68 219 läst ·
177 svar
68k läst
177 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Ingen praktisk anledning? Har du inte sett länder där dom har plank/murar runt om varenda gård som säkerhetsåtgärd? Varje barriär innebär något.Coronettan skrev:
Generellt så verkar det vara vanligare tex i Baltikum att man sätter plank och olika typer av staket runt villor. Därav finns det fler leverantörer att välja mellan och mer konkurrens. Här i Sverige är det mest företag som hägnar in. (Våra trevliga byggregler gör ju det mesta väldigt svårt)
Samt bönder då som gör det själv och aldrig tar in någon för det jobbet.
Hade det varit jag så hade jag tittat på hemsidor för dem som finns närmast svenska färjor och försökt köpa material av dem, samt frågat på transport och montering.
Samt bönder då som gör det själv och aldrig tar in någon för det jobbet.
Hade det varit jag så hade jag tittat på hemsidor för dem som finns närmast svenska färjor och försökt köpa material av dem, samt frågat på transport och montering.
javisst, vi har det sååå svårt här i sverige....RoTe skrev:
Dyrt dyrare dyrast, så är det att leva idag och speciellt i högskattelandet Sverige. Här behöver man vara snuskigt rik för att ha råd att anlita folk med sina egna skattade pengar. Det är allt som oftast betydligt mer förmånligt att ta tjänstledigt och jobba åt sig själv åtta timmar per dag för att få lite projekt gjorda. Sedan har vi inflationen och de alla härliga världshändelserna på senare år som gjort att råvaror och energi skjutit i höjden så allt har blivit katastrofalt dyrt att köpa.
Du kan raljera bäst du vill men när en läkare ser att det är mer förmånligt för hen att bygga på sitt hus än att vara läkare är det vi i hela samhället som drabbas eftersom en läkare tar minst 30 år att producera, medan en 20 åring kan snickra behjälpligt om hen har lite fallenhet. Det är helt förgörande för ett samhälle när vi beskattar arbetskraft så hårt att man hellre bör göra det själv trots att man behövs i samhället. Men det verkar vara för svårt för dig att ta in. Vi kan inte alla vara bra på att snickra men när en läkare sparar pengar på att snickra istället för att t.ex. operera svårt sjuka har vi ett system som inte längre fungerar.lasse l1 skrev:
Redigerat:
Kan inflika i detta med jordborr eller markskruv för den delen. Det funkar inte om det finns lite större sten i marken.M MasMats skrev:
Har inte läst exakt alla inlägg, men....glöm inte att begära utsättning från ledningskollen.
Jag har varit ute på många incidenter med staketbyggare som har kommit i kontakt med framförallt lågspänningskabel, inte trevligt.
Så glöm inte det, och lycka till med bygget!
Jag har varit ute på många incidenter med staketbyggare som har kommit i kontakt med framförallt lågspänningskabel, inte trevligt.
Så glöm inte det, och lycka till med bygget!
Vi talar om staket eller hur och som vem som helst kan kliva över. Inte höga plank eller murar. Det är en helt annan diskussion. Ser inte vitsen med ett Gunnebostängsel på 1m annat som ev estetiskt tilltalande.RoTe skrev:
Det är pga traditioner betydligt vanligare med häckar och liknande i Sverige pga alla regler mot plank o högre staket.Coronettan skrev:
Så du säger att det inte har någon praktisk anledning bara för du kan gå över det? Det markerar faktiskt en gräns.Coronettan skrev:
OT: Ledningskollen har ju inte med 'interna' ledningar på tomt så begränsningskabel till roboten och matningen till trädgårdsbelysningen kommer man ju ändå riskerar att skada även MED utsättning från Ledningskollen.Hannuse skrev: