69 915 läst ·
177 svar
70k läst
177 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Dessutom behöver man inte göra allt på en gång, 100 m stängsel kan man göra på 3 helger utan att överanstränga kroppenP Pivo2020 skrev:Obegripligt dyrt som allt annat när man ska anlita s.k ”proffs” för rätt enkla jobb nu för tiden. Själv är bäste dräng om man har tid, ork och hälsa för att göra jobbet själv alternativt ta hjälp av släkt och goda vänner. Kunskapen är bara någon knapptryckning bort (den här sidan är ett exempel) och materialet går att köpa billigt om man gör lite research.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Visst är det kvalitetsskillnader men å andra sidan är det värt pengarna, den första sträckan vi satte upp för 20 år sedan ser likadan ut ännuB bigfoot50 skrev:
Om man dessutom tar med att nästa fastighetsägare inte vill ha stängsel så blir det totalt bortkastade slantar
Det är upp till var och en att bedöma vad man vill ha och jag påvisade endast ett billigare alternativ
En del sätter upp trästaket, snyggare, dyrare och kräver underhåll
S Squall Leonhart skrev:Det är lätt att bara räkna på tid och kostnad när ett arbete ska göras utan hänsyn till själv arbetsinsatsen. Jag har satt upp många meter med stängseltråd för djurhållning där stolparna sitter med några meters mellanrum och det brukar bli några hundra stolpar totalt. Det arbetet utförs med bensindriven stolpslagare så att få ner stolparna är lätt men maskinen väger en hel del. Rullarna med tråd väger också en hel del så stolpar, tråd och maskin får åka runt på släp bakom fyrhjuling eller i skopan på traktorn där jag åker med. Busenkelt, men jag är rätt så säker på att det inte finns en stadsnära villaägare som skulle acceptera den lösningen. Kossorna har mindre krav så att säga.
Oavsett så är jobbet tungt och jag skulle inte utföra det åt andra med krav på estetik och ett arbete utan spår.
Lånar man priserna från stangselbutiken.se så kostar ett färdigt paket med 200 meter villastängsel nästan 60 000 kronor, varje hörn går på en femhundring och billigaste grinden drygt 6000 spänn. Sen tillkommer material för monteringen i marken där betong är första förslaget på deras sida men jordankarpaket finns också för ytterligare 12 000 spänn för nämnda sträcka. Betong får man väl räkna med en säck per stolpe så det landar på 3500 på Byggmax för enkelhetens skull. Vad är vi uppe i nu? Närmare 80 för dyraste alternativet?
Kvar då är 940 kronor per meter som ska betala en hantverkare som går runt och gör allt detta snyggt och prydligt utan att förstöra gräsmattan allt för mycket men också följer arbetsmiljölagarna och betalar skatt. Orimligt? Kanske det men någonstans säger man ju också att det är rimligt om man samtidigt påpekar att det inte känns lockande att arbeta själv för 940 kronor och internetpriser på materialet. 🤷♂️
hsd skrev:
Visst är det kvalitetsskillnader men å andra sidan är det värt pengarna, den första sträckan vi satte upp för 20 år sedan ser likadan ut ännu
Om man dessutom tar med att nästa fastighetsägare inte vill ha stängsel så blir det totalt bortkastade slantar
Det är upp till var och en att bedöma vad man vill ha och jag påvisade endast ett billigare alternativ
En del sätter upp trästaket, snyggare, dyrare och kräver underhåll
Det är etablerade stängselföretag som har räknat på det, det är inga konstigheter med tomten, ser ut som vilken tomt som helst i Stockholm, det är lite upp och ner men inte värre än att ungarna kan spela boll, det är ingen djungel eller bergsbestigning direkt. Dom har räknat på att montera och gjuta stolparna till ett vanligt stängsel som jag lade upp bilderna på.Ossian K Olsson skrev:
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av att det är sån aktivitet här på forumet, verkligen superkul!
Jag vill ge en uppdatering. Jag har fått offert från ett Estniskt företag med personal i Sverige. Innan nån börjar yla nu så är dom reggade för svensk moms och har personal i Sverige. Dom tar 599 kr per meter inkl. material och med montage med gjutna stolpar, även grindarna var oxå betydligt billigare. Jag får betala 15 000 extra för etablering och boende till dom. Enda nackdelen är att dom inte kan göra jobbet förrän om 2 månader, men det kan jag leva leva med. Återstår ju att se om dom håller vad dom lovar nu men att gå från 220.000 till 150.000 är ju ganska otroligt och det får mig inom budget.
Nu vet jag att man ska vara patriot när det handlar om att köpa in tjänster av nån jävla anledning, och att svenska firmor är bäst i hela världen och att man får det man betalar för och att jag troligen kommer bli blåst enligt många här men jag betalar efter att dom är klara precis som hos vilken firma som helst så jag kör på det här!
Jag vill ge en uppdatering. Jag har fått offert från ett Estniskt företag med personal i Sverige. Innan nån börjar yla nu så är dom reggade för svensk moms och har personal i Sverige. Dom tar 599 kr per meter inkl. material och med montage med gjutna stolpar, även grindarna var oxå betydligt billigare. Jag får betala 15 000 extra för etablering och boende till dom. Enda nackdelen är att dom inte kan göra jobbet förrän om 2 månader, men det kan jag leva leva med. Återstår ju att se om dom håller vad dom lovar nu men att gå från 220.000 till 150.000 är ju ganska otroligt och det får mig inom budget.
Nu vet jag att man ska vara patriot när det handlar om att köpa in tjänster av nån jävla anledning, och att svenska firmor är bäst i hela världen och att man får det man betalar för och att jag troligen kommer bli blåst enligt många här men jag betalar efter att dom är klara precis som hos vilken firma som helst så jag kör på det här!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Å andra sidan så är det väl inget som garanterar att en svensk entreprenör har svensk personal. Antagligen så är risken lika stor att de hyr in samma folk som du hyr in fast tar mellanskillnaden själv.R r.lorentz skrev:Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av att det är sån aktivitet här på forumet, verkligen superkul!
Lycka till med din entreprenör och hoppas det går som förväntat. Uppdatera gärna sen hur det blev.
Ja det är väl troligtvis så, det är ju sällan man får en svensk som kommer ut och gör grovarbete, men det är fina offerter och säljare som mellanhänder som ställer till det istället för att man pratar direkt med den som utför arbetet, jävla underligt hur det är egentligen. Ja det ska jag absolut göra. Är dom duktiga och gör ett bra jobb ska jag lägga upp en länk till dom (om man får?) så nån annan kan få glädje av mitt detektivarbete oxå.
Kanon staket, och kanon jobb.. gjorde hemma för 5-6 års valde dubbla slanor och tryckta stolpar som är riktiga slanor med (ej runda ) 75 m, tog ca 3,5 timmar med för några gubbar. Dock fick jag hänga grindarna själv -2 st . Sen ”fuskas” det ju med spik men man kan ju välja bundet med men de blir ju betydligt dyrare.Elpatronen skrev:
360*75m =27 000 sek. Ink arbete ! + grundpris några hundringar.
Jodå, jag har tretrådigt elstängsel runt min tomt. Det har stoppat vildsvinen effektivt, alla grannar runt omkring har stora problem, vilket jag också hade innan jag satte upp stängslet.B Brun kärrhök skrev:
Det är dessutom betydligt billigare än de priser andra stängsel kostar. Att stänga ute vildsvinen utan el är inte lätt.
Man kan vända på det.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Du ringer företag som gör detta och säger vad du vill ha och vad du vill betala.
Vi har hästar och sätter ofta upp temorära hagar, är dom bara för nån dag så kör vi bara vita pinnar typ skidstavar som man trycker ner, tryckta 45mm brukar ta 5 min-10min per stolpe med en manuell borr men det beror ju helt på ambitionsnivån och hur det ska se ut och vad avsikten är, vi sätter ju bara eltrådar och kanske 10-15 st stolpar per runda vilket kanske tar 3-4h totalt och kostar max en tusing.
Faktiskt en bra ide som i många branscher nog faktiskt skulle fungera, ja under förutsättning att det är nån form av rim och reson på budet. Har däremot ingen aning om det funkar i stängselbranschen.Grannens Häck skrev:
Har faktiskt gjort det ibland men då på lite mindre saker, typ du får 2000 spänn för att byta denna kamrem, jag har alla delar, vilket funkat bra, även vitt, men nu pratar vi så klart om 1-2 mans företagare med verkstan i en lada.
Vi har satt upp stängsel själva. Borrade hål för stolparna och la i betong. 100 meter 120 cm högt då vi har hundar ca 20.000. Köpte på oult 1svart villastängsel. Fick köpa till en grind drygy 8000 men finns billigare bla på biltemaR r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Jag har kollat lite på materialkostnad på dessa tidigare när vi funderade på bygga stängsel och kom fram till att det är ganska dyrt de material. Mer än vad man tror det ska kosta.R r.lorentz skrev:
Ja det är ju det men nu verkar jag ha hittat ett vettigt företag som tar 599 kr/m, det tycker jag är rimligt.Happy75smile skrev: