Jag skall sätta upp stänkskivor i laminerad spånskiva, från Marbodal. 12mm tjocka, med laminatkanter runt om.

Det är ca 3 veckors leveranstid på skivorna, så jag behöver beställa dem _innan_ köksskåpen är på plats. Så då behöver jag räkna ut "rätt" mått på förhand...

Ena stället det handlar om är ovanför bänkskåpen, mellan bänkskivan och väggskåp. På ritningen har jag 500mm däremellan. Längden kommer att platssågas, så den är oväsentlig i det här sammanhanget. Andra stället är mellan två bänkskåp (diskmaskinsluckan kommer finnas där.), på ritningen har jag 883mm däremellan. Höjden kommer att platssågas, så den hoppar vi över också.

Jag ser några saker som påverkar hur hög (resp bred) skiva jag ska beställa:
1) tjockleken på silikonfogarna uppe och nere. Jag gissar på 2mm per fog, är det för litet?
2) onoggrannheten i tillverkningen av skivorna, som är angiven till +/- 1mm
3) hur noggrann snickaren är när han sätter upp skåpen. Vad är rimligt? +/- 2mm på utrymmet mellan bänkskiva o väggskåp?
4) Monteringen kanske kräver större marginal är fogarna? Eller räcker det med säg 4mm för att limma en skiva på plats?
5) Ska man ta hänsyn till att träet rör sig när luftfuktigheten varierar e.d.? Eller är det därför man har silikonfogar?!?

Som det är nu tänker jag 500mm minus 2*2mm för fogar, minus 2-2.5mm för onoggrannheter i tillverkning och uppsättning, ingen mer marginal för uppsättning, och ingen mer marginal för trärörelser. Det blir 494mm som beställningsmått.

På samma sätt räknar jag på skivan mellan bänkskåpen, 883-2*2-2=877mm.

Men det är så många delar jag är osäker på, så jag ber om lite feedback!! Har jag rimliga uppskattningar i punkterna ovan? Är det något annat jag bör ta hänsyn till? Finns det någon tumregel som mer vana proffs- eller amatörmontörer/snickare använder sig av?

Om du inte har möjlighet att vänta med väggskåpsmonteringen så räcker det med en marginal på ett par mm. Väggskåpen kommer sitta perfekt om dom sätts mot en temporär stödlist så där behövs inga marginaler.

Däremot tycker jag att 50cm mellan bänkskiva och underkant på väggskåp är lite trångt, tänk på att listerna kommer att ytterligare dra ner avståndet kanske 5cm.

Så egentligen har jag underskattat snickaren när jag la en marginal på 2mm för honom/henne?? Det låter ju bra :)

Väggskåp som sitter "perfekt", är det alltså +/- 0mm menar du?

Jag har ca 80mm från väggskåp upp till taket, det beror på hur högt golvet hamnar. Jag är inte säker på om det blir en ny spånskiva ovanpå den befintliga, eller om man tar bort den befintliga innan man lägger den nya (som kommer ha urfrästa spår för golvvärme). Men jag har ju åtminstone 80-14mm = 66mm mellan väggskåp och tak. Så det är ju möjligt att lyfta skåpen kanske 20-30 mm.

Behöver man ta hänsyn till svällning eller rörelser i träet tror du?

Inga märkbara rörelser att ta hänsyn till. Höjden beror lite på hur långa ni är i familjen. Glöm inte att måla taket o tapetsera innan skåpen kommer upp.

Jag gjorde en liknande renovering för snart ett år sedan. Hade knarr och lutande golv så jag bröt upp det gamla. Och tur var det för vi stötte på problem och tog hit en kunnig bekant. Han sa bland annat att få bort så mycket organisk kontakt med plattan som möjligt. Det var gjutet plantor i plattan som togs bort och alla träkilar ersattes med nivellskruvar. Allt för att undvika omvänd fuktvandring. Dock skippade jag ventilerat undergolv. Har du uppreglat på platta på mark så rekommenderar jag att du tar dig en titt hur det ser ut där under, innan du lägger golvvärme.

Nimajneb skrev:
Inga märkbara rörelser att ta hänsyn till. Höjden beror lite på hur långa ni är i familjen. Glöm inte att måla taket o tapetsera innan skåpen kommer upp.
ok, det låter ju enklare om man inte behöver lämna marginaler för rörelser.

Vi är som "längst" 174cm i familjen, men det är ju skönt med utrymme mellan bänk och skåp ändå. Hissar nog upp skåpen ett par cm.

Ooo, jag hade tänkt tapetsera/måla väggarna efter skåpen. Ska ha snickare som sätter upp skåpen och gör golvet m.m., men de gör inte målningen. Så det hade jag tänkt göra i efterhand. Är det dumt alltså??

Segge skrev:
Jag gjorde en liknande renovering för snart ett år sedan. Hade knarr och lutande golv så jag bröt upp det gamla. Och tur var det för vi stötte på problem och tog hit en kunnig bekant. Han sa bland annat att få bort så mycket organisk kontakt med plattan som möjligt. Det var gjutet plantor i plattan som togs bort och alla träkilar ersattes med nivellskruvar. Allt för att undvika omvänd fuktvandring. Dock skippade jag ventilerat undergolv. Har du uppreglat på platta på mark så rekommenderar jag att du tar dig en titt hur det ser ut där under, innan du lägger golvvärme.
Jag har krypgrund, och träreglar som ligger på grunden (med tjärpapp e.d. emellan). Har antagit att det inte blir problem med golvvärme då, men jag kanske har fel :blushing:

vildmärren skrev:
ok, det låter ju enklare om man inte behöver lämna marginaler för rörelser.

Vi är som "längst" 174cm i familjen, men det är ju skönt med utrymme mellan bänk och skåp ändå. Hissar nog upp skåpen ett par cm.

Ooo, jag hade tänkt tapetsera/måla väggarna efter skåpen. Ska ha snickare som sätter upp skåpen och gör golvet m.m., men de gör inte målningen. Så det hade jag tänkt göra i efterhand. Är det dumt alltså??
Är ni inte längre än 174 ska ni inte hissa upp skåpen allt för långt men någon cm till blir bra.
Det blir mycket enklare o snabbare att ta väggar, tak o golv innan köksmonteringen. Men visst, det går att göra det efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.