Håller med de inlägg här att inte eskalera. De flesta vill ha en bra relation med sina grannar, vad som kan hindra är t.ex. att de inte inser hur störningen upplevs eller att de tycker att man ”lägger sig i” deras angelägenheter. Om inte ett sansat samtal fungerar där ni försöker att förstå varandras synpunkter tycker jag att anmälan till kommunen är nästa steg. Vi har regler för hur vi ska fungera tillsammans, och myndigheter som har till uppgift att se till att reglerna följs. Antingen anser de att du får tåla ljuset, eller ålägger de grannen att ta bort det. Men det handlar inte längre om ”tyckande” varken från din eller grannens sida. Men steg 1 är alltid att försöka få en samsyn och hitta en lösning som båda tycker är ok.

• Gilla
Smygvinkeln och 6 till
  • Laddar…
Mitt tillvägagångssätt sätt hade blivit följande:

1. prata med grannen IGEN och förklara att ljuset verkligen skapar obehag för er och att ni önskar komma fram till en annan lösning.

2. Kontakta kommunen och hör lite snabbt om det finns hjälp att få (förmodligen inte)

3. Köp in någon billig led-strålkastare och rikta rakt mot grannens hus. Vid konfrontation meddela lugnt att du tycker det är fint med belysning. Förstår dom inte piken då så hade jag låtit strålkastaren vara kvar också.

mitt absolut sista alternativ hade varit att på egen bekostnad skaffa gardiner/solfilm/markis. Aldrig att jag hade lagt mina pengar på att lindra ett besvär som en arrogant granne orsakar. Stå upp lite för er själva.

relationen till grannen är redan förstörd. Så den hade jag inte funderat mycket mer på. Finns det ingen ömsesidig respekt så finns det inte heller någon grannsämja.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 15 till
  • Laddar…
Misstänker att "annalinda77" har tröttnat på alla förslag och rundgången i detta ämne.
Julbelysning som är någorlunda normal och där husen ligger med 3 m avstånd, ja då får man nog acceptera att det lyser in i huset under några veckor imho.

För en vettig relation grannar emellan kunde kanske grannen ha en timer på de starkaste ljusen.

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej

Som vanligt här på forumet är det tydligen viktigare med lustiga kommentarer på TS bekostnad än att försöka komma med konstruktiva förslag och idéer.

1. Prata med grannen har du försökt. Kanske försöka igen? Ditt första samtal kanske tog dem med överraskning, och de kan ha funderat på egen hand och är kanske mer mottagliga för en ny diskussion.
2. Hör med någonstans granne vad de tycker. Har man blinkande ljus på din sida med 3 meter mellan husen, har man det säkert på andra sidor och mot andra grannar. Vad tycker de, kan ni prata med dem tillsammans?
3. Prata med kommunen om de kan göra något. Hittade detta om just julbelysning: [länk]

Tack, Olsson för ditt svar - det första, vad jag sett, som tar TS på allvar. Jag är ingen överkänslig person och tycker mig ha hög toleransnivå, men jag har haft en granne (på betydligt längre avstånd än tre meter) som hela december och januari hade blinkande slingor i olika färger runt sitt hus och i trädgården.
Det var extremt irriterande, mer än något jag upplevt och då har jag bott granne med en brandstation i en storstad och nära både ett järnvägsbanområde och rockklubb som stängt på småtimmarna.

Tyvärr finns nog inte så mycket att göra, så en ny förhandling med grannen är nog bästa vägen. Kanske få till enfärgade slingor som inte blinkar ..?

• Gilla
anjn70 och 1 till
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Att på laglig väg få rätt mot grannen ang belysningen blir tufft då det inte finns lagstadgat med denna typ av belysning. Finns rättsfall då det varit betydande störningar pga stark belysning från idrottsplatser, växthus etc.
Ett sätt kan vara att kolla om er kommun har en opartisk medlare för att komma vidare. Vissa kommuner har sådana personer men om en sådan inte finns kan ni försöka finna en person som båda parter kan acceptera som medlare. En kompromisslösning är att ni skaffar mörkläggningsgardiner i den mest störda riktningen och grannen sätta i svagare lampor och/eller släcka de som stör mest.
Det viktigaste här är att hitta en ”medelväg” som passar båda parter och beroende på hur infekterad kommunikationen mellan er är kan det behövas stöd i att komma fram till en kompromiss. Direkt lagstöd och rekvistit att använda sig av finns alltså inte i denna frågan.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Dispangularity skrev:
Jag har en besvärlig granne som riktade en stark spotlight in till oss, så jag satte upp en spegel som vinklade tillbaks ljuset in till deras vardagsrum.
På så sätt kunde de ju själva välja om de ville ha strålkastarljuset in i sitt vardagsrum.
De fattade inte vinken utan klagade till och med hos kommunen över våran spegel.
Hm, kanske reflekterande solfilm med spegeleffekt vore något? Förutsatt att man har svag belysning inomhus. Annars var det ett bra förslag att bjuda över grannen på fika i det blinkande vardagsrummet, även om det får vänta till nästa år.

T
Intressant tråd. Från att ha levat i mörker har vi på bara någon vecka blivit betydligt mer upplysta. Dels hade en granne inbrott för ett par veckor sedan och har sedan dess haft all utebelysning tänd dygnet runt, men igår monterade de in extra starka lampor så nu lyser det igenom vår mörkläggningsgardin i sovrummet. Dels har en annan granne monterat en rörelsestyrd strålkastare som vid minsta rörelse på den kommunala gatan utanför lyser rakt in i min ögonvrå när jag sitter vid mitt skrivbord och jobbar hemifrån.

Än så länge har jag satt upp en postit-lapp på fönstret i arbetsrummet och funderat på en extra mörkläggningsgardin i sovrummet, men jag kanske är lite för mjäkig och borde sätta hårt mot hårt?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Får man använda WD-40 på barn? :thinking:
Ja, om de gnisslar.

• Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man nu eskalera konflikten så varför inte göra det ordentligt? Jag föreslår något liknande denna. :cool: Budskapet kommer garanterat att nå fram!

[bild]
Om du skaffar ett sådant, så vill jag gärna höra hur det fungerar!! Det kan bli spännande!

Magnus Filip skrev:
Halloween fanns inte överhuvudtaget i Sverige för 20-25 år sedan, bara Alla Helgons Dag.
Tror det var något kommersiellt beslut som handlarna tog.
Inget vet ju här vad det är man "firar"

[bild]
[Besserwisser]
Halloween = All Hallows Eve = Alla helgons afton, ordagrant. Man firar mao de döda, därav utklädningen till spöken (ursprungligen). De firar alltså samma helg som vi, fast på ett annat sätt,
[/Besserwisser]

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
En fråga som dyker upp i mitt huvud...
Varför sätta upp en blinkande julbelysning mot sin granne om det bara är 3m mellan husen? Kan ju inte bidra med så mycket julstämning för någon alls tänker jag. Har ni nåt annat i bagaget er emellan?

Om nu allt varit frid och fröjd innan så kan jag inte heller förstå hur grannen kan vara så okänslig och inte respektera att det upplevs störande. Hur jävla viktigt är det egentligen att ha julbelysning just där? Irriterande! Kolla vad du kan göra lagligen.

Till de som föreslår gardiner etc. Varför ska man behöva leva sitt liv bakom fördragna gardiner för att grannen väljer att jävlas (Även om det i princip är lika begränsande att ha en granne 3m utanför sitt vardagsrumsfönster enligt mig).

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Intressant tråd. Från att ha levat i mörker har vi på bara någon vecka blivit betydligt mer upplysta. Dels hade en granne inbrott för ett par veckor sedan och har sedan dess haft all utebelysning tänd dygnet runt, men igår monterade de in extra starka lampor så nu lyser det igenom vår mörkläggningsgardin i sovrummet. Dels har en annan granne monterat en rörelsestyrd strålkastare som vid minsta rörelse på den kommunala gatan utanför lyser rakt in i min ögonvrå när jag sitter vid mitt skrivbord och jobbar hemifrån.

Än så länge har jag satt upp en postit-lapp på fönstret i arbetsrummet och funderat på en extra mörkläggningsgardin i sovrummet, men jag kanske är lite för mjäkig och borde sätta hårt mot hårt?
Där kan det kanske vara ide att rådgöra grannen att maskera rörelsesensorn så att den bara tar rörelse på egen tomt. Du och vederbörande vinner på det - du slipper bli störd och hen kan får din hjälp genom att du faktiskt reagerar när någon rör sig på Jens tomt (annars kommer du snabbt lära dig att ignorera ljusskiftningarna)!?

Den andre grannen kanske kan hjälpa till genom att bara ändra vinkeln på lampan så att den inte slår käglan utanför hens tomt!?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag har inte varit i USA på vintern men har bekanta där som visat filmer om hur husen ser hus då. Och det blinkar.
Tur att detta inte har kommit hit ännu. Men man vet aldrig. Hoppas inte.

Halloween fanns inte överhuvudtaget i Sverige för 20-25 år sedan, bara Alla Helgons Dag.
Tror det var något kommersiellt beslut som handlarna tog.
Inget vet ju här vad det är man "firar"

[bild]
Jag har importerat grejer och satt upp. Det är jätteskoj. :)

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Orkade inte läsa alla inlägg...
jag hade riktat ett stroboboskop mot deras fönster, ursäkta om andra svarat samma sak!
Samma löser samma :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.