Byggahus.se
Finns det några arkitekter här som driver eget eller har insyn i branschen? Har precis gått ut andra året på arkitektutbildningen och tänkte starta upp ett eget företag vid sidan om studierna för att lära mig branschen innan jag är färdigutbildad eller kommer ut på praktik. Har en del erfarenhet sedan tidigare med praktik, relevant gymnasial utbildning och renovering av hus.

Vad tror ni man behöver tänka på? Har fixat ihop en portfolio och samlat ihop alla referenser (ifrån tidigare praktik, programkurser, egna uppdrag osv.)

- Min plan är att starta ett enskilt bolag till en början, ingen risk ekonomiskt iom. att jag inte behöver gå in med något kapital. Alla program, dator och verktyg sitter jag ju på sedan tidigare.
- Tänkte annonsera ut mina tjänster via Blocket i första hand, i andrahand via kontakter. Har någon ett bra tips på vart jag kan marknadsföra mig?
- Tänkte främst rita bygglov, göra visualiseringar/ interaktiva 3d modeller för tillbyggnationer, renoveringar osv. och kanske rita/ projektera enklare tillbyggnader, garage, förråd eller liknande.
- Vilken nivå tror ni är bra att lägga sig på prismässigt? Det är väl den här punkten jag får konkurrera mest med i början iom. min brist på erfarenhet jämfört med en etablerad och färdigutbildad arkitekt. Har kikat en del på vad standardarvodet är och det verkar ligga omkring 700-900kr/h och uppåt. Spontant tänker jag mig hälften av det om jag fakturerar per timme eller fast pris.
 
Du skall nog fundera på bolagsformen och ev. försäkringar. Det finns alltid en risk att du kan anses ha orsakat skada med en felaktig ritning. Då är det viktigt att det inte drabbar dig privat. Du bör ha en ansvarsförsäkring, och du bör nog fundera på AB för att hålla risken borta från din privatekonomi.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…