Byggahus.se
13th Marine 13th Marine skrev:
Normalt sett får du inte ens starta ett företag som konkurrerar med din arbetsgivare.
Vill minnas att du i princip måste säga upp dig, och vänta till din sista arbetsdag innan du skickar in papperna för att registrera firman.
Så mycket har jag också förstått att det är så det måste gå till.
Sedan tror jag inte det är olagligt att starta upp en firma. Den kan ju vara vilande så länge man inte bedriver
 

Bästa svaret

En i släkten var vd i ett företag där en hoppade av och snodde med sig ett antal kunder. Inte på det sättet att han pratade med en kund om att han hade startat eget utan genom att när en kund ringde och ville boka in ett jobb så sa han varken till det gamla bolaget eller till kunden att han hade startat eget. Utan det såg kunden först på fakturan och gamla företaget började ana ugglor i mossen när den anställde plötsligt inte hade lika hög beläggning som vanligt och intäkterna började minska oförklarligt. Tillslut kröp det fram att han hade startat egen verksamhet och bara tagit med sig kunderna.

Vet att vi pratade om detta en hel då och om jag inte minns helt fel så kom de fram till att det inte var okej (kanske tom olagligt) att göra på det sättet. Att däremot prata lite löst med kunden och nämna att man funderar på att starta eget och de sen ringer dig nästa gång de vill ha jobb gjort är okej. Även att dela ut reklam till dem är okej. Gör man så så har kunden själv valt vem denne vill anlita till nästa jobb och det går aldrig att tvinga en kund att fortsätta anlita samma firma, men att inte säga något alls eller få kunden att tro att det andra företaget inte kommer finnas kvar/bara du kan deras anläggning och liknande för att på så sätt själv ta med sig kunden är inte okej.

Sen finns det branscher som inte alls funkar så, ex jurister och delar av IT-branschen, för där anses kunden "tillhöra" en person om den inte aktivt väljer att inte göra det. Så där tar man med sig sina kunder till en ny arbetsgivare och det gör att vissa personer kan bli headhuntade på en helt annan nivå än vanligt för att ett företag vill få tag i en storkund och därmed försöker man få tag i den jurist/konsult som jobbar mot den kunden. När man väl har lyckats värva den personen har man en fot in till storföretaget och kan därmed försöka få in fler av ens anställda till det företaget.

Min erfarenhet är att en bra hantverkare inte behöver särskilt mycket reklam för att få in jobb. Så om du bara börjar prata med vänner och bekanta om att start företag så kommer ordet sprida sig och dina gamla kunder kommer säkert börja ringa. Men det kan nog vara bra vara öppen mot gamla företaget att du startar eget, framförallt om det är en liten ort, så att det inte blir onödigt tjafs mellan. Vissa företag uppmuntrar till och med duktiga anställda att starta eget.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, jag vill minnas att det inte är okej att starta ett bolag som kan direkt konkurrera med arbetsgivaren, att starta ett bolag med avsikten att senare konkurrera med arbetsgivaren är inte heller okej.
Att starta ett bolag inom ett helt annat område brukar inte vara något problem.

Jag ville mest upplysa om att den kan vara ett problem och att du gör bäst att i kolla upp det ordentligt innan du börjar, så slipper du otrevliga överraskningar sen.
 
Angående få snurr på firman, så är det mer kostnader och skatt än man räknar med från början.
Jag tyckte första året för mig gick skapligt bra (inte elektriker), men inkomsten var inte riktigt vad jag räknat med, 127.000:- (2013) Året innan hade jag 310.00:- som anställd.
Men jag var å andra sidan väldigt noggrann, satte av för pension, skaffade sjukförsäkring, ansvarsförsäkring mm, det man har som anställd per automatik. Får man sen jobb ute på företag ska man ha ID06, Heta arbeten, SGA (passerkort) mm, och det är inte gratis.

En kompis som öppnade eget i samma bransch som mig, sa att det börjar gå bra nu efter 4 år, och då har han en fru som är revisor och sköter allt pappersjobb.
 
  • Gilla
dunderhonung
  • Laddar…
Sen vad gäller uppstartslån så är inte det något ovanligt och flera banker kan erbjuda det. Oftast behöver man då ha gjort upp budget, ha några offertförfrågningar och investeringsplan mm att visa upp,men det kan banken svara på vad du behöver för just din verksamhet. Så kolla runt vad du kan få för lån och fundera på om du vill låna och i så fall till hur stor del av uppstartskostnaden. Glöm bara inte att räkna på hur mycket du kan skjuta in i bolaget varje månad för att betala lånet om det är så att du inte får in tillräckligt med jobb någon månad.

Sen om det är dumt eller inte att börja med ett lån är upp till dig. Behöver man inte så mycket verktyg, kläder mm i början så kan man klara sig bra utan lån och det är ofta relativt lätt att spara ihop till det som behövs. Tänker man istället tex hyra ut maskiner som kostar en mille att köpa in så är det nog omöjligt för de flesta att dra igång en sådan verksamhet utan lån. Så det går inte att säga att det alltid är dumt att starta med lån eller att det alltid är smart att starta med enbart egna medel.

Startar du EF så blir du i slutändan den som får betala lånet om bolaget inte klarar det då det är skrivet på ditt personnummer, men företagets namn. Så oavsett om du tar lån eller stoppar in egna pengar så är det samma summa i slutändan som riskerar att påverka din privatekonomi om du inte får företaget att gå runt.
Startar du AB så måste du gå in med minst 50 000 kr (de kan ha sänkt till 25 000 kr), men sen kan du välja om du själv vill låna ut pengar till bolaget eller om bolaget får ta ett banklån. Skiter det då sig så blir du inte skyldig att betala av lånet utan det är endast bolagets ansvar (finns undantag, men oftast är det så). På så vis kan du minska risken för dina egna besparingar om du inte får bolaget att gå runt.

Men läs på lite om de olika alternativen, försök göra en budget och prata med både banken och en företagsjurist om just dina val.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Åtminstone tidigare så var det flera studieförbund som hade kurser i att starta eget med inriktning på de kunskaper om juridik och ekonomi som behövs för det. Som exempel, även om man tar hjälp av någon för bokföringen så är det bra att kunna en del så man kan ställa rätt frågor innan man skriver ett avtal och sen kan se att det verkar vara rätt utfört.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, jag vill minnas att det inte är okej att starta ett bolag som kan direkt konkurrera med arbetsgivaren, att starta ett bolag med avsikten att senare konkurrera med arbetsgivaren är inte heller okej.
Att starta ett bolag inom ett helt annat område brukar inte vara något problem.

Jag ville mest upplysa om att den kan vara ett problem och att du gör bäst att i kolla upp det ordentligt innan du börjar, så slipper du otrevliga överraskningar sen.
Nu är jag inte elektriker, men jag vet att det står i mitt anställningsavtal att jag inte får lov att bedriva någon konkurrerande verksamhet. Så det kanske är olika beroende på avtal. Anställningskontraktet är nog ett bra första ställe att leta på i alla fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
Oavsett vilken bransch man vill starta eget inom så är det rätt mycket att tänka på när det gäller formalia och regler osv som en vanlig anställd inte alltid har koll på.
Tillväxtverket har, tillsammans med Skatteverket och Bolagsverket, tagit fram en sajt med otroligt mycket bra information om olika bolagsformer och annat som är bra att veta. Där kan man även använda deras guider för att skapa underlag att ta med till banken eller för sig själv och se lite vad som krävs för inkomster i företaget för att gå runt.
Sajten heter verksamt.se och man kan gå in och läsa där och sen skapa ett konto och börja fylla i uppgifter för sin egen räkning och när man bestämt sig för att gå vidare så finns enkla verktyg/länkar som underlättar vid registrering av firman.
Här kan man även få hjälp med att räkna på vilka uppstartskostnader man har och vilka investeringar som behöver göras som verktyg, bil (om du inte har en egen att börja med), certifieringar, försäkringar osv.

Sen kommer ju frågan om hur man ska bete sig när man avslutar en anställning och startar eget, där är det lite olika hur man tänker och vad som är "tillåtet". Jag har svårt att se att det finns generella lagar som är tvingande, ofta är det nog en fråga om du har något i ett kollektivavtal eller anställningsavtal som kan begränsa (och allmän fråga om etik och samvete förstås).
Är det en bransch med gott om jobb så man inte konkurrerar för mycket kan det vara en bra idé att prata med sin arbetsgivare om att man vill prova att ha egen firma och att man kan tänka sig att gå som underleverantör åt dem (inte ovanligt i IT-branschen i storstäderna idag) samtidigt som man tar andra kunder själv också. Det är alltid bra att avsluta på god fot med sin arbetsgivare.

Är det en ort eller bransch där det är hård konkurrens så är det naturligtvis svårare att gå den vägen.

Oavsett vilket så skulle jag säga att det är ett stort no-no att göra reklam för sin egen firma innan man avslutat sin anställning eller att ta med kunduppgifter från sin arbetsgivare.
Här handlar det mer om att göra allmänna utskick av reklamlappar till områden/företag som kan bli potentiella kunder efter att man slutat och ska påbörja sin verksamhet.

Jag skulle gissa att du behöver räkna med att kunna klara dig på sparade/lånade pengar helt eller delvis det första halvåret om du inte redan nu vet att du kan skaffa betalande kunder/jobb på en gång. Ett annat tips är att inte starta upp verksamheten precis innan sommaren (om du inte har kunder i kö) då mycket "går i stå" från slutet på maj till början av september när det gäller nya jobb.
Bättre då att vänta till efter sommaren eller i god tid innan.
Kolla också när eventuella kurser/certifieringar kan göras så du är behörig att göra de jobb du vill när du ska börja göra jobb och inte behöver vänta in en certifiering i tre månader..

Lycka till!
 
Som jag har skrivit tidigare så har elektriker NORMALT inga restriktioner när det gäller "lojaliteter" mot det företag som man är anställd i NÄR man har SLUTAT. Det har man dock om man arbetar i arbetsledande position vilket en elektriker inte gör, ÄVEN om denne skulle ha kundkontakter och sköta sig själv. Har man lojalitetskrav efter anställningens upphörande är man inte anställd som elektriker utan som tjänsteman.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tänk på att vara lojal även om du tänker byta anställning eller starta eget
Lojalitetsplikten gäller även under din uppsägningstid. Du kan till exempel som anställd se en möjlighet till en riktigt bra affär och bestämma dig för att sluta hos arbetsgivaren och istället starta eget. Du säger upp dig från anställningen, startar ett företag och träffar avtal med en kund eller leverantör medan du fortfarande är anställd. Detta kan din tidigare arbetsgivare ha synpunkter på. Arbetsgivaren kan misstänka att du varit illojal och tagit med dig uppgifter och förberett dig under anställningstiden eller uppsägningstiden.

Ett exempel på illojal aktivitet kan vara om du under anställningstiden inklusive uppsägningstiden startar ett företag där du senare - efter uppsägningstidens slut - bedriver konkurrerande verksamhet. Ett annat exempel kan vara att du under anställningstiden inklusive uppsägningstiden kontaktar kunder, som du senare tar med dig till det nystartade företaget eller till en ny arbetsgivare. Tänk på att alla förberedelser innan anställningstidens slut riskerar att ses som illojalitet mot arbetsgivaren.

När uppsägningstiden är slut är det tillåtet att starta konkurrerande verksamhet om du inte är bunden av en konkurrensklausul som hindrar det.
Jag har inte hittat något som säger att lojalitetsplikten inte gäller för vissa arbetsgrupper, utan den verkar gälla alla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, så länge man är anställd som elektriker men den dag man slutar upphör den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, du får starta firma, efter du slutat.
Det är det jag velat förtydliga.

Du skrev nämligen:
"Nja, ett bolag kan man ju alltid skaffa sig innan bara man inte bedriver konkurrerande verksamhet"

Troligtvis är det okej att starta en firma inom annat område, men att starta en firma med avsikten att förr eller senare konkurrera med arbetsgivaren kan innebära att du bryter mot lojalitetsplikten.
Sen att vissa arbetsgivare kanske inte bryr sig, det är en annan femma.
 
Har för mig att den karens som många företag försöker sig på inom tjänstemanna sektorn inte är laglig med den fria arbetsmarknaden vi har. Det företag då ibland gör är att sätta folk isolerade på ett eget kontor under uppsägningstiden för att man ska komma ifrån ev kunder och möjligheten att få med sig information från företaget.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
En standardformulering är att alla sidoverksamheter ska anmälas till arbetsgivaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.