Bor i ett hus byggt 1947 med en panna från 60-talet utan cirkulationspump. Nu när värmen börjat bli stabil utomhus har jag valt att helt stänga shunten på pannan. Tydligen håller den inte riktigt tätt då elementen fortfarande är lite halvljumma, är där någon risk med att även stänga varje ventil på elementen?

wertok skrev:
Tydligen håller den inte riktigt tätt då elementen fortfarande är lite halvljumma, är där någon risk med att även stänga varje ventil på elementen?
Ingen risk alls, bara stäng dom. ;)

Immobil skrev:
Ingen risk alls, bara stäng dom. ;)
Tackar för infon! De är nu avstängda...

Dum fråga kanske...

Första "sommaren" i huset och ekonomisk som man är vill jag ha ner oljeförbrukningen så långt det går. Har stängt ner shunten till noll ändå visar termometern på utgående värme till elementen ca. 50 grader. Alla element är avstängda och kalla. Har grejjat rundor nu så att det snurrar men har kommit fram till att där är sådan värme just för att vattnet står till och att även röret med kallvatten håller en ansenlig värme en halvmeter från pannan alltså samma avstånd som termometern sitter på.
Hmm kanske snurrar nu i min frågeställning men jag hoppas ni förstår mitt resonemang. Min fråga då? Jo är detta något som känns igen hos nån av er som har en gammal oljepanna utan cirkulationspump eller ska jag fortsätta leta fel (snälla säg att det är som det ska =)).
Iofs borde där ju inte försvinna alltfö mycket värme nånstans när alla element är kalla men vill ändå ha en bekräftelse...

Orsaken till att framledningen och returen är varm en bit från pannan är att själva rören och det stillastående vattnet i dom leder värme. Det är klart att du förlorar lite energi den vägen, men det är mycket lite och det är svårt att göra något åt det. Du har kommit åt den stora värmeläckan, dvs att det cirkulerar varmvatten genom hela radiatorsystemet och det kan du vara nöjd med.

För att spara lite mer energi så skulle du kunna dra ner termostaten på pannan lite om varmvattentillgången räcker till. Fast det kan vara lite riskfyllt för du kan få kondens i pannan och då rostar den fort.

Tack! Känner mig nöjd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.