Hej,
Vi har en liten varmvattenberedare i vårat annex som vi inte använder då vi inte har behov av varmvatten där. Den är urkopplad ut elen och bara "står" där. Nu har det dock börjat droppa ganska mycket ur säkerhetsventilen, misstänker att den behöver bytas. Jag är inte så sugen på det, är livrädd för att pyssla med allt som har med vatten att göra (kan bli dyra skador), så jag tänkte stänga ner den helt istället och bara låta den stå där den är.
Det finns en blå vridventil på tillförselledningen. Om jag stänger av den, räcker det så? Kommer beredaren att ta skada på något vis? Behöver jag kanske tömma den?
Vi har en liten varmvattenberedare i vårat annex som vi inte använder då vi inte har behov av varmvatten där. Den är urkopplad ut elen och bara "står" där. Nu har det dock börjat droppa ganska mycket ur säkerhetsventilen, misstänker att den behöver bytas. Jag är inte så sugen på det, är livrädd för att pyssla med allt som har med vatten att göra (kan bli dyra skador), så jag tänkte stänga ner den helt istället och bara låta den stå där den är.
Det finns en blå vridventil på tillförselledningen. Om jag stänger av den, räcker det så? Kommer beredaren att ta skada på något vis? Behöver jag kanske tömma den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren! Nej det finns faktiskt inte någon tömmningsventil under utan undersidan är helt plan. Jag tog en lite bättre bild på kopplingarna. Tillförselvattnet kommer i en kopparledning och delas med en grenkontakt där det silvriga röret går upp till kallvattenkranen medan kopparröret fortsätter till beredaren där den blå ventilen sitter samt en den svarta säkerhetsventilen. Sen vid den röda går ju vattnet upp till varmvattenkranen. Där sitter en skruvventil också. Ser ut likadan som den blå som man ser på bilden. Det kanske är den som är till för tömmning?
Jag vred i alla fall år den blå ventilen och då verkar det inte gå in vatten i beredaren mer för det kommer inget vatten när jag vrider på varmvattenkranen längre och det läcker inte heller något ur röret som är kopplat till säkerhetsventilen.
Jag vred i alla fall år den blå ventilen och då verkar det inte gå in vatten i beredaren mer för det kommer inget vatten när jag vrider på varmvattenkranen längre och det läcker inte heller något ur röret som är kopplat till säkerhetsventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret som går ut genom väggen är avtappningsrör för säkerhetsventilen. Och det går bara rakt ut genom väggen och sticker ut en bit. Ser inte klokt ut. Det är ur det röret det droppat allt mer vilket gör att jag tror att säkerhetsventilen kanske börjar ge med sig. Det är också en anledning till att jag funderar på att plocka bort den helt. Ta bort det röret också och mura igen hålet i väggen.
Det kanske är så att beredaren är monterad upp och ner? Det går ju inte att tömma den nu för gravitationen drar ju inte uppåt. Vrider jag på säkerhetsventilen pyser det bara ut lite vatten. Och det finns inget under.
Jag kanske skulle ta bort grenkopplingen på tillförselröret och bara köra tillförselvattnet till kallvattenkranen och plocka bort resten?
Det kanske är så att beredaren är monterad upp och ner? Det går ju inte att tömma den nu för gravitationen drar ju inte uppåt. Vrider jag på säkerhetsventilen pyser det bara ut lite vatten. Och det finns inget under.
Jag kanske skulle ta bort grenkopplingen på tillförselröret och bara köra tillförselvattnet till kallvattenkranen och plocka bort resten?
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Den verkar sitta på rätt håll.
Hittade den här som ser väldigt lik ut (Den som heter 30-9053):
http://www.clasohlson.com/se/Varmvattenberedare/Pr309053000
Finns även bruksanvisning under rubriken "detaljer". Kolla där, det verkar finnas en öppningsmöjlighet under kåpan så du kan tömma den helt om du vill.
Hittade den här som ser väldigt lik ut (Den som heter 30-9053):
http://www.clasohlson.com/se/Varmvattenberedare/Pr309053000
Finns även bruksanvisning under rubriken "detaljer". Kolla där, det verkar finnas en öppningsmöjlighet under kåpan så du kan tömma den helt om du vill.
Ja det ser ju ut att vara den. Tack!under_construction skrev:
Jag är nog också inne på att den normalt ska sitta åt andra hållet och då tappar man den också via kopplet med blandare/säkerhetsventil. Vi har en liknande 30L och töms endast via kopplet som man ser upptill.Asås skrev:
Men det kan ju finnas en tömning på den här beredaren i "toppen", men normalmontering av dessa små beredare är att denna nu sitter "upp och ner".
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Att döma av dekalen vid testknappen för patronen så är ju beredaren rättvänd. Med en så liten beredare känns det kanske rimligt att det räcker att släppa på trycket och att man sen kan baxa ut beredaren och tömma den?
Om det är den som under_construction länkar till och den är på 15 liter sitter den korrekt monterad.AndersS skrev:Jag är nog också inne på att den normalt ska sitta åt andra hållet och då tappar man den också via kopplet med blandare/säkerhetsventil. Vi har en liknande 30L och töms endast via kopplet som man ser upptill.
Men det kan ju finnas en tömning på den här beredaren i "toppen", men normalmontering av dessa små beredare är att denna nu sitter "upp och ner".
Klicka här för att svara