvis hade jag inte tagit reda på att man bör koppla bort batteriet när den bara står så. Inte heller har jag laddat batteriet under denna tid.
Laddade batteriet för ca 2 veckor sen och det verkade som att batteriet blev fulladdat, men då jag ska starta fanskapet så går den inte igång. Den låter som att den ska gå igång men den bara "tuggar" (eller hur man nu ska förklara det) när man försöker starta den. Har testat med elstart och att kicka igång den men ingenting verkar fungera.
Vad kan detta bero på? Kan det vara fel på tändstiftet eller ska jag bara försöka ladda om batteriet några ggr? Tror inte det skulle hjälpa med ett nytt batteri då detta enl min laddare laddas upp som det ska.

Det är en Viarelli Gti -08

Typiskt att detta händer då jag hade tänkt lägga ut den på blocket så den slipper stå i garaget bara...

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta :)

Testa med att spraya lite startgas i luftfiltret. Funkar inte det så kolla att du har gnista på tändstiftet.
Du har väl fällt in sidostödet, hållit in bromshandtaget vid start och kollat så röda knappen står rätt? Vi är många som gjort bort oss på de grejorna.

Jag kan ganska lite om nyare moppar men måste dom inte ha bra batterispänning för att ge gnista?
Om batteriet har dött så att det inte kommer upp i normalnivå efter laddning så kanske det behövs ett nytt.
Testa att mäta spänningen med och utan belastning, ligger den bra obelastad men tappar mycket vid belastning så är det kasst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.