Hej!
Ska försöka oss på att stärka upp takbjälkarna i vårt fritidshus. Det finns en äldre del från 1968 och en nyare tillbyggnad från tidigt 90-tal. Dom är dock ihopkopplade på ett aningen undermåligt vis, så vi vill stärka upp dem. Har försökt förklara vad jag menar i bilden nedan 😅 Tänker oss att sätta reglar ca 30 cm (blå) på vardera sida, och sedan en rakt över alltihop på ca 1 meter (orange). Vad tror ni om det, eller har ni något annat förslag?

Tackar!

• Trätak och bjälkar i fritidshus, med markerade linjer i blått och orange för planerade förstärkningar av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen
Jag skulle gjort på ett liknande sätt, men jag hade låtit den överlappande regeln vara längre, kanske 2m eller däromkring. Därutöver skulle jag både skruva och limma ihop dem med de befintliga reglarna. Då blir det ordentligt stabilt.

• Gilla
undrar om
  • Laddar…
Går det inte att flytta den befintliga stolpen så även "tillbyggets" takbalk får stöd av den eller helt enkelt sätta en till stolpe med en ordentlig plint under som får bära tillbygget?

lärjungen
F fribygg skrev:
Går det inte att flytta den befintliga stolpen så även "tillbyggets" takbalk får stöd av den eller helt enkelt sätta en till stolpe med en ordentlig plint under som får bära tillbygget?
Jag tolkar det som en tillfällig stolpe som används för att rikta upp bjälklaget.

Tack för snabba svar, mycket hjälpsamt! Nej stolpen under kom med husköpet 😅 men ja, vi ska flytta på den så den stöttar under där de båda talkbalkarna överlappar så det borde också hjälpa.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Jag tolkar det som en tillfällig stolpe som används för att rikta upp bjälklaget.
Jag tolkar bilden som att man tagit bort den gamla ytterväggen och ersatt med en stolpe när man byggde till kåken.

• Gilla
undrar om och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
F fribygg skrev:
Jag tolkar bilden som att man tagit bort den gamla ytterväggen och ersatt med en stolpe när man byggde till kåken.
Ja det vekar stämma. I stand corrected 😊

Ja det vekar stämma. I stand corrected 😊
Stolpen fick en olycklig placering men taket verkar ju klarat sej fint ändå vad jag kan se på bilden

Jag passar på och frågar om spikar (eller skruvar?): hur många skulle ni sätta i respektive regel?

U undrar om skrev:
Jag passar på och frågar om spikar (eller skruvar?): hur många skulle ni sätta i respektive regel?
Jag skulle bara sätta en ny stolpe under den "nya takbalken" om den tänkta planlösningen tillåter det. Att hålla på med en massa korta plankbitar i taket tror jag är sämre.

• Gilla
undrar om
  • Laddar…
lärjungen
U undrar om skrev:
Jag skulle helt klart skruva, inte spika. När jag gör hemmagjorda "limträbalkar" sätter jag skruvar med ca 15 cm mellanrum. En i vardera kant. Sen en i mitten fast förskjutet. Se illustration. Och kanske öka överlappet ännu mer än jag sa i mitt ursprungliga inlägg. Kanske minst 4 meter om du inte skall ha stöd under. Helst hela vägen från vägg till vägg med stöd i väggen om du vill ha öppen planlösning.

• Illustration av hemmagjord limträbalk med skruvar: tre rader av punkter, skruvar i kanten och en förskjuten i mitten, visar 15 cm mellanrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle helt klart skruva, inte spika. När jag gör hemmagjorda "limträbalkar" sätter jag skruvar med ca 15 cm mellanrum. En i vardera kant. Sen en i mitten fast förskjutet. Se illustration.
Skulle du hellre skruva korta plank/regelbitar bitar mot takbalkarna enl TS ide och mått att stärka det befintliga istället för att sätta en ny stolpe under den "nya takbalken"?

lärjungen
F fribygg skrev:
Skulle du hellre skruva korta plank/regelbitar bitar mot takbalkarna enl TS ide och mått att stärka det befintliga istället för att sätta en ny stolpe under den "nya takbalken"?
Det beror på. Om jag vill ha en helt öppen planlösning skulle jag gjort så. Men skall där ändå vara en vägg, eller om det är ok att ha stolpar mitt i rummet är ju det en smidigare lösning rent praktiskt, tidsmässigt och materialmässigt.

Planerar du @undrar om att ha stolpe/ stolpar eller kanske en liten väggsnutt eller tänker du att kunna ha helt öppet?

Intressanta svar, tack! Det var tidigare en typ köksö där som avgränsade mellan matplatsen och köket, som tog slut där stolpen nu syns. Vi hade nog gärna velat ha öppen planlösning, men kanske får behålla som det är för extra stöd (men flytta stolpen så den stödjer båda bjälkar).

Funderar dock även på att sätta en regel likt den (men starkare) som går över stolpen och under takbjälken från ytterväggen upp till mitten av taket, och sen en lika dan ner på andra sidan (ca 3.60 m åt vardera håll). Och stödja med vägg under takets mitt, ca 70 cm från stolpen man ser på bilden. Alla bjälkar har samma typ av överlappning mellan gamla och nya delen. Vad tror ni om det?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.