1 455 läst ·
49 svar
1k läst
49 svar
Starta företag - Dina tips och råd?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Momsregistreringen är troligtvis inget problem, hyresintäkterna är en bit över fribeloppet.
Vad jag dock är fundersam över är när i tiden saker kan göras.
Vi behöver anskaffa vissa saker i företaget innan vi faktiskt är på plats, kan man registrera den enskilda verksamheten innan man är lagfaren ägare?
Vi behöver anskaffa vissa saker i företaget innan vi faktiskt är på plats, kan man registrera den enskilda verksamheten innan man är lagfaren ägare?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Jag har ett litet "fastighetsbolag" det är inte momsreggat, finns ju ingen inkommande moms på bostadsuthyrning. De få butikslokaler jag har tar jag ingen moms på hyran och betalar därmed inte heller in någon till SKV. Kollade detta med revisorn och det är tydligen ok.
Så, måste du ta ut moms av ridföreningen som hyr ridhuset?
Tänk på att bara driva ett AB kostar i administration bokföring etc. Även det minsta bolaget med låg omsättning kommer kosta 10-20 kkr/år att administrera. Bara att upprätta årsredovisning är typ 10 papp.
Så, måste du ta ut moms av ridföreningen som hyr ridhuset?
Tänk på att bara driva ett AB kostar i administration bokföring etc. Även det minsta bolaget med låg omsättning kommer kosta 10-20 kkr/år att administrera. Bara att upprätta årsredovisning är typ 10 papp.
Tekniskt sett, ja. Det ska finnas nån regel som säger att det i sådana fall ska ske startåret eller nåt år innan start, eller nåt liknande. Men om det gäller en gård som i regel per definition redan är näringsverksamhet, d v s har annan näringsidkare kan det nog bli strul. Hör med skv är nog det bästa men dom kan vara griniga med att ge information.13th Marine skrev:
Momsregistreringen är troligtvis inget problem, hyresintäkterna är en bit över fribeloppet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kanske får vara att vi ber nuvarande ägare, dvs svärfar, att lösa de delarna i så fall.T tobiast skrev:Tekniskt sett, ja. Det ska finnas nån regel som säger att det i sådana fall ska ske startåret eller nåt år innan start, eller nåt liknande. Men om det gäller en gård som i regel per definition redan är näringsverksamhet, d v s har annan näringsidkare kan det nog bli strul. Hör med skv är nog det bästa men dom kan vara griniga med att ge information.
Men ska se om jag hittar lite tid att ringa skatteverket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Vad betalar man i skatt på vinst i enskilda firman (inkluderat egenavgifter) ?C cpalm skrev:
Din privata utdelnings maxbelopp i AB kan sparas framåt i tiden, så om du inte tar någon utdelning under året läggs det tillgängliga beloppet på hög (sparat utdelningsutrymme) och kan sedan utnyttjas när/om det finns en bra vinst att ta ut.
Tidigare fick man dessutom räkna upp det sparade utrymmet med typ 9%? varje år, men numera kan man inte det.
Sparat utrymme finns automatiskt varje år även om man går med förlust i bolaget och det i sig kan ha ett värde för man kan skänka bort sitt förlustbolag (aktierna) och det sparade utrymmet övergår då till mottagaren som kan nyttja det när/om denne skapar en vinst.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 633 inlägg
Varför skulle det vara ett problem? När man registrerar sig, exempelvis via verksamt.se, finns det väl ingenstans där den blivande företagaren behöver ange fastighetsbeteckning för platsen där näringsverksamhet ska bedrivas? Det ska så vitt jag vet räcka med att uppge en eller flera SNI-koder för den verksamhet som är på uppstart.T tobiast skrev:
Min erfarenhet av att ha enskild firma i 10+ år är den motsatta. Jag har alltid upplevt Skatteverket som en hjälpsam myndighet.T tobiast skrev: