T
D Dilato skrev:
Ska man driva rörelse som genererar vinst är väl AB det bästa.
Man kan då ta ut aktieutdelning upp till 4 IBB med bara 20% kapitalbeskattning även om man inte tar ut lön i bolaget.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varför skulle det vara ett problem? När man registrerar sig, exempelvis via verksamt.se, finns det väl ingenstans där den blivande företagaren behöver ange fastighetsbeteckning för platsen där näringsverksamhet ska bedrivas? Det ska så vitt jag vet räcka med att uppge en eller flera SNI-koder för den verksamhet som är på uppstart.

Min erfarenhet av att ha enskild firma i 10+ år är den motsatta. Jag har alltid upplevt Skatteverket som en hjälpsam myndighet.
Det beror på vad man frågar. De får inte svara på frågor där svaren kan anses ha rådgivande inslag.

Köp inte vilande bolag eller betala för att någon ska fixa det åt dig. Att starta ett AB i Sverige går på fem minuter.

Många av mina polare kör WINT för att slippa bokföring. Jag kör bokio och sambon😂

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Köp inte vilande bolag eller betala för att någon ska fixa det åt dig. Att starta ett AB i Sverige går på fem minuter.

Många av mina polare kör WINT för att slippa bokföring. Jag kör bokio och sambon😂
Det är inte säkert, det är svårt att få en bank att öppna företagskonto för aktiekapitalet om du inte har en affärsplan dom tror på.
Det problemet kan finnas även om man köper ett lagerbolag, man"ansöker" om företagskonto och banken kan säga nej. 😠

Lagerbolag är bråkdelen dyrare men det kan vara värt 3-5000 kr att få det klart direkt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är inte säkert, det är svårt att få en bank att öppna företagskonto för aktiekapitalet om du inte har en affärsplan dom tror på.
Det problemet kan finnas även om man köper ett lagerbolag, man"ansöker" om företagskonto och banken kan säga nej. 😠

Lagerbolag är bråkdelen dyrare men det kan vara värt 3-5000 kr att få det klart direkt.
Det tar fem minuter starta ett bolag på verksamt.se iallafall när jag gjorde det för 10 år sedan. Lägg de där 3 till 5k på en lunch istället

Det tar fem minuter starta ett bolag på verksamt.se iallafall när jag gjorde det för 10 år sedan. Lägg de där 3 till 5k på en lunch istället
Jag startade ett AB för fem år sedan och det var ett helvete att hitta en bank som ville öppna företagskonto.
Utan det kan man inte få bankintyg att aktiekapitalet är betalt så då är man rökt.

Jag skulle ha ett bolag för att förvalta kapital, ett sk 5:25-bolag och det vart nobben hos alla de stora och även Northmill.

Men som tur är finns det sparbanker och Sparbanken Skåne fixade det galant.

Köper man ett redan etablerat bolag har det redan ett aktiekapital på ett företagskonto (det har ett lagerbolag inte).

D Dilato skrev:
Jag startade ett AB för fem år sedan och det var ett helvete att hitta en bank som ville öppna företagskonto.
Utan det kan man inte få bankintyg att aktiekapitalet är betalt så då är man rökt.

Jag skulle ha ett bolag för att förvalta kapital, ett sk 5:25-bolag och det vart nobben hos alla de stora och även Northmill.

Men som tur är finns det sparbanker och Sparbanken Skåne fixade det galant.

Köper man ett redan etablerat bolag har det redan ett aktiekapital på ett företagskonto (det har ett lagerbolag inte).
Jag körde SEB inga problem.

T tobiast skrev:
Det beror på vad man frågar. De får inte svara på frågor där svaren kan anses ha rådgivande inslag.
Nej, Skatteverket kommer inte ge personliga råd om skatteplanering. Men ställer du konkreta frågor om vad som gäller för din enskilda näringsverksamhet lär du få svar. De vill att folk ska göra rätt.

• Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
För övrigt bör ni som sjunger aktiebolagens lov läsa trådstarten igen, och fundera över om det verkligen är rimligt att slå på stora AB-trumman för en så liten verksamhet som TS planerar för.

För övrigt bör ni som sjunger aktiebolagens lov läsa trådstarten igen, och fundera över om det verkligen är rimligt att slå på stora AB-trumman för en så liten verksamhet som TS planerar för.
Alltid vettigt köra AB oberoende av inkomst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Motivera ditt svar!

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Motivera ditt svar!
Du separerar dig och bolaget är ju den främsta. Du kan ta utdelning. Skatteverket håller sig borta så länge du inte gör något jättedumt.

Idag kostar det ju bara 25k dessutom. Samt de pengarna kan du investera i bolaget.

Edit: du räknas även som vanlig anställd vid AB. Har man annat yrke kanske detta är mindre viktigt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du separerar dig och bolaget är ju den främsta. Du kan ta utdelning. Skatteverket håller sig borta så länge du inte gör något jättedumt.
För de flesta är det inget som helst problem att privatperson och firma är ett och samma skattesubjekt. För TS är det snarast en fördel, eftersom ett AB i regel inte kan äga en jordbruksfastighet, det förbjuder jordförvärvslagen. Har TS enskild firma är samma skattesubjekt ägare till fastigheten och driver verksamhet på sagda fastighet.
Idag kostar det ju bara 25k dessutom. Samt de pengarna kan du investera i bolaget.
Men fortfarande, varför då?

Inom jord- och skogsbruk är det typ såna som har 100+ mjölkkor eller 1000+ grisar eller 10 000+ värphöns, alternativt åkerbruk med traktorer och maskiner för miljoner, som har AB. Alla andra kör enskild firma.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Företagsform verkar definitivt nått vi behöver dyka djupare i, känns som att man nästan behöver dra den i en egen tråd.

Vi ligger inte under fribeloppet för momsregistrering,
Om du inte tar in enorma vinster (vilket sällan sker) så finns det fördelar med att driva det som enskilt, detta då du kommer se till att inte gå med vinst ändå… alternativet med AB är bra om du kommer få instöta intäkter , men lite kostnader. Och har ett vanligt jobb vid sidan. Sen finns det ju regler som gör att du kommer få ta ut en del ev vinst som kapital ändå.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag körde SEB inga problem.
För 10 år sen, javisst.
Men jag har inte samma goda erfarenhet i närtid.

Screenshot_2026-04-18-12-56-49-266_com.google.android.gm~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svea som var partner med Fortnox var inte heller behjälpliga.

Screenshot_2026-04-18-12-57-21-611_com.google.android.gm~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom kan hindra dig från att starta bolag och dom kan ta ifrån dig din elektroniska legitimation👎

• Arg
Alfredo
  • Laddar…
Märkligt att det då ens existerar övriga associationsformer...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.