Har mkt torr björkved med mkt bark som lätt lossnar men ingen tändved. Funkar det bra att tända brasan med barken eller ska man undvika att tända större mängder bark?

Allt som brinner funkar ;) Så bara och prova, lär knappast göra någon skada.
Näver är ju klassiskt att tända med och det är ju björkens bark.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Åhhh, björknäver (björkbark), den mest formidabla tändsats som tänkas kan! Brinner utav 17 och är snabbaste genvägen till en härlig brasa. Bildar dessutom inte sådana drivor med aska som t ex papper gör. Bäst av alla!

Jag brukar försöka spara björknäver som kommer med i vedlassen, så jag slipper stå och kämpa med braständare, papper, papp, tumlarludd samt hemgjord napalm, alltmedan blodtrycket stiger till nivåer som ser ut som telefonnummer, när sagda vedlass vägrar brinna (givetvis oftast när det behövs som bäst).

Skatta dig lycklig du som har gott om sådant!

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Då sticker väl jag ut hakan och säger att jag undviker bark när jag ska tända brasan. Förvisso tänder det lätt, men det ryker också ganska mycket. Jag försöker alltid tända i någorlunda rent virke, med en liten braständare av typen "träull doppat i naturligtvax". På så sätt hoppas jag undvika lite smutsiga utsläpp och få mindre sot i anläggningen. Bark och flisor slänger jag in när kaminen är ordentligt het och det är rikligt med glöd i botten.
Rätt eller fel vet jag ej.

Tändveden har jag ordnat i förväg mha en Kindling Cracker. Den må se lite töntig ut, men den spar sjukt mycket arbete och är värd varenda öre.

• Gilla
birkabeer och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Elda på och med lite av en mjölkkartong får du fart direkt på det grova från björken. Använder det själv när det finns tillgängligt och björknäver har använts i alla tider för att göra upp eld när man är ute i naturen(y)(y)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Spillolja någon?

E Eld skrev:
Spillolja någon?
Brukar inte brinna särskilt bra i upptändningsfasen tyvärr.

ricebridge ricebridge skrev:
Brukar inte brinna särskilt bra i upptändningsfasen tyvärr.
Flygbensin då?

E Eld skrev:
Flygbensin då?
Hur mycket har du?

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur mycket har du?
Finns att köpa. Extra bra att tända med eftersom den fortfarande är blyad.

Fast själv brukar jag använda späntad ved och möjligen lite tidningspapper. Men tidningspapper börjar nästan bli en bristvara. Det funkar inte så bra att tända med paddan.

• Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Finns att köpa. Extra bra att tända med eftersom den fortfarande är blyad.

Fast själv brukar jag använda späntad ved och möjligen lite tidningspapper. Men tidningspapper börjar nästan bli en bristvara. Det funkar inte så bra att tända med paddan.
Tyre eller näver använder jag, stundtals finhuggen aspved.

Blyad (flygbensin) tror jag inte brinner bättre än annan bensin pga blyet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Blyad (flygbensin) tror jag inte brinner bättre än annan bensin pga blyet.
Senast jag tuttade på ett flygplan så brann det minsann som tjutton.

• Haha
Eld
  • Laddar…
Näver är bara det yttersta lagret av björkens bark. Björkbark som helhet brinner inte särskilt bra. Jag använder lite näver för att tända tändveden. Men visst sotar det ordentligt.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
That näver happens to me.

• Haha
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.