Har problem med att det tränger in fukt i källarn när det töar och smälter ute och även vid skyfall.
Var ut och kollade i den brunn dit dagvatten och dränering leds, det står ca 30cm vatten på botten där, brunnen är typ 40cm i dia så jag antar det finns en stenkista efter den då vi saknar dagvattenledningar här där jag bor. Vattenytan är under dräneringsrörets utlopp.

Huset är omdränerat -97 då det bygdes ut.

Ska man misstänka att det börjar börjar bli stopp i stenkistan och att den inte hinner med att svälja det vatten som samlas i brunnen när det vräker ner eller vid snösmältning?

Har fått rådet att ta hit en sug/spolbil och be dom suga ur brunnen och kolla hur det ser ut, samt låta dom ösa på en 200-300l vatten fort för att se hur lång tid det tar innan det rinner undan.

Visst, det ska tilläggas att jag inte vet om det finns någon stenkista, men det antar jag, men visst jag har haft fel, massor med ggr...:rolleyes:

Låter det som bra råd? :)
Andra tips och ideer?

Hur ligger vattenyta i rel till brunnens avlopp?
Man har ofta avloppet en bit över brunnens botten för att få orenheter att samlas där och inte följa med ut i dagvattenledning/till stenkista.

Av det jag har sett, så ser jag inget avlopp...:S

Men som du säger så låter ju rimligt att inte ha brunnens i botten av nämnd anledning.

Lär ut och lysa med lampa och kolla.

troligtvis så har du vattenlås i brunnen ,därför ser du inte utloppet
renoverarn

Mm får hoppas, var ut och kollade igen, denna ggn med ficklampa. :)
Inge mer än dräneringens utlopp strax ovanför vattenytan (+ dagvatten så klart).

Får se hur det ser ut imorgon när Ragnsells kommer och suger torrt.

Det är en sådan här:
4830_1.jpg
(klickbar bild)

Brukar det sitta vattenlås på den här typen?
Finns det något mellan tummen och pekfingret hur snabbt vatten ska rinna undan från brunnen?
Iofs sunt förnuft säger väl att det aldrig bör stiga över dräneringsutloppet, va?

Mycket de här.. inte bara grilla och klippa gräs med hus..:cool:

finns sådana med vattenlås med
renoverarn

Nu har spolbilen varit här.
Sög ur brunnen - och hittade det, när vi flyttade hit för snart 3år sedan, saknade brunnslocket i botten på brunnen - låg dock inte ivägen för frånflödet.

Han provade och att spola 'utåt' och fick i närmare 25m slang och inget rann tillbaka i brunnen,
Han spolade också dräneringen, som det dock bara fanns ett frånflöde på (sitter väl ett T antar jag), först rann inget tillbaka sen efter en stund började klucka tillbaka såg lite lerigt ut. När han fortsatte spola så rann det på bättre.

Ska man tro att detta var det dom behövdes?
Om det fortsätter komma in vatten så är det väl grävning mellan brunn och 'problemhörnet' till att börja med... :(

Även om det skulle visa sig vara torrt under sommar och höst så känns det som krävs lite för att ställa till det igen?
(tänker på när/om rummet i källaren ska inredas och göras nåt av)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.