Hej!
Ska försöka oss på att stärka upp takbjälkarna i vårt fritidshus. Det finns en äldre del från 1968 och en nyare tillbyggnad från tidigt 90-tal. Dom är dock ihopkopplade på ett aningen undermåligt vis, så vi vill stärka upp dem. Har försökt förklara vad jag menar i bilden nedan 😅 Tänker oss att sätta reglar ca 30 cm (blå) på vardera sida, och sedan en rakt över alltihop på ca 1 meter (orange). Vad tror ni om det, eller har ni något annat förslag?
Tackar!
Ska försöka oss på att stärka upp takbjälkarna i vårt fritidshus. Det finns en äldre del från 1968 och en nyare tillbyggnad från tidigt 90-tal. Dom är dock ihopkopplade på ett aningen undermåligt vis, så vi vill stärka upp dem. Har försökt förklara vad jag menar i bilden nedan 😅 Tänker oss att sätta reglar ca 30 cm (blå) på vardera sida, och sedan en rakt över alltihop på ca 1 meter (orange). Vad tror ni om det, eller har ni något annat förslag?
Tackar!
Jag skulle gjort på ett liknande sätt, men jag hade låtit den överlappande regeln vara längre, kanske 2m eller däromkring. Därutöver skulle jag både skruva och limma ihop dem med de befintliga reglarna. Då blir det ordentligt stabilt.
Jag skulle helt klart skruva, inte spika. När jag gör hemmagjorda "limträbalkar" sätter jag skruvar med ca 15 cm mellanrum. En i vardera kant. Sen en i mitten fast förskjutet. Se illustration. Och kanske öka överlappet ännu mer än jag sa i mitt ursprungliga inlägg. Kanske minst 4 meter om du inte skall ha stöd under. Helst hela vägen från vägg till vägg med stöd i väggen om du vill ha öppen planlösning.U undrar om skrev:
Skulle du hellre skruva korta plank/regelbitar bitar mot takbalkarna enl TS ide och mått att stärka det befintliga istället för att sätta en ny stolpe under den "nya takbalken"?lärjungen skrev:
Det beror på. Om jag vill ha en helt öppen planlösning skulle jag gjort så. Men skall där ändå vara en vägg, eller om det är ok att ha stolpar mitt i rummet är ju det en smidigare lösning rent praktiskt, tidsmässigt och materialmässigt.F fribygg skrev:
Intressanta svar, tack! Det var tidigare en typ köksö där som avgränsade mellan matplatsen och köket, som tog slut där stolpen nu syns. Vi hade nog gärna velat ha öppen planlösning, men kanske får behålla som det är för extra stöd (men flytta stolpen så den stödjer båda bjälkar).
Funderar dock även på att sätta en regel likt den (men starkare) som går över stolpen och under takbjälken från ytterväggen upp till mitten av taket, och sen en lika dan ner på andra sidan (ca 3.60 m åt vardera håll). Och stödja med vägg under takets mitt, ca 70 cm från stolpen man ser på bilden. Alla bjälkar har samma typ av överlappning mellan gamla och nya delen. Vad tror ni om det?
Funderar dock även på att sätta en regel likt den (men starkare) som går över stolpen och under takbjälken från ytterväggen upp till mitten av taket, och sen en lika dan ner på andra sidan (ca 3.60 m åt vardera håll). Och stödja med vägg under takets mitt, ca 70 cm från stolpen man ser på bilden. Alla bjälkar har samma typ av överlappning mellan gamla och nya delen. Vad tror ni om det?
Redigerat:
Klicka här för att svara