Hej,
Jag har en Meec Tools 50L 2,2kw (3hk) som enligt anvisningar kräver en 16A-säkring.
Vi har dock bara 10A-säkringar i el-centralen.
Kompressorn har stått i garaget oanvänd sedan inköp då jag har varit osäker på vad som "kan hända" om jag testar starta den ändå, med 10A. Men i värsta fall borde väl bara säkringen gå?
Jag förstår att rekommendationer generellt just är rekommendationer, och att kompressorn säkert kommer fungera, men jag vill gärna höra om andra som har gjort det...
Kompressorn är egentligen större än vad vi kommer behöva här hemma. (Lufttryck på däck m.m.) Men det kändes vid inköp som en bra idé med en rejäl sak än en mindre.
Tacksam för era åsikter.
// Teo
Jag har en Meec Tools 50L 2,2kw (3hk) som enligt anvisningar kräver en 16A-säkring.
Vi har dock bara 10A-säkringar i el-centralen.
Kompressorn har stått i garaget oanvänd sedan inköp då jag har varit osäker på vad som "kan hända" om jag testar starta den ändå, med 10A. Men i värsta fall borde väl bara säkringen gå?
Jag förstår att rekommendationer generellt just är rekommendationer, och att kompressorn säkert kommer fungera, men jag vill gärna höra om andra som har gjort det...
Kompressorn är egentligen större än vad vi kommer behöva här hemma. (Lufttryck på däck m.m.) Men det kändes vid inköp som en bra idé med en rejäl sak än en mindre.
Tacksam för era åsikter.
// Teo
Antingen går säkringen omedelbart vid start eller så fungerar det. 2,2 kW är inom vad en 10 A säkring tål, men eventuellt kan startströmmen ställa till det. Om det är porslinssäkringar kan du försöka få tag på tröga säkringar.
Bara köra och prova. Går nog
Jag har en Biltema 3-hästare som startar på 10A men den vill ha trög diazed eller c-dvärg.
Jag monterade 6 styck tröga 16 amp uttag för några år sedan -
mkt användbara - använder dem till allt från rakapparat, via tvätt-
maskin till Bosch största blåa vinkelslip, och de har aldrig löst ut
vad jag kan påminna mig ... .
mkt användbara - använder dem till allt från rakapparat, via tvätt-
maskin till Bosch största blåa vinkelslip, och de har aldrig löst ut
vad jag kan påminna mig ... .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: