Hej,

Jag ska försöka mig på att byta kommod och handfat i mitt fritidshus. Har aldrig gjort detta förut och har nu två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

1. Jag hittar inte var man stänger av huvudvattnet. Det finns några ventiler under vvb - är det någon av dessa? Eller hör de bara ihop med vvb? Se bilder (förstår inte heller varför det är folie runt ledningen, känns inte helt hundra).

2. Hur gör jag med vattnet under pågående byte? Jag måste ju ta bort nuvarande kommod och sen spackla/måla/täta hål med silikon mm vilket kräver massa torktid. Måste då vattnet i hela huset vara avstängt under hela den här tiden?

• VVS-system med säkerhetsventil och varningsskylt i ett fritidshus, ventiler i svart och blå färg, kopparrör och varningslapp i gult med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventiler och kopparrör med folie, märkt "KV", installerade på vit vägg och golv.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!

1. Handtaget märkt "Ahlsell" är din avstängningsventil för vattnet.

Folien är förmodligen nån tidigare ägares försök att hindra möss att ta sig in i huset.

• Gilla
Stugtjej
  • Laddar…
2. Du får skaffa lämpliga lock för att plugga anslutningarna till blandaren medan du arbetar. Då kan vattnet vara på under tiden. Lägg upp en bild på hur anslutningarna ser ut under nuvarande kommod, så kan någon av forumets rörmokare guida dig rätt.

• Gilla
Stugtjej
  • Laddar…
Stort tack för svar! Såhär ser det ut under handfatet:

• Kopplingar och rör under ett handfat med tecken på ärgning.
    Skapa konto
Där ska du stänga av vattnet med hjälp av en skiftnyckel, vrid på de utstickande "pinnarna"

• Gilla
Stugtjej
  • Laddar…
Okej, så jag kan stänga av vattnet ”lokalt”här under handfatet? Då behöver jag inte göra något med huvudledningen eller köpa lock? Har jag fattat rätt då? Vrider jag medurs?

S Stugtjej skrev:
Okej, så jag kan stänga av vattnet ”lokalt”här under handfatet? Då behöver jag inte göra något med huvudledningen eller köpa lock? Har jag fattat rätt då? Vrider jag medurs?
Ja, vrid medurs till det tar stopp. Men vrid inte så hårt, utan bara så det tar stopp, helt enkel. Öppna sedan kranarna en stund och se så det inte droppar, innan du skruvar isär något.

• Gilla
Stugtjej
  • Laddar…
Stort tack!

Ny fråga: den vänstra pinnen sitter stenhårt så är jag rädd att hela grejen ryker om jag vrider för hårt. Några tips? Jag har provat att spruta avkalningsmedel på då jag trodde gammal kalk kanske var problemet.

Jag hade stängt inkommande vatten istället för att skruva på de gamla ventilerna. Risk för droppande efter.

Du kan ju stänga av med ventilen märkt ahlsell och passa på att byta den deftekta avstängningen under handfatet

Tack! Känns lite överkurs för mig att byta ventilen under handfatet. Om jag stänger av huvudvattnet - måste jag då spola vatten tills allt vatten i vvb är tömd eller hur funkar det?

S Stugtjej skrev:
måste jag då spola vatten tills allt vatten i vvb är tömd
Nej ,det är kallvattnet som trycker ut varmvattnet från beredaren

T tergo skrev:
Nej ,det är kallvattnet som trycker ut varmvattnet från beredaren
Det beror ju på hur beredaren sitter i relation till kranen. Sitter den högre kan ju vattnet rinna ut av sig själv. Då kan det vara bra att stänga av beredaren temporärt, eftersom det inte är så bra att elementet värmer en beredare full av luft.

Ny kommod installerad. Vatten kommer i kranen men läcker ej från några rör. Det var en utmaning men det gick - hade inte klarat mig utan er hjälp så stort tack för alla svar!

• Vit badrumskommod med handfat, kran, tandborstar och tvålautomatik. Nyinstallerad utan läckage.
    Skapa konto
  • Gilla
janwide och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.