7 806 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Starta vedkamin med bark?
Har blivit så "vetenskapligt" hur man tänder en brasa
Som barn/ung fick man lära sig det och utomhus i alla väder, då med det som fanns tillgängligt i skogen exkl. aspträ/svavel i tändstickorna.
Jo, jag har också tändstål men har använts ett fåtal gånger.
Är ni osäkra hur det brinner, ta och lägg en liten bit i kamin och testa, efter det vet du om det fungerar.
Som barn/ung fick man lära sig det och utomhus i alla väder, då med det som fanns tillgängligt i skogen exkl. aspträ/svavel i tändstickorna.
Jo, jag har också tändstål men har använts ett fåtal gånger.
Är ni osäkra hur det brinner, ta och lägg en liten bit i kamin och testa, efter det vet du om det fungerar.
Räkningar funkar också bra. Det har man ju så många av att man kan elda med dem…
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Japp, dom åker in i kamin så fort dom kommer. Dom skickar dom gratis också. Sen börjar dom skicka dom om och om igen. Efter ett tag börjar det komma brev från indrivningsföretag och sen kronofogden. Allt tändmaterial bara skickar dom åt en gratisricebridge skrev:
Räkningar är sådant där skitpapper som hellre pyr/glöder upp så det slutade jag med och idag kommer inga i pappersform.
Däremot brukar jag räfsa upp allt skräp från klyvning och spara i kassar, det fungerar som tändmaterial.
Däremot brukar jag räfsa upp allt skräp från klyvning och spara i kassar, det fungerar som tändmaterial.
Jag använder aldrig tändved.
In med 3-4 klabbar och sedan petar jag in en tändpåse i botten som jag tänder på. Luckan på glänt tills det tagit sig ordentligt. Det är en snabb process som bara tar några minuter.

In med 3-4 klabbar och sedan petar jag in en tändpåse i botten som jag tänder på. Luckan på glänt tills det tagit sig ordentligt. Det är en snabb process som bara tar några minuter.

Allt som är brännbart, torrt, klent och luftigt.
T ex bark, reklamtidningspapper, pappkartonger, balsnören, förra årets julgransris, småkrafs från klyvningen, oanvändbart småspill från husbehovssnickeri, och naturligtvis tändved. Gamla ljusstumpar hjälper också till ibland vid behov, men där får man pröva sig fram försiktigt tills man vet hur de fungerar i ens kamin.
Målet är att få brasan att ta sig så fort som möjligt för att minimera rök och skadliga partiklar.
T ex bark, reklamtidningspapper, pappkartonger, balsnören, förra årets julgransris, småkrafs från klyvningen, oanvändbart småspill från husbehovssnickeri, och naturligtvis tändved. Gamla ljusstumpar hjälper också till ibland vid behov, men där får man pröva sig fram försiktigt tills man vet hur de fungerar i ens kamin.
Målet är att få brasan att ta sig så fort som möjligt för att minimera rök och skadliga partiklar.
Den ska ha ett asklager på botten, brukar alltid lämna några cm när jag öser ur, nu är det nog uppe på 4-5 cm så det får vara några veckor till.ricebridge skrev:
Framme vid dörrarna blir det aldrig mera än någon cm då tilluften "spolar" rent.
Blir ca 15-20 L aska på en vinter och 2 kbm ved.
Jag brukade fylla en sån där tändvätskeflaska med diesel när den var gratis. En bit ihopknöcklad papper i mitten, ett litet sprut med diesel, knappt en halv dl., sedan tog det fyr snabbt!
Idag kör jag med tändkuber som köps i 196-pack på Gekås. Dessa använder jag med fördel till att tända grillstartern med också.
Idag kör jag med tändkuber som köps i 196-pack på Gekås. Dessa använder jag med fördel till att tända grillstartern med också.
Diesel är ju inte jättebra med tanke på att det är svårantändligt.M Markarbetaren skrev:Jag brukade fylla en sån där tändvätskeflaska med diesel när den var gratis. En bit ihopknöcklad papper i mitten, ett litet sprut med diesel, knappt en halv dl., sedan tog det fyr snabbt!
Idag kör jag med tändkuber som köps i 196-pack på Gekås. Dessa använder jag med fördel till att tända grillstartern med också.

