M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
kopierat ur en annan tråd:
Denna (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=65373&cat=1,41182,48942) denna kunna vara just en sådan hyvel. Så till frågorna:
-Finns det situationer där denna absolut inte kan användas istället för en renodlad stöthyvel, tex Veritas DX (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=32685&cat=1,41182,48942) som jag satt upp på inköpslistan?
-Kan man använda denna som en kompromiss istället för denna (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=54862&cat=1,41182,48945) som mattias pratade om och eventuellt denna (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=59999&cat=1,41182,48945) som Bengt pratade om?
svar:mattiasp skrev:
och:Mats Bengtsson skrev:
Jag har ännu inga hyvlar och har inte ens bestämt mig för om jag ska ge mig ner i hyvelträsket, mest pga av den stora kostnaden. Ett sätt att dämpa den ekonomiska smällen skulle kunna vara att göra kompromisser i början, dvs köpa få hyvlar som kan göra fler arbetsmoment om än kanske inte optimalt för att senare eventuellt komplettera med fler hyvlar.bengtn skrev:
Denna (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=65373&cat=1,41182,48942) denna kunna vara just en sådan hyvel. Så till frågorna:
-Finns det situationer där denna absolut inte kan användas istället för en renodlad stöthyvel, tex Veritas DX (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=32685&cat=1,41182,48942) som jag satt upp på inköpslistan?
-Kan man använda denna som en kompromiss istället för denna (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=54862&cat=1,41182,48945) som mattias pratade om och eventuellt denna (http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=59999&cat=1,41182,48945) som Bengt pratade om?
Efter att ha sett den där skew rebate plane som Bengt tipsade om har jag helt tappat intresset för de renodlade kanthyvlarna. Det verkar som om man får upgradera sin Honing guide med ev skew registration device.
Mathias, glöm inte att du måste ta med skärpningsgrejor i budgeten
Mathias, glöm inte att du måste ta med skärpningsgrejor i budgeten
Produkter som diskuteras: "kanthyvlarna"
Kanthyvel för gips Wolfcraft
Med tre skär
277 kr inkl moms
Läs mer
Mitt generella råd till den som inga hyvlar har är att först skaffa en stöthyvel. Mina favoriter är Ln 60 1/2 ocl Veritas xX60. Det finns också några hyggliga kinavarianter hos tex workshop heaven som ligger bra i pris. Som nummer två tycker jag att en lite längre model som kan ta både tunnare puts-spånor eller tjockare för snabbare avverkning är lämplig. Min klara favorit är LN 5 1/2 men en low angle jack från Ln eller veritas är bra alternativ.
Ett sätt att dela in alla hyvelmodeller är tänka på vad deras syfte är. Det finns tre klasser: ytor, fogar och dekoration. De vanliga bänkhyvlarna och stöthyvlarna är för ytor. Rabbet, filister, shoulder etc är för fogar. (att limma två brädor kant i kant är ju också en fog)
Det är svårt att bli nöjd om man försöker få en hyvel ur en kategori att fungera bra i en annan. Det går säker att använda en skew block till mycket man normalt vill ha en stöthyvel till men det krävs lite pillande och justerande för att få till det.
/B
Ett sätt att dela in alla hyvelmodeller är tänka på vad deras syfte är. Det finns tre klasser: ytor, fogar och dekoration. De vanliga bänkhyvlarna och stöthyvlarna är för ytor. Rabbet, filister, shoulder etc är för fogar. (att limma två brädor kant i kant är ju också en fog)
Det är svårt att bli nöjd om man försöker få en hyvel ur en kategori att fungera bra i en annan. Det går säker att använda en skew block till mycket man normalt vill ha en stöthyvel till men det krävs lite pillande och justerande för att få till det.
/B
Ett annat alternativ att minska den ekonomiska smällen är att handla äldre hyvlar på loppis/tradera/blocket. Skärpningen klaras med t.ex. grovt diamantbryne och fint sandpapper mot plant underlag. Det ger mycket för pengarna, särskilt om man tycker det är kul att rekonditionera.MathiasFr skrev:Jag har ännu inga hyvlar och har inte ens bestämt mig för om jag ska ge mig ner i hyvelträsket, mest pga av den stora kostnaden. Ett sätt att dämpa den ekonomiska smällen skulle kunna vara att göra kompromisser i början, dvs köpa få hyvlar som kan göra fler arbetsmoment om än kanske inte optimalt för att senare eventuellt komplettera med fler hyvlar.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Intressant!mattiasp skrev:
Skärpningsgrejor finns med på listan (vägrar göra en budget då jag inte vågar se slutsumman....). Med tanke på att detta är ren hobby verksamhet så har jag fastnat för "scary sharp" dvs slippapper + platt underlag. Tror det kommer att passa mig.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Tanken tills nyligen var en kinavariant från workshop heaven men jag tycker faktiskt den är lite dyr jämfört Veritas standard block plane. En DX är ju lite dyrare än en veritas standard och så är ekorrehjulet igång..... en "skew block" ännu lite dyrare men den kan mera osv.... Känns det igen ;-)bengtn skrev:Mitt generella råd till den som inga hyvlar har är att först skaffa en stöthyvel. Mina favoriter är Ln 60 1/2 ocl Veritas xX60. Det finns också några hyggliga kinavarianter hos tex workshop heaven som ligger bra i pris. Som nummer två tycker jag att en lite längre model som kan ta både tunnare puts-spånor eller tjockare för snabbare avverkning är lämplig. Min klara favorit är LN 5 1/2 men en low angle jack från Ln eller veritas är bra alternativ.
/B
Justerandet och pillandet gissar jag gäller slipande och återpassning av hyvelstål i hyveln?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Det stämmer. Jag ser det som en möjlighet i framtiden men de första hyvlarna skulle jag vilja ha av hög kvalitet och färdiga att använda så att jag vet att hyvlarna är rätt medans jag lär mig att hyvla för hand.nanowire skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Javisst, kanske jag köper det också men skulle först vilja testa lite med egna jiggar. Jiggar osv är ett område där jag beundrar erfarna snickare och hantverkare, deras uppfinnigsrikedom är ofta imponerande...mattiasp skrev:
Bengt har redan svarat, men eftersom din fråga gällde Veritas passar jag som Veritas glad på att komplettera. Som Bengt säger är DX 60 en väldigt fin stöthyvel om man är ute efter en stöthyvel som är gjord för att vara just det. Den du länkar till är inte DX, Utan low angle block plane. Den har fördelen att det finns färdiga blad med olika vinklar. Det gör att det är ett möjligt exempel på en typ av hyvel som du letar efter: En stöthyvel som kan hyvla med höga vinklar precis som en smoother (men den är mycket lättare och mindre). Den är aningen bredare än DX 60, vilket i mitt tycke gör den lite mer allround. DX 60 är nim och söt, men faktiskt tenderar jag att tycka den är lite för smal (å andra sidan gillar jag lite tyngre hyvlar).MathiasFr skrev:Jag har ännu inga hyvlar och har inte ens bestämt mig för om jag ska ge mig ner i hyvelträsket, mest pga av den stora kostnaden. Ett sätt att dämpa den ekonomiska smällen skulle kunna vara att göra kompromisser i början, dvs köpa få hyvlar som kan göra fler arbetsmoment om än kanske inte optimalt för att senare eventuellt komplettera med fler hyvlar.
Denna ([länk]) denna kunna vara just en sådan hyvel. Så till frågorna:
-Finns det situationer där denna absolut inte kan användas istället för en renodlad stöthyvel, tex Veritas DX ([länk]) som jag satt upp på inköpslistan?
-Kan man använda denna som en kompromiss istället för denna ([länk] som mattias pratade om och eventuellt denna ([länk]) som Bengt pratade om?
Stöthyveln du frågar om som kompromiss kan i vissa situationer vara västenligt bättre än en vanlig stöthyvel (hyvla en icke brant och lång chamfer längs en sida). I gengäld går bladet ut till sidan på ena sidan, och är längre från andra sidan än en vanlig stöthyvel, så den kan ge problem i andra situationer (när du vill komma nära en kant som måste tas från fel sida). Den är mer generell än kanthyveln (som man typiskt skaffar för ett enda syfte). Den kan inte lösa lika mycket som rebate plane.
Edge hyveln har jag, den är suverän. Men det är inte den du skall skaffa först. Alla de andra tre är fullt möjliga val. Stöthyvelns största fördel är att den är tillhands och lätt att använda, så jag skulle inte föreslå rebate plane som första köp. Tenderar att tro mest på den low angle du länkar till, i alla fall om du funderar på att köpa ett blad extra eller två.
Bengt, när kan man inte använda en skew plane förutom som jag nämnde ovan?
--- Mats ---
Du kan bara använda den "åt fel håll" på ett shooting board. Om du normalt vill hyvla högerhänt behöver du en vänsterhänt skew till stötlådan.Mats Bengtsson skrev:
Jag använder ofta en stöthyvel med en svag kurva på järnet, det gör det möjligt att räta upp ett mindre vinkelfel på en ända och dessutom att ta ett par hyveltag mitt på en planka utan att lämna fula "tracks" efter järnets kanter
/B
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Det stämmer Mats, länken är fel (och jag ka inte längre redigera det inlägget). Om det blir en DX så blir det förmodligen flera hyvelstål där vinkeln kommer att ändras, lite jobb men jag tror jag föredrar en DX...
Skillnaden i pris mellan DX och skew plane är så liten att den gör den intressant.
Skillnaden i pris mellan DX och skew plane är så liten att den gör den intressant.
Så ser min gamla hyvel också ut (det var så jag lärt mig man skulle göra). Men jag har sett andra skriva att de bara rundar själva hörnen. Vad är nackdelen med det, det låter enklare?bengtn skrev:Du kan bara använda den "åt fel håll" på ett shooting board. Om du normalt vill hyvla högerhänt behöver du en vänsterhänt skew till stötlådan.
Jag använder ofta en stöthyvel med en svag kurva på järnet, det gör det möjligt att räta upp ett mindre vinkelfel på en ända och dessutom att ta ett par hyveltag mitt på en planka utan att lämna fula "tracks" efter järnets kanter
/B
--- Mats ---
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Sammanfattnigsvis så kan en skew block plane i stort sett göra samma saker som en DX förutom på en shooting board samt att det krävs mer pillande och justerande. Den kan också göra jobbet som en edge trimming plane.
Bengt, kan du förklara/beskriva varför den "går åt fel håll" på en shooting board?
Bengt, kan du förklara/beskriva varför den "går åt fel håll" på en shooting board?