F fribygg skrev:
OT: Ledningskollen har ju inte med 'interna' ledningar på tomt så begränsningskabel till roboten och matningen till trädgårdsbelysningen kommer man ju ändå riskerar att skada även MED utsättning från Ledningskollen.
Självklart, och har du inte koll på det så.....ja....då blir det tungt...

RoTe RoTe skrev:
Du kan raljera bäst du vill men när en läkare ser att det är mer förmånligt för hen att bygga på sitt hus än att vara läkare är det vi i hela samhället som drabbas eftersom en läkare tar minst 30 år att producera, medan en 20 åring kan snickra behjälpligt om hen har lite fallenhet. Det är helt förgörande för ett samhälle när vi beskattar arbetskraft så hårt att man hellre bör göra det själv trots att man behövs i samhället. Men det verkar vara för svårt för dig att ta in. Vi kan inte alla vara bra på att snickra men när en läkare sparar pengar på att snickra istället för att t.ex. operera svårt sjuka har vi ett system som inte längre fungerar.
Läkare vars hela utbildning är gratis och i de flesta fall är lönen dessutom helt eller delvis skattefinansierad. Om de då tar semestern plus övrig ledig tid för att fixa som de flesta andra som gör saker själva gör så ser jag inte riktigt problemet? Det är ju inte direkt så att de inte har ekonomi nog att betala för det utan det valet gör de, till skillnad mot många andra, själva
De har också ekonomisk möjlighet att ta extra ledigt för att göra saker vilket det finns ganska många som inte kan så det är bara att de gör det om de tycker det ör värt det.

RoTe
Z z_bumbi skrev:
Läkare vars hela utbildning är gratis och i de flesta fall är lönen dessutom helt eller delvis skattefinansierad. Om de då tar semestern plus övrig ledig tid för att fixa som de flesta andra som gör saker själva gör så ser jag inte riktigt problemet? Det är ju inte direkt så att de inte har ekonomi nog att betala för det utan det valet gör de, till skillnad mot många andra, själva
De har också ekonomisk möjlighet att ta extra ledigt för att göra saker vilket det finns ganska många som inte kan så det är bara att de gör det om de tycker det ör värt det.
Så du menar att vi inte behöver läkare för dom bara kostar oss pengar? Har du ens försökt söka vård i vårt kära Sverige?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är pga traditioner betydligt vanligare med häckar och liknande i Sverige pga alla regler mot plank o högre staket.
Säkert så.
RoTe RoTe skrev:
Så du säger att det inte har någon praktisk anledning bara för du kan gå över det? Det markerar faktiskt en gräns.
Tja. Det är gränsmarkeringarna som talar om var gränsen går enligt lantmäterikartorna. Inte staketet som du satt upp själv. Ett staket kan ju hamna fel om man inte har koll på markeringarna. Men visst, om det kan uppstå missförstånd vad som är "min" tomt så är det väl bara att smälla upp staketet. Där jag bor är det väldigt många som inte har staket. Det framgår ändå av infarter, planteringar, gräsmattor, häck mm.

Coronettan Coronettan skrev:
Kanske ändå. Beror nog var man bor, hur tomterna ser ut etc. Sen kan man ju alltid fråga sig varför man ska ett staket överhuvudtaget. Finns egentlingen ingen praktisk anledning. Tror att mycket är ett arv från gamla tider och hur grannen har det.
har man hund så är det ganska praktiskt

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
TS har tagit in flera offerter och alla hamnar inom ett spann på ca 15% .skillnad
TS tycker det är alldeles för dyrt
Kan det vara så att TS inte har den koll han tror , för TS kan ju inte ha sån otur att han lyckats ringa bara firmor som försöker lura honom?

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 23608 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har man hund så är det ganska praktiskt.
Visst kan de vara det (om man nu litar på att det inte finns något smithål någonstans). Vet att vissa bygger hundgård inne på tomten med lite kraftigare och högre stängsel. Har man en liten hund så kan det funka ändå.

K karlmb skrev:
Generellt så verkar det vara vanligare tex i Baltikum att man sätter plank och olika typer av staket runt villor. Därav finns det fler leverantörer att välja mellan och mer konkurrens. Här i Sverige är det mest företag som hägnar in. (Våra trevliga byggregler gör ju det mesta väldigt svårt)
Samt bönder då som gör det själv och aldrig tar in någon för det jobbet.
Hade det varit jag så hade jag tittat på hemsidor för dem som finns närmast svenska färjor och försökt köpa material av dem, samt frågat på transport och montering.
du glömde storbritannien frankrike belgien spanien där staket är otroligt vanligt

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
TS har tagit in flera offerter och alla hamnar inom ett spann på ca 15% .skillnad
TS tycker det är alldeles för dyrt
Kan det vara så att TS inte har den koll han tror , för TS kan ju inte ha sån otur att han lyckats ringa bara firmor som försöker lura honom?
Du får ju ändå förstå att något är helt rubbat när ett staket kostar i klass med en mindre ny bil från EU. Som om ett stearinljus skulle kosta som en hel kristallkrona.

M maria01 skrev:
du glömde storbritannien frankrike belgien spanien där staket är otroligt vanligt
Jag vet. Men valde baltikum pga de har lägre prisnivå och är närmare.
(Dessutom vet de vad det innebär att ha en viss typ av granne..)

K karlmb skrev:
Jag vet. Men valde baltikum pga de har lägre prisnivå och är närmare.
(Dessutom vet de vad det innebär att ha en viss typ av granne..)
beligien är ju närmare en balkan

Nissens
Nissens Nissens skrev:
Vad är syftet med stängslet? Är det för att hålla borta vildsvin så räcker det med elstängsel.
Någon som sett ts ge besked om detta?

M maria01 skrev:
beligien är ju närmare en balkan
Baltikum..

• Gilla
maria01
  • Laddar…
A
R r.lorentz skrev:
Ja det är ju det men nu verkar jag ha hittat ett vettigt företag som tar 599 kr/m, det tycker jag är rimligt.
Hur bedömer du att det är ett vettigt företag?
Alltför många gånger har jag sett när prislappen är den avgörande faktorn, och alltför många gånger har jag sett det gå åt helvete.

När vi hantverkare fakturerar en hundring så får vi behålla 40 kr till verktyg, maskiner, lokaler, lön m.m. Resten ska gå till vår pension, men även till era barns skolgång, era föräldrars omvårdnad, att laga vägen till ert arbete och till att betala för vården när ni blir sjuka.
Men när vi presenterar våra priser så är vi skurkar, för man kan köpa en en kille från baltikum mycket billigare. Han kan väl bo i friggan eller källaren under byggtiden..? Eller så får han väl husera i företagets sommarstuga i Skogås tillsammans med femton andra karlar han knappt känner. Där kan de sitta och leva på cigg och folköl. Det blir mycket bättre, för svenska firmor är bara skurkar som tycker att de är så jävla bra. Fräscht.

Att ett företag har F-skatt betyder inte att de måste betala alla skatter i Sverige.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
bigfoot50
  • Laddar…
ACME skrev:
Hur bedömer du att det är ett vettigt företag?
Alltför många gånger har jag sett när prislappen är den avgörande faktorn, och alltför många gånger har jag sett det gå åt helvete.

När vi hantverkare fakturerar en hundring så får vi behålla 40 kr till verktyg, maskiner, lokaler, lön m.m. Resten ska gå till vår pension, men även till era barns skolgång, era föräldrars omvårdnad, att laga vägen till ert arbete och till att betala för vården när ni blir sjuka.
Men när vi presenterar våra priser så är vi skurkar, för man kan köpa en en kille från baltikum mycket billigare. Han kan väl bo i friggan eller källaren under byggtiden..? Eller så får han väl husera i företagets sommarstuga i Skogås tillsammans med femton andra karlar han knappt känner. Där kan de sitta och leva på cigg och folköl. Det blir mycket bättre, för svenska firmor är bara skurkar som tycker att de är så jävla bra. Fräscht.

Att ett företag har F-skatt betyder inte att de måste betala alla skatter i Sverige.
Jag bedömer det på att dom kunde svarar på talad svenska (även om det inte är ngt krav från min sida), förstår produkten dom pratar om, talar om hur arbetet kommer utföras rakt och tydligt, är tydliga med att det kommer ta tid = lovar inte för mycket, redovisar kostnad för installation och material separat, skickar en likvärdig offert som övriga företag, och faktiskt bättre än många andra, samt att dom har svensk f-skatt och kunde ge referens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.