Jag ska byta köksblandare i huset jag nyligen flyttade in i och behöver stänga av vattnet inför det. Hur gör jag? Jag har inget sånt där litet reglage köksbänken som kan strypa vattentillförseln.
Jag bor i ett småhus med elpanna och vattenburen värme. Jag har identifierat var vattnet kommer in i huset, men stänger jag av vattnet där - vid vattenmätaren (se bild) - så stänger jag väl bara av kallvattnet? Varmvattnet är väl fortfarande trycksatt?
Om jag följer varmvattenledningen från köket mot pannan hittar jag ett svart reglage nära pannan (se gulmarkering på bild). Jag tänkte att detta reglage kontrollerar flödet av varmvatten från pannan ut i huset. Men när jag skruvar på reglaget går det bara att skruva motsols. Jag öppnar alltså någonting när jag skruvar på det reglaget. Jag testade ändå att skruva det motsols och det lät som att det började flöda vatten i rören så jag skruvade snabbt tillbaka det till ursprungsläget.
Kort sagt: Hur slår jag av både varm- och kallvattnet så att jag säkert kan skruva bort blandaren utan att det sprutar vatten överallt?
Jag bor i ett småhus med elpanna och vattenburen värme. Jag har identifierat var vattnet kommer in i huset, men stänger jag av vattnet där - vid vattenmätaren (se bild) - så stänger jag väl bara av kallvattnet? Varmvattnet är väl fortfarande trycksatt?
Om jag följer varmvattenledningen från köket mot pannan hittar jag ett svart reglage nära pannan (se gulmarkering på bild). Jag tänkte att detta reglage kontrollerar flödet av varmvatten från pannan ut i huset. Men när jag skruvar på reglaget går det bara att skruva motsols. Jag öppnar alltså någonting när jag skruvar på det reglaget. Jag testade ändå att skruva det motsols och det lät som att det började flöda vatten i rören så jag skruvade snabbt tillbaka det till ursprungsläget.
Kort sagt: Hur slår jag av både varm- och kallvattnet så att jag säkert kan skruva bort blandaren utan att det sprutar vatten överallt?
Reglaget i gult vid pannan är för att fylla på vatten i värmesystemet. Du borde kunna se på manometern som sitter vid expansionskärlet, de röda vilket tryck du har i systemet. Tänk på att när vattenet är varmt så expanderar det och trycket ökar. De brukar finnas en övertrycksventil till systemet, så blir vattnet varm och trycket för högt så öppnas den och trycket sjunker.
Du kan stänga av inkommande vatten och sedan öppna kranen, då kommer trycket försvinna. Det är nämligen inkommande vatten som trycker på varmvattnet i VV beredaren som gör att du får tryck på VV i kranen.
Fungerar avstängnignsventilerna vid vattenmätaren? De ser inte ut att vara från detta seklet, kanske ska fungera på att byta vattenmätarkonsolen? Det är i alla fall bra att motionera dem.
Du kan stänga av inkommande vatten och sedan öppna kranen, då kommer trycket försvinna. Det är nämligen inkommande vatten som trycker på varmvattnet i VV beredaren som gör att du får tryck på VV i kranen.
Fungerar avstängnignsventilerna vid vattenmätaren? De ser inte ut att vara från detta seklet, kanske ska fungera på att byta vattenmätarkonsolen? Det är i alla fall bra att motionera dem.
Jag är inte hemma just nu så att jag kan kolla trycket i systemet. Vad ska det vara? Kan jag ha sabbat något genom mitt skruvade (jag hade ventilen öppen i typ 3-5 sekunder.)?T tobben87 skrev:Reglaget i gult vid pannan är för att fylla på vatten i värmesystemet. Du borde kunna se på manometern som sitter vid expansionskärlet, de röda vilket tryck du har i systemet. Tänk på att när vattenet är varmt så expanderar det och trycket ökar. De brukar finnas en övertrycksventil till systemet, så blir vattnet varm och trycket för högt så öppnas den och trycket sjunker.
Du kan stänga av inkommande vatten och sedan öppna kranen, då kommer trycket försvinna. Det är nämligen inkommande vatten som trycker på varmvattnet i VV beredaren som gör att du får tryck på VV i kranen.
Fungerar avstängnignsventilerna vid vattenmätaren? De ser inte ut att vara från detta seklet, kanske ska fungera på att byta vattenmätarkonsolen? Det är i alla fall bra att motionera dem.
Avstängningsventilerna borde funka. De är gamla, men jag vet att firman som byte toalett var och rattade där. Men då uppfattar jag att det räcker att stoppa trycket där?
Bästa svaret
Nerå, du har inte förstört något genom att fylla på lite vatten i systemet. De reglerar sig själv när det blir varmt. Jag brukar ha ca1 bar när systemet är kalls, och uppstå 1,5 bar när det är varmt vatten i systemet. Men de beror på systemet, så de e nog lite individuellt.
Yepp, De räcker med att stänga av vattnet där, Öppna sedan kranen du ska byta så att allt tryck försvinner i den. Du kommer inte få bort allt vatten i ledningarna, men trycket kommer försvinna. Så när du lossar kopplingarna till gamla blandaren så är det bra med ett par trasor, kan komma ut en deciliter vatten eller två, som ligger i rören upp till blandaren.
När du byter blandare, passa på att montera ett par kulventiler(ballofixer) under diskbänken, så är det lätt att stänga av bara den om man vill byta någon gång i framtiden.
Och följ alltid monteringsanvisningarna med hur hårt saker ska dras, så är de inga problem. =)
Yepp, De räcker med att stänga av vattnet där, Öppna sedan kranen du ska byta så att allt tryck försvinner i den. Du kommer inte få bort allt vatten i ledningarna, men trycket kommer försvinna. Så när du lossar kopplingarna till gamla blandaren så är det bra med ett par trasor, kan komma ut en deciliter vatten eller två, som ligger i rören upp till blandaren.
När du byter blandare, passa på att montera ett par kulventiler(ballofixer) under diskbänken, så är det lätt att stänga av bara den om man vill byta någon gång i framtiden.
Och följ alltid monteringsanvisningarna med hur hårt saker ska dras, så är de inga problem. =)
Tack, jag testar!
Klicka här för att svara


