Hej,
Jag ska försöka mig på att byta kommod och handfat i mitt fritidshus. Har aldrig gjort detta förut och har nu två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:
1. Jag hittar inte var man stänger av huvudvattnet. Det finns några ventiler under vvb - är det någon av dessa? Eller hör de bara ihop med vvb? Se bilder (förstår inte heller varför det är folie runt ledningen, känns inte helt hundra).
2. Hur gör jag med vattnet under pågående byte? Jag måste ju ta bort nuvarande kommod och sen spackla/måla/täta hål med silikon mm vilket kräver massa torktid. Måste då vattnet i hela huset vara avstängt under hela den här tiden?
Jag ska försöka mig på att byta kommod och handfat i mitt fritidshus. Har aldrig gjort detta förut och har nu två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:
1. Jag hittar inte var man stänger av huvudvattnet. Det finns några ventiler under vvb - är det någon av dessa? Eller hör de bara ihop med vvb? Se bilder (förstår inte heller varför det är folie runt ledningen, känns inte helt hundra).
2. Hur gör jag med vattnet under pågående byte? Jag måste ju ta bort nuvarande kommod och sen spackla/måla/täta hål med silikon mm vilket kräver massa torktid. Måste då vattnet i hela huset vara avstängt under hela den här tiden?
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
2. Du får skaffa lämpliga lock för att plugga anslutningarna till blandaren medan du arbetar. Då kan vattnet vara på under tiden. Lägg upp en bild på hur anslutningarna ser ut under nuvarande kommod, så kan någon av forumets rörmokare guida dig rätt.
Ja, vrid medurs till det tar stopp. Men vrid inte så hårt, utan bara så det tar stopp, helt enkel. Öppna sedan kranarna en stund och se så det inte droppar, innan du skruvar isär något.S Stugtjej skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Det beror ju på hur beredaren sitter i relation till kranen. Sitter den högre kan ju vattnet rinna ut av sig själv. Då kan det vara bra att stänga av beredaren temporärt, eftersom det inte är så bra att elementet värmer en beredare full av luft.T tergo skrev:
Klicka här för att svara