9 296 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Startkit för snickeri
såg att de fanns tandade stål. vad används detta till?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
praktiskt...
Så här ser min beställningslista ut just nu. Min engelska suger så de ska bli skoj att se vad som kommer...
1. 1 St 307926 Round Spokeshave Blade Width 2-1/8 in. (54 mm) VERITAS 72,27 72,27 EUR
2. 2 St 307716 Replacement Blade for DX60 and NX60 Block Plane 1-3/8 inch = 35 mm VERITAS 29,83 59,66 EUR
3. 1 St 308637 Tapered Tenon Cutter 1/2 in. = 12.7 mm VERITAS 15,97 15,97 EUR
4. 2 St 308641 Replacement Blade for Tapered Tenon Cutter VERITAS 3,78 7,56 EUR
5. 1 St 308639 Tapered Tenon Cutter 5/8 in. = 15.875 mm VERITAS 15,97 15,97 EUR
6. 1 St 307826 Pro Taper Reamer VERITAS 24,29 24,29 EUR
7. 2 St 307827 Replacement Blade for Pro Taper Reamer VERITAS 5,80 11,60 EUR
8. 1 St 307872 Bevel Setter with imperial Rule VERITAS 22,27 22,27 EUR
9. 1 St 307997 Sliding Bevel 4 in. (100mm) VERITAS 33,57 33,57 EUR
10. 1 St 307732 Large Spokeshave A2-Steel Blade Width 2-5/8 in. / 67 mm VERITAS 75,59 75,59 EUR
11. 1 St 307733 Replacement Blade A2-Steel Width 2-5/8 in. / 67 mm for Large Spokeshave VERITAS 19,75 19,75 EUR
12. 1 St 307927 Replacement Blade for flat and round Spokeshave 2-1/8 in. (54 mm)VERITAS 21,43 21,43 EUR
13. 1 St C315400 Set of 12 Carving Chisels in Wooden Box TWO CHERRIES 298,32 298,32 EUR
14. 1 St 307715 DX 60 Block Plane with Blade 1-3/8 inch = 35 mm VERITAS
15. 1 St 307930 Low Angle Jack Plane Blade Width 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS 192,44
16. 1 St 307932 High Angle Blade (38 deg) for Low Angle Jack Plane Low Angle Jointer Bevel-Up Smoother 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS 36,97 36,97 EUR
17. 1 St 307931 Replacement Blade for Low Angle Jack Plane Low Angle Jointer Bevel-Up Smoother 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS 36,97 36,97 EUR
18. 1 St 307971 MK.II Honing Guide VERITAS 45,29 45,29 EUR
19. 1 St 307969 Camber Roller Assembly for MK.II Honing Guide VERITAS 16,39 16,39 EUR
Så här ser min beställningslista ut just nu. Min engelska suger så de ska bli skoj att se vad som kommer...
1. 1 St 307926 Round Spokeshave Blade Width 2-1/8 in. (54 mm) VERITAS 72,27 72,27 EUR
2. 2 St 307716 Replacement Blade for DX60 and NX60 Block Plane 1-3/8 inch = 35 mm VERITAS 29,83 59,66 EUR
3. 1 St 308637 Tapered Tenon Cutter 1/2 in. = 12.7 mm VERITAS 15,97 15,97 EUR
4. 2 St 308641 Replacement Blade for Tapered Tenon Cutter VERITAS 3,78 7,56 EUR
5. 1 St 308639 Tapered Tenon Cutter 5/8 in. = 15.875 mm VERITAS 15,97 15,97 EUR
6. 1 St 307826 Pro Taper Reamer VERITAS 24,29 24,29 EUR
7. 2 St 307827 Replacement Blade for Pro Taper Reamer VERITAS 5,80 11,60 EUR
8. 1 St 307872 Bevel Setter with imperial Rule VERITAS 22,27 22,27 EUR
9. 1 St 307997 Sliding Bevel 4 in. (100mm) VERITAS 33,57 33,57 EUR
10. 1 St 307732 Large Spokeshave A2-Steel Blade Width 2-5/8 in. / 67 mm VERITAS 75,59 75,59 EUR
11. 1 St 307733 Replacement Blade A2-Steel Width 2-5/8 in. / 67 mm for Large Spokeshave VERITAS 19,75 19,75 EUR
12. 1 St 307927 Replacement Blade for flat and round Spokeshave 2-1/8 in. (54 mm)VERITAS 21,43 21,43 EUR
13. 1 St C315400 Set of 12 Carving Chisels in Wooden Box TWO CHERRIES 298,32 298,32 EUR
14. 1 St 307715 DX 60 Block Plane with Blade 1-3/8 inch = 35 mm VERITAS
15. 1 St 307930 Low Angle Jack Plane Blade Width 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS 192,44
16. 1 St 307932 High Angle Blade (38 deg) for Low Angle Jack Plane Low Angle Jointer Bevel-Up Smoother 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS 36,97 36,97 EUR
17. 1 St 307931 Replacement Blade for Low Angle Jack Plane Low Angle Jointer Bevel-Up Smoother 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS 36,97 36,97 EUR
18. 1 St 307971 MK.II Honing Guide VERITAS 45,29 45,29 EUR
19. 1 St 307969 Camber Roller Assembly for MK.II Honing Guide VERITAS 16,39 16,39 EUR
Intressant lista. Saknar några stämjärn på listan men det har du kanske redan? En liten klubba till träsnidarjärnen kan kanske också vara kul att ha.
Du bör ha med ett par brynen till hyvelstålen också. Minimum är ett mellan 800-1200 för att bryna och forma eggen och ett 6000-8000 för att polera den. En bit planglas (float minst 8mm) och våt slippapper 120-180 för att plana brynena och för att slipa om eggen när den brynta fasen blir för stor.
Sen tycker jag att du kanske kan vänta med extrabladen till hyvlarna tills du är bekväm med standardbladet. Det är enklare att lära sig bryna en vas egg och att hantera en hyvel om man inte introducerar för många variabler samtidigt. Hyvlingsproblem beror i de allra flesta fall på att hyveljärnet inte är tillräckligt vasst.
/B
Du bör ha med ett par brynen till hyvelstålen också. Minimum är ett mellan 800-1200 för att bryna och forma eggen och ett 6000-8000 för att polera den. En bit planglas (float minst 8mm) och våt slippapper 120-180 för att plana brynena och för att slipa om eggen när den brynta fasen blir för stor.
Sen tycker jag att du kanske kan vänta med extrabladen till hyvlarna tills du är bekväm med standardbladet. Det är enklare att lära sig bryna en vas egg och att hantera en hyvel om man inte introducerar för många variabler samtidigt. Hyvlingsproblem beror i de allra flesta fall på att hyveljärnet inte är tillräckligt vasst.
/B
Om man nu investerar, är det inte bättre att köpa ett dubbelsidigt DMT diamantbryne, typ 400-1200, och skippa glaset och och våtslippapprena?bengtn skrev:Intressant lista. Saknar några stämjärn på listan men det har du kanske redan? En liten klubba till träsnidarjärnen kan kanske också vara kul att ha.
Du bör ha med ett par brynen till hyvelstålen också. Minimum är ett mellan 800-1200 för att bryna och forma eggen och ett 6000-8000 för att polera den. En bit planglas (float minst 8mm) och våt slippapper 120-180 för att plana brynena och för att slipa om eggen när den brynta fasen blir för stor.
Sen tycker jag att du kanske kan vänta med extrabladen till hyvlarna tills du är bekväm med standardbladet. Det är enklare att lära sig bryna en vas egg och att hantera en hyvel om man inte introducerar för många variabler samtidigt. Hyvlingsproblem beror i de allra flesta fall på att hyveljärnet inte är tillräckligt vasst.
/B
Håller med om hyvlingsproblem, men ser ändå (fortfarande) olikt på frågan om extra stål. Bättre ha och kunna använda, än att sakna och inse en vilja/behov att prova. De är inte det minsta förvirrande, antingen ställer man mkII på 25, eller 50 eller... Kan inte bli enklare, de kommer till och med märkta med den inställning man skall använda om man inte vill ändra vinkel.
--- Mats ---
lägger till NANIWA Super-Combination Stone grain size 800/5000. tror bengt har rekomenderat den någonstanns.
tänkte att de va lika bra att ha några extra stål så man kan exprimentera
tänkte att de va lika bra att ha några extra stål så man kan exprimentera
Nja, jag tror Bengt brukar säga att Naniwa är bra i de fina dimensionerna (6000 och uppåt). Men i de lägre skal man ha något annat (jag har Naniva 8000 och 10000), King 4000 och 6000. Ganska säkert baserat på Bengts rekommendationer (han har en otäck benägenhet att gödsla med extra intressanta länkar som man hittar tillbaka till)M.Kristensen skrev:
--- Mats ---
Redigerat:
En DMT-sten är bäst om kassan räcker. Helt klart.Mats Bengtsson skrev:Om man nu investerar, är det inte bättre att köpa ett dubbelsidigt DMT diamantbryne, typ 400-1200, och skippa glaset och och våtslippapprena?
Håller med om hyvlingsproblem, men ser ändå (fortfarande) olikt på frågan om extra stål. Bättre ha och kunna använda, än att sakna och inse en vilja/behov att prova. De är inte det minsta förvirrande, antingen ställer man mkII på 25, eller 50 eller... Kan inte bli enklare, de kommer till och med märkta med den inställning man skall använda om man inte vill ändra vinkel.
--- Mats ---
Jag menar inte att det är förvirrande att veta vilket stål som är vilket eller vilken vinkel det ska brynas med. Jag ristar in sån't på järnen med min Dremel.
Det är istället så att man som nybörjarhyvlare kan det vara svårt att veta om de problem man har med t ex urrivning beror på
1. Dåligt slipat stål
2. Att man hyvlar åt fel håll
3. Trät byter fiberriktning
4. Man tar för tjocka spånor
5. Något annat
Jag tror att man skabörja med lära sig hur ens hyvel uppför sig med en viss eggvinkel . Det tar ett tag innan man lärt sig att alltid få en riktigt skarp egg och att veta när det är dags att bryna på den.
Nästa steg är att testa hur olika storlek på spånöppningen påverkar. Man kan då hantera de flesta fall om man inte ger sig på tropiska träslag med hopplösa fibrer.
Då tror jag också att man vet när man behöver ändra eggvinkeln genom att byta hyveljärn, byta hyvel eller att bryna om vinkeln.
/B
Jag har King 800,1000,1200, 4000, 8000 och 10000. Jag gillar stenarna upp till 4000 bra. De fina är OK men Naniwia Super Stones är mycket bättre. Jag har 8000 och 12000.
Jag har inget emot de grövre Naniwa men har inte kunnat motivera ett köp. King stenarna räcker några år till. De är dock ganska mjuka vilket är en fördel då de avvekar snabbt men en nackdel då de behöver planas ofta. Naniwa håller formen lite bättre.
Om du använder en DMT-diaman sten för att plana ett vattenbryne, använd aldrig den röda sidan! DEn har en annan bindning än blå och svart (de grövre alltså) och diamanterna kommer att lossna.
/B
Jag har inget emot de grövre Naniwa men har inte kunnat motivera ett köp. King stenarna räcker några år till. De är dock ganska mjuka vilket är en fördel då de avvekar snabbt men en nackdel då de behöver planas ofta. Naniwa håller formen lite bättre.
Om du använder en DMT-diaman sten för att plana ett vattenbryne, använd aldrig den röda sidan! DEn har en annan bindning än blå och svart (de grövre alltså) och diamanterna kommer att lossna.
/B
Du har förmodligen rätt. Men det är inte alltid alla tycker det är roligast att vara helt förnuftig. Jag tycker det är kul att prova saker (i själva verket tycker jag det är roligare göra sådant jag inte gjort innan, än göra något jag kommit väl underfund med). Tror det är individuellt hur man vill jobba, vad man tycker är kul, och även hur man bäst lär sig. Så jag håller fortfarande på att beroende på vem man är kan det vara klokt att ha olika stål.bengtn skrev:En DMT-sten är bäst om kassan räcker. Helt klart.
Jag menar inte att det är förvirrande att veta vilket stål som är vilket eller vilken vinkel det ska brynas med. Jag ristar in sån't på järnen med min Dremel.
Det är istället så att man som nybörjarhyvlare kan det vara svårt att veta om de problem man har med t ex urrivning beror på
1. Dåligt slipat stål
2. Att man hyvlar åt fel håll
3. Trät byter fiberriktning
4. Man tar för tjocka spånor
5. Något annat
Jag tror att man skabörja med lära sig hur ens hyvel uppför sig med en viss eggvinkel . Det tar ett tag innan man lärt sig att alltid få en riktigt skarp egg och att veta när det är dags att bryna på den.
Nästa steg är att testa hur olika storlek på spånöppningen påverkar. Man kan då hantera de flesta fall om man inte ger sig på tropiska träslag med hopplösa fibrer.
Då tror jag också att man vet när man behöver ändra eggvinkeln genom att byta hyveljärn, byta hyvel eller att bryna om vinkeln.
/B
Enkelt exempel: Det är litet och trångt. Man har plats till ungefär stöthyveln. Man får utslag på längshyvlingen. Naturligt, det är en stöthyvel. Man sätter i ett stål med en högre vinkel. Det fungerar. Naturligt och väntat. Alternativet hade varit att bryna stålet fram och tillbaka sedan igen, eller att ha en läcker Lie Nielsen 2a om det nu är det de heter. Har man stöthyveln kostar stålet inte mycket.
Samma exempel går att göra med en jack men tvärtom. Man har den för att hyvla. Men i stötlådan vill man köra ändträ. Man byter till ett stål med en lägre vinkel. Alternativet hade varit att ha två hyvlar.
--- Mats ---
Jag har testat dem och tycker de funkar bra men jag gillar känslan i mjuka stenar bättre. Klart att det vore bra att slippa lite av sölet när man planar dem men jag tror inte jag kommer att byta av det skälet.mattiasp skrev:
/B
Det finns ju så klart mycket bättre stämjärn än narex men inge bättre stämjärn för det priset.
Har fått väldigt bra recensioner i press. Skillnaden mellan narex och tex Lie-Nielsen är att den sistnämnda håller skärpan lite längre så man får bryna narexen lite oftare och sen så har jag för mig att man får jobba med narexen lite i början plana undersidan tex
Sen är det ju ergonomi och det är ju personligt.
Ps felders stämjärn är just narex.
Pär H
Har fått väldigt bra recensioner i press. Skillnaden mellan narex och tex Lie-Nielsen är att den sistnämnda håller skärpan lite längre så man får bryna narexen lite oftare och sen så har jag för mig att man får jobba med narexen lite i början plana undersidan tex
Sen är det ju ergonomi och det är ju personligt.
Ps felders stämjärn är just narex.
Pär H
Visst är det alltid bättre att ha valmöjlighet och olika alternativ men det tar ett tag innan man vet vad konsekvenserna av olika val är. Det är lätt att man blir frustrerad och lägger av innan man lärt sig hur det hänger ihop.Mats Bengtsson skrev:Du har förmodligen rätt. Men det är inte alltid alla tycker det är roligast att vara helt förnuftig. Jag tycker det är kul att prova saker (i själva verket tycker jag det är roligare göra sådant jag inte gjort innan, än göra något jag kommit väl underfund med). Tror det är individuellt hur man vill jobba, vad man tycker är kul, och även hur man bäst lär sig. Så jag håller fortfarande på att beroende på vem man är kan det vara klokt att ha olika stål.
Enkelt exempel: Det är litet och trångt. Man har plats till ungefär stöthyveln. Man får utslag på längshyvlingen. Naturligt, det är en stöthyvel. Man sätter i ett stål med en högre vinkel. Det fungerar. Naturligt och väntat. Alternativet hade varit att bryna stålet fram och tillbaka sedan igen, eller att ha en läcker Lie Nielsen 2a om det nu är det de heter. Har man stöthyveln kostar stålet inte mycket.
Samma exempel går att göra med en jack men tvärtom. Man har den för att hyvla. Men i stötlådan vill man köra ändträ. Man byter till ett stål med en lägre vinkel. Alternativet hade varit att ha två hyvlar.
--- Mats ---
I ditt exempel med stöthyeln _kan_ det ju vara så att det räcker med att minska spånöppningen och ta tunnare spånor. Eller att det helt enkelt är dags att bryna järnet. I min värld känns det enklare än att laborera med olika vinklar som ytterligare en variabel.
Jag tycker f.ö att det sällan behövs lägre vinkel än 45 grader när jag hyvlar ändträ.
/B
Om du använder en DMT-diaman sten för att plana ett vattenbryne, använd aldrig den röda sidan! DEn har en annan bindning än blå och svart (de grövre alltså) och diamanterna kommer att lossna. '
förklara för jag fattar inte de här med vattenbrynje!
förklara för jag fattar inte de här med vattenbrynje!