jac skrev:
Jag håller med pär h ovan. Jag gillar min Starret kombinationsvinkel med 300 mm linjal skarpt och använder den till det mesta. Men en (eller två) Starrett Double square med 150 mm linjal står också högt upp på min önskelista som komplement. Jag tror dock att det är ett bra val att börja med den som du beställt så du kommer helt säkert att bli nöjd.
Den är jäkligt snygg, så nog pryder den sin plats över vilken snickarbänk som helst.

Men vad använder du (eller ni andra, som har dem) den till i praktiken? Vad är det som man måste använda en kombinationsvinkel till, där det inte duger med en vinkelhake eller liknande?

Det är väl att man kan ställa längden på den... Smidigt att sätta den på ett visst mått, säg 78mm, och sen använda den som en rits eller sätta festoolskenan. Plus tillbehören som "mitt-på-cirkeln-hittaren" som inte finns till vinkelhaken

Alko skrev:
"använder den till det mesta"...

Är inte helt hundra på användningsområdena förutom att den förstås ersätter en vanlig vinkelhake och är bra för att ritsa streck. Kan tänka mig att man tex använder den för att repetera mått vid kapning med sänksåg och skena (man kan låta skenans splitterskydd möta linjalens ände), slipper mäta och rita.

Nu framstår man väl som knäpp som beställt detta ganska dyra verktyg utan att ha full koll på vad man ska ha den till men den bjuder vi på :). Ni frälsta får gärna komma med tips så att vi newbies kan korta startsträckan lite!

/A
Jag kanske skulle skrivit "till det mesta där man behöver en vinkel". Jag använder den t.ex. inte till att hugga ved, slå i spik eller röra i färburkar med. ;)

Ni har redan nämnt de vanligaste användningsområdena:
- Placera Festool skenan på rätt avstånd från en kant
- Ställa in eller ta ut ett fast mått att markera efter
- Som en vanlig vinkelhake
- Som en smygvinkel (med gradskivan)
- Som linjal
- Som djupmätare

Vinkelhuvudet och gradsivan använder jag inte speciellt ofta men de är väldigt fina att ha tillgång till ibland.

Själv jobbar jag oftast vid snickarbänken så behovet av att kunna stoppa den i fickan är inte så stort. Och som sagts ovan så är den snygg och pryder verkligen sin plats. :thumbup:

Att köpa verktyget först och sedan undersöka användningsområdet är inget konstigt utan fullkomligt normalt. Skulle man bara köpa det man behöver blir det inte mycket handlat och handlingen är viktig. ;)

Lite OT - Några kommentarer jag spontant kommer att tänka på angående mitt behov av att köpa verktyg:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...opte-dyckertpistol-varfor-det.html#post855550
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-bordssag-dewalt-eller-bosch.html#post1833485

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Masses skrev:
Det är väl att man kan ställa längden på den... Smidigt att sätta den på ett visst mått, säg 78mm, och sen använda den som en rits eller sätta festoolskenan. Plus tillbehören som "mitt-på-cirkeln-hittaren" som inte finns till vinkelhaken
Du menar så som man gör med Talmetern eller skjutmåttet?

Just, fast med bonusen att du får det vinkelrätt mot kanten samt att du har allt i ett verktyg istället för 3 (vinkelhake, skjutmått och ritsmått)

andersmc skrev:
Du menar så som man gör med Talmetern eller skjutmåttet?
Fast talmetern funkar bäst på lite längre avstånd, där man låter den fasta "taggen" under "0" ritsa/markera (eller spetsen längst ut på bandet). På riktigt korta avstånd (typ < 3cm) funkar det knappast, iallafall inte med precision. Sen tycker jag det måste vara stadigare att ritsa med kombinationsvinkeln, men att använda den för att rita streck - då tappar man nog lite av poängen. Överföring av mått utan att rita (och memorera avstånd) borde vara grejen med kombivinkeln.

/A

Det har redan framkommit många förslag på användningsområden i den här tråden och jag gör väl ungefär samma saker med min(a). Starrett vinkeln är en trogen följeslagare på snickarbänken och används till de flesta mät- och vinklingsuppgifter där storleken på den är vettig.
Förutom min starett kombivinkel har jag två stycken 10cm double-square som också används flitigt. Bra att kunna ha olika mått inställda på de olika verktygen för att snabbt kunna repetera mått. Skulle inte detta räcka har jag även två 30cm kombivinklar av märket empire inköpta hos axminister. Dessa är dock sällan med och finlirar. De används istället i grövre bygg där jag bestämt mig för att de är tillräckligt 90 grader. Jag har ett bälteshölster som kom med en av mina bosch 10,8V dragare. Det har hamnat i bältet på mina byggbyxor. Praktiskt de gånger man ska he med sig skruvdragaren upp på en stege. Det används dock betydligt oftare till nämnda byggvinkel. Den har precis rätt form och passar utmärkt i hölstret (med reservation för att man inte kan spara sin mått). Jag skulle inte göra så här med den lite mer exakta starretten, men för de billigare vinklarna tycker jag det är ett smidigt sätt att ha den med sig. Funkar faktiskt ganska bra även när man sätter sig.

Masses skrev:
Just, fast med bonusen att du får det vinkelrätt mot kanten samt att du har allt i ett verktyg istället för 3 (vinkelhake, skjutmått och ritsmått)
Nja, ett skjutmått ersätter den väl inte? De har ett litet överlappande användningsområde, men inte i övrigt.

Ritsfunktionen kan jag inte läsa ut ur reklamtexten. Finns det en (eller två) ritsspetsar och/eller möjlighet att fästa en penna eller ritsnål i den?

Visst kan den göra det... Men jag tänker inte gå off topic i denna tråden för att du ska bli övertygad om vad som är bra eller dåligt med en Kombinationsvinkel, jag föreslår att du fortsätter i denna tråden som du redan var aktiv i gällande kombinationsvinkels vara eller icke vara; http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/135308-varfor-inte-speed-square-4.html

On-Topic: Välj 300mm varianten, ger klart fler användarmöjligheter samt storleken är "lagom"

Masses skrev:
Visst kan den göra det... Men jag tänker inte gå off topic i denna tråden för att du ska bli övertygad om vad som är bra eller dåligt med en Kombinationsvinkel, jag föreslår att du fortsätter i denna tråden som du redan var aktiv i gällande kombinationsvinkels vara eller icke vara; [länk]
Det är verkligen inte "Off-Topic". I en tråd där man diskuterar ett köp av ett verktyg som kostar runt en tusenlapp är det verkligen på plats att skriva om själva verktyget. Så var inte blyg, ingen kommer att skylla dig för att vara Off-Topic. Och det är inte mig du ska övertyga, det finns tusentals andra som läser det här, med ytterst varierande erfarenhet av verktyg. Det är för deras skull det är på plats med relevant information.

I stället för att skriva ett helt inlägg där du berättar att du inte tänker berätta nånting, kunde du i stället bara sagt "ja" eller "nej". Går det att ritsa med den eller inte?

Förresten, menar du att en kombinationsvinkel och en Speed-square är samma verktyg?

Har inga bekänningar kring att röra mig utanför ämnet ;)

Använder ofta kombinationsvinkeln för att mäta djupmått. Jobbar man i trä och överför mått med märkkniv kan man få mycket bra noggrannhet. Det är nog denna typ av mätningara som Masses tänker sig skulle ersätta ett skjutmått.

För övrigt är jag inte helt övertygad om "double square":ens förträfflighet, framför allt inte de kortare. Har en 150mm och det är rätt lätt hänt att man vänder den på fel håll och riskerar att föra över fel mått. Dessutom är finishen på Starretts double square inte lika hög som deras 300mm kombivinkel ;(

andersmc skrev:
Det är verkligen inte "Off-Topic". I en tråd där man diskuterar ett köp av ett verktyg som kostar runt en tusenlapp är det verkligen på plats att skriva om själva verktyget. Så var inte blyg, ingen kommer att skylla dig för att vara Off-Topic. Och det är inte mig du ska övertyga, det finns tusentals andra som läser det här, med ytterst varierande erfarenhet av verktyg. Det är för deras skull det är på plats med relevant information.

I stället för att skriva ett helt inlägg där du berättar att du inte tänker berätta nånting, kunde du i stället bara sagt "ja" eller "nej". Går det att ritsa med den eller inte?

Förresten, menar du att en kombinationsvinkel och en Speed-square är samma verktyg?
Jo det är Off Topic, för frågan i tråden är inte OM det ska köpas en Kombivinkel eller vilka verktyg man istället ska ha. TS frågar vilken LÄNGD på kombinations vinkel han ska välja.

På min kombinationsvinkel kan man inte ritsa men jag har sett varianter som har den möjligheten.

*Borttagen text då jag inte ger mer energi till vissa i ärendet*

Redigerat:
I praktiken har det för min del visat sig att det är 150mm-kombivinkeln som bli använd mest, eftersom den är lätt att ha med in fickan. För djupmått och ritsningar är den förstahandsval. Skjutmått är guld värda men inte vid takläggningar eller andra jobb där de inte passar i fickan. Har inte en Starrett heller utan en enklare variant av fabrikat Empire, men de duger väldigt bra för husbyggen som är aktuellt i mitt fall, en Starrett skulle också bli förstörd av användningen så det är alltså förbrukningsverktyg som tumstock och måttband. Sen har jag 300mm och 400mm också som används flitigt, men 150mm-varianten är solklar favorit, även över befintliga double Squares på 100 och 150mm.

Ska väl tillägga att Empires kombivinklar säljs av bl.a. Miles (mtmc.co.uk) och Axminster (axminster.co.uk)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.