Byggahus.se

Starta eget som arkitekt

1. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 517 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    Har du lust så skulle jag kunna vara intresserad av att leja dig några timmar för att försöka visualisera en utbyggnad av vårt hus i tungelsta i södra sthlm

• Laddar…
  2. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 559 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Kontakta etablerade A kontor och erbjud dina tjänster till dem, typ CAddning, småhjälp, rumsor, uppställningsritningar, byglov, etc, de brukar behöva extrahjälp ibland vid toppar och med bulkjobb. Ger kontakt med branschen, deg och erfarenhet.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Stockholm · 48 inlägg

ArkErik

Medlem
    Tack för alla tips! Inte haft tid att svara bara men läst allt.

Gjort ett lite mindre projekt i somras samt en ritning sen jag sist skrev här så det gick fint. Lade mig betydligt lägre prismässigt än jag tidigare skrev, mött lite motstånd ifrån diverse tyckare som tycker att jag dumpar priserna. Jag håller inte med, alternativet hos mina kunder är ju att inte anlita någon öht.

Fårse om jag tar på mig fler jobb nu, fokus på skolan men kanske tar lite jobb i vår/ sommar. Har någon gjort sitt kandidatprojekt åt en beställare? Inte mastersprojekt alltså utan kandidaten. Kanske ska höra runt lite och se om den möjligheten finns.

4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Bra jobbat.
    Strunta i vad andra tycker om din prissättning, du har inte ansvar för deras intäkt. Dessutom kommer du ju att höja priset när du har mer erfarenhet.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Stockholm · 698 inlägg

Ewald

Medlem
    Jag skulle generellt vilja ta en diskussion kring normer, standarder, AMA och "fackmässigt" generellt. Hoppas att många kunniga kommer att delta. Det skulle bli interessant att diskutera om vad som gäller i Sverige!

6. makhno_
    Medlem · 164 inlägg

makhno_

Medlem
    Rekommenderar inte att försöka göra kandidatprojekt åt beställare som förväntar sig en normal process. Kraven från beställare och kraven från skolan riskerar att hamna i konflikt. Detta gäller även datum för inlämningar etc. Som student måste man lära lite vidare än vad som är möjligt med en vanlig beställare. Eventuellt kan kanske en djupare än vanligt skriftlig analys av processen hjälpa men detta beror på vilken skola du studerar vid.

• Laddar…
  7. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg
    Du får nog starta en egen tråd. Din fråga har väldigt lite med den här tråden att göra.

8. A
    Medlem · Stockholm · 48 inlägg

ArkErik

Medlem
    Tack för svaret. Jo det blir nog lite svårt speciellt när vi har ett givet tema och eventuellt plats med så har slopat den idén.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.