Byggahus.se
Finns det några arkitekter här som driver eget eller har insyn i branschen? Har precis gått ut andra året på arkitektutbildningen och tänkte starta upp ett eget företag vid sidan om studierna för att lära mig branschen innan jag är färdigutbildad eller kommer ut på praktik. Har en del erfarenhet sedan tidigare med praktik, relevant gymnasial utbildning och renovering av hus.

Vad tror ni man behöver tänka på? Har fixat ihop en portfolio och samlat ihop alla referenser (ifrån tidigare praktik, programkurser, egna uppdrag osv.)

- Min plan är att starta ett enskilt bolag till en början, ingen risk ekonomiskt iom. att jag inte behöver gå in med något kapital. Alla program, dator och verktyg sitter jag ju på sedan tidigare.
- Tänkte annonsera ut mina tjänster via Blocket i första hand, i andrahand via kontakter. Har någon ett bra tips på vart jag kan marknadsföra mig?
- Tänkte främst rita bygglov, göra visualiseringar/ interaktiva 3d modeller för tillbyggnationer, renoveringar osv. och kanske rita/ projektera enklare tillbyggnader, garage, förråd eller liknande.
- Vilken nivå tror ni är bra att lägga sig på prismässigt? Det är väl den här punkten jag får konkurrera mest med i början iom. min brist på erfarenhet jämfört med en etablerad och färdigutbildad arkitekt. Har kikat en del på vad standardarvodet är och det verkar ligga omkring 700-900kr/h och uppåt. Spontant tänker jag mig hälften av det om jag fakturerar per timme eller fast pris.
 
Du skall nog fundera på bolagsformen och ev. försäkringar. Det finns alltid en risk att du kan anses ha orsakat skada med en felaktig ritning. Då är det viktigt att det inte drabbar dig privat. Du bör ha en ansvarsförsäkring, och du bör nog fundera på AB för att hålla risken borta från din privatekonomi.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Finns det något krav på utbildning för att sälja sig under benämningen arkitekt? Eller kan jag som är hyfsat händig med ritprogram och google (lär gå att hitta mycket ritningar på nätet som man kan modifiera lite så de passar kunden) kalla mig arkitekt och sälja mina tjänster till folk som är mindre kunniga?
 
Arkitekt är en skyddat titel och jag tror att du måste vara medlem i Sveriges Arkitekter för att få kalla dig arkitekt. Sen vad det fackförbundet ställer för krav för att du ska få bli medlem vet jag inte.
 
Gabbe1 skrev:
Arkitekt är en skyddat titel och jag tror att du måste vara medlem i Sveriges Arkitekter för att få kalla dig arkitekt. Sen vad det fackförbundet ställer för krav för att du ska få bli medlem vet jag inte.
I Sverige är inte arkitekt en skyddad yrkestitel.
Det finns skyddade titlar, t ex Arkitekt SAR/MSA (Som beviljas av intresseorganisationen Sveriges Arkitekter).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vad är det för ritprogram du har? Är det köpta/ärliga licenser, studentversioner, gratislicencer eller knäckta versioner? Och får dom isåfall användas av ett företag?
 
lbgu skrev:
Finns det något krav på utbildning för att sälja sig under benämningen arkitekt? Eller kan jag som är hyfsat händig med ritprogram och google (lär gå att hitta mycket ritningar på nätet som man kan modifiera lite så de passar kunden) kalla mig arkitekt och sälja mina tjänster till folk som är mindre kunniga?
Nej, som påpekats är SAR/MSA en egen titel skapad av Sveriges Arkitekter vilket ändå får anses som legitimerad arkitekt i Sverige. Kvalitetsstämpel helt enkelt. Det kan du mycket väl göra, jag har inga planer att föra någon bakom ljuset dock. Kommer vara helt öppen med att jag är just arkitektstudent och inte på något sätt färdigutbildad, därav priset som blir konkurrenskraftigt.
hempularen skrev:
Du skall nog fundera på bolagsformen och ev. försäkringar. Det finns alltid en risk att du kan anses ha orsakat skada med en felaktig ritning. Då är det viktigt att det inte drabbar dig privat. Du bör ha en ansvarsförsäkring, och du bör nog fundera på AB för att hålla risken borta från din privatekonomi.
Sveriges Arkitekter har en bra försäkring för arkitekter men tror inte det blir aktuellt förrän jag ritar ett "riktigt" projekt mer än bygglov eller visualiseringar. Finns ju ingen risk med sådana uppdrag iom. att jag endast ritar upp bygglovet eller visualiseringen? Men bra att du tog upp det för påminde mig om att jag måste köpa in ABK-09 avtalet som jag tänkt använda mig utav.
para skrev:
Vad är det för ritprogram du har? Är det köpta/ärliga licenser, studentversioner, gratislicencer eller knäckta versioner? Och får dom isåfall användas av ett företag?
Köpta. Adobe paketet, AutoCAD, ArchiCAD, SketchUp pro och för hand. Men bra synpunkt, får kolla upp så att jag får använda de i kommersiellt syfte.

Men vad tror folk om affärsidén? Vart borde jag annonsera mina tjänster? Andra tips? Någon som har erfarenhet av att göra någonting liknande eller rentav gör det nu?
 
Har startat egen enskild firma nu, FA-skatte sedel, reggad hos bolagsverket osv. men lagt det på is lite nu till fördel för andra projekt (fylla ut portfolion och göra en snygg online portfolio).

Men vad tror folk om idén? Vad skulle ni kunna tänka er behöva hjälp med för en billig peng? Min tanke är att främst rikta in mig på kunder som annars kanske inte hade anlitat en arkitekt och vara konkurrenskraftig med priset. Då i form av hjälp med ritningar, planlösningar, visualiseringar osv.
 
Hemmakatten
Tyvärr, jag skulle aldrig anlita någon som bara gått två år på en arkitektutbildning. Det är alldeles för lite studier för att känna sig säker på ett bra resultat. Att "bara" rita bygglovshandlingar är inte så "bara". Två års studier utav fem och ingen praktik är väldigt magert för att starta eget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Tyvärr, jag skulle aldrig anlita någon som bara gått två år på en arkitektutbildning. Det är alldeles för lite studier för att känna sig säker på ett bra resultat. Att "bara" rita bygglovshandlingar är inte så "bara". Två års studier utav fem och ingen praktik är väldigt magert för att starta eget.
Okej, trist. Du tycker att jag borde vänta något år innan jag annonserar ut några tjänster? Många av alla verksamma arkitekter jag har pratat med säger att det de ångrar att de inte gjorde under studietiden just var att starta eget.

Jag har en full portfolio och jag skulle nog säga att enklare bygglov är "bara" att rita faktiskt. Varför skulle det vara komplicerat? Många ritar ju dessa själva, det är i dessa fall jag tänker att jag kan hjälpa till istället. Jag har även haft 8v praktik hos White arkitekter i Uppsala och en vecka hos en mindre firma i Nya Zeeland samt ett eget uppdrag i form av en visualisering.

Kanske borde rikta in mig på visualisering i första hand och göra lite ritningsjobb och arkitekt(student) rådgivning gratis för att samla ihop referenser och´till portfolion? Jag har alltså inte tänkt att ta på mig klassiska arkitektjobb där man ritar upp ett hus, tillbyggnad eller liknande ifrån scratch utan mer vara en hjälpande hand under någon eller några av delarna i processen inför ett bygge.
 
Redigerat:
Kör på säger jag!
Som studerande byggnadsingenjör tog jag på mig lite småsaker till en början, och mitt sista jobb som student var fullständiga A- och K-ritningar för ett bygge på runt 10 miljoner.

Problemet är ju betalningen. Vad är skäligt för en student? En mindre utbyggnad på en bostad ink. bygglovshantering fick jag 4000 för svart. 10 miljonersprojektet fick jag 10 000 för vitt. Alltid på fast pris, och fakturering med Frilansfinans som har ansvarsförsäkring upp till 10 milj. Som jämförelse kan jag säga att 10 mil-projektet skulle kostat ca 300 000 att projja om man anlitat min nuvarande arbetsgivare. Däremot såg jag det som väldigt lärorikt.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
icho skrev:
Kör på säger jag!
Som studerande byggnadsingenjör tog jag på mig lite småsaker till en början, och mitt sista jobb som student var fullständiga A- och K-ritningar för ett bygge på runt 10 miljoner.

Problemet är ju betalningen. Vad är skäligt för en student? En mindre utbyggnad på en bostad ink. bygglovshantering fick jag 4000 för svart. 10 miljonersprojektet fick jag 10 000 för vitt. Alltid på fast pris, och fakturering med Frilansfinans som har ansvarsförsäkring upp till 10 milj. Som jämförelse kan jag säga att 10 mil-projektet skulle kostat ca 300 000 att projja om man anlitat min nuvarande arbetsgivare. Däremot såg jag det som väldigt lärorikt.
Grymt. Ja betalningen är lite oklart. Hört med mina lärare, verksamma arkitekter osv. och det som verkar rimligt är 4-500kr/h~ exkl. moms och enbart ritningstid, inte möten, platsbesök osv. men fastpris är svårare då jag har svårt att uppskatta tidsåtgången. Får nog diskutera det i fall till fall med beställaren. Det jag konkurrerar med är ju priset och engagemanget i varje projekt.
 
ArkErik skrev:
Grymt. Ja betalningen är lite oklart. Hört med mina lärare, verksamma arkitekter osv. och det som verkar rimligt är 4-500kr/h~ exkl. moms och enbart ritningstid, inte möten, platsbesök osv. men fastpris är svårare då jag har svårt att uppskatta tidsåtgången. Får nog diskutera det i fall till fall med beställaren. Det jag konkurrerar med är ju priset och engagemanget i varje projekt.
Det tror jag är alldeles för höga timkostnader för att du skall bli intressant att anlita. Jämför med posten ovan så ser du att icke examinerade/studenter måste lägga sig långt under i pris. Annars tycker jag absolut du ska satsa på detta!

/K
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Jag tycker att det är en bra ide. Jag skulle lätt kunna tänka mig att anlita en student för bygglovsritningar som framför allt är till för bygglovshandläggarna. Då är det lägsta pris som gäller.

Ta de första jobben för "gratispris", typ 150kr/h eller fastpris på en tusenlapp så att du får upp lite kommersiell erfarenhet och ett rykte, sen kan du höja priset till en nivå som ger dig lagom med jobb.

Ett sätt att göra det enkelt är att göra första jobbet som privatperson för 999kr. Under 1000kr får man lagligt köpa tjänster utan att ses som arbetsgivare.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Skrev ett riktigt långt inlägg från min telefon som raderades helt plötsligt. Hur som helst så driver jag en liten arkitektfirma idag. Startade mitt företag under sista terminen på kandidatprogrammet för fysisk planering. Idag är företaget 2,5 år gammalt.

I början tog jag 500 kr inklusive moms per timme. Lade dock nästan ner dubbla tiden för varje projekt. Svårt att uppskatta hur många timmar som ett uppdrag tar i början.

Idag tar jag 750 kr inklusive moms. Dessutom har jag blivit bättre på att uppskatta tiden. Jag klockar mina projekt vilket är ett tips. Jag har aldrig haft någon kund som har klagat på priset. Mitt tips är att våga ta betalt, men bli inte girig. Klagar kunden på priset så berätta istället vad du kan erbjuda. Kanske kan du bjuda på en 3D-ritning?

Dina programvaror är troligtvis inte godkända att använda i ditt företag. Ett tips är Google sketchup och Google layout. Går att göra otroligt mycket med de programmen. Finns massa bra plugin dessutom. Autocad LT finns som årlig licens för 4000-5000 kronor. Också ett tips.

Jag tycker absolut att du ska starta eget!! Det är superkul. Och jag tycker du kan prova samma prisbild som jag hade i början, dvs 500 kr/h inklusive moms. Hör av dig om du har några andra frågor.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.