2 206 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Starkt norskt intresse för att äga fritidshus i Sverige
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Många norrmän äger sommarhus i Sverige, men även tyskar och danskar gillar svenska fritidshus och de har även fått upp intresset för permanenta bostäder.
Du kan läsa artikeln här: Starkt norskt intresse för att äga fritidshus i Sverige
Du kan läsa artikeln här: Starkt norskt intresse för att äga fritidshus i Sverige
Borde vi inte införa en lokal fastighetsskatt för de som köper permantbostad men som inte är skrivna där? I Danmark och Norge har man boplikt vilket kräver att du skriver dig i permanentbostäder och därmed betalar skatt till kommunen där huset är. I Spanien måste man som utlänning betala en speciell fastighetsskatt.
Det är många kommuner i attraktiva områden som västkusten som förlorar skatteintäkter då permanentbostäder köps upp av de som inte betalar skatt lokalt. Det är också svårt för de som växt upp i kommunen att konkurrera om husen. Boplikten pressar priserna och ger intäkter till den lokala kommunen
Det är många kommuner i attraktiva områden som västkusten som förlorar skatteintäkter då permanentbostäder köps upp av de som inte betalar skatt lokalt. Det är också svårt för de som växt upp i kommunen att konkurrera om husen. Boplikten pressar priserna och ger intäkter till den lokala kommunen
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Klarar du inte av att avgöra själv var du vill bo? Vem avser du då du skriver"Vi"?Workingclasshero skrev:
Anser du att det ska vara likadant i populära orter som Åre och Sälen ska man inte få ha fastighet där heller utan att vara bosatt?
Redigerat:
På vilket sätt menar du att "sommarorterna" får bättre vård om man inför ännu en skatt?M maria01 skrev:
Är det inte en fråga som bäst löses mindre byråkrati, större regioner istället för landsting och eventuellt minskad skatt för att göra orterna attraktivare att bosätta sig i?
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Jag är faktiskt helt säker på att du förstår både var det är problem och vad jag menarF fribygg skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Nu vet jag att du inte förstår.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara