Halloj

Bor i en lägenhet (2a hand) där man av lite knepig anledning installerat en varmvattenberedare för att som hyresvärden säger boosta värnen i ledningarna så man kan heta duschar... jag antar att den är kopplad så att den tar i varmvatten från huvudstammen värmer upp det ytterligare och skickar vidare den sen.

Med elpriser som är som de e så funderar vi på hur vi kan sänka eller helt ta bort denna...

Tyvärr så visste hyresvärden väldigt lite om hur den var installerad. Inte ens om den servar hel lägenhetens varmvatten. Hursomhelst så har vi 2 möjligheter

1 Stänga av den helt
2 Sätta den på timer så att den värms på natten o vi skaffar timprisavtal

Jag tänkte börja med alt 1.

Hursomhelst så blir jag lite fundersam till hur man stänger av den... varav jag behöver lite hjälp...

Fråga 1: Tror ni man kopplat upp den mot varmvattnet på insidan från stammen. Verkar väl helt galet att den skulle vara inkopplad mot kallvatten på insidan? Eller finns det någon praxis här? Verkar vara gjort av en riktig röris när man tittar på hur slangar är dragna.

Fråga 2: Hur stänger vi av den smidigast för att ta reda på om vi kan leva utan det boostade varmvattnet?
Möjlighet 1::: Jo man kan ju dra ut sladden o så blir den ju avstängd antar jag men det innebär väl att den fylls med stamvattnet och då inte värma upp det och då blir det ju stående och även om den är bra isolerad så kommer ju temperaturen sakteliga sjunka. Om jag då antar att det är stammens varmvatten som blandas med det tidigare boostade vattnet så blir det ju summan nu kallare än om jag bara skulle få stamvattnet? Eller är den så smart så att den känner av temperatur etc och blandar bara med varmare vatten? Eller är det kanske rentav så att den inte blandar alls utan den tar in stamvatten och sedan värmer upp den och sedan skickar ut enbart vatten från varmvattenberedaren? I isåfall skulle det ju mao komma kallt vatten på morgonen då oavsett temperatur på varmvattnet in i beredaren så skulle temperaturen gå ner över natten...

Möjlighet 2::: Det verkar finnas 2 ventiler på varmvattenberedaren,. Kanske är det så att om man stänger av den som leder ut vattnet från varmvattenberedaren så blir det enbart stamvattnet som kommer eftersom ingen uppblandning sker. Förhoppningsvis är det varmvattenstammen som man kopplat mot och det är ändå tillräckligt varmt. Detta kommer ju inte funka om det är så att den inte blandar vattnet utan det enbart är varmvattenberedarens vatten som skickas ut. Då kommer väl inget vatten alls...

Vad skall jag göra? Det är en Nibe Eminent 100 CU...

Om det visar sig att vattnet är för kallt i stammen när vi tar bort varmvattenberedaren. Vad tror ni om att sätta en Timer på kabeln så den bara värmer på natten? Då det är billigare el?

Tack för hjälpen

• Värmepanna med rör och kablar, rostigt vatten på golvet, installationsutrymme, inomhus, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Andreas Kneg skrev:
sätta en Timer på kabeln så den bara värmer på natten? Då det är billigare el
Spelar de någon roll för dig, har du timavtal?

Vad är det för ventil vänster i bild, som är proppad?

Om VVBn är kopplad på kallvattnet eller varmvattnet kan ni känna genom att känna på inkommande vattenledning till VVBn, blir den kall så är den kopplad på kallvattnet.

Hur ser det ut till vänster om bilden?

På ventilblocket till VVBn är det följande reglage från vänster till höger:
Blandningsventil
Avstängningsventil, inkommande vatten. kommer inget vatten på utgående ledning om inkommande är stängd
Säkerhetsventil

Nej, ni kan inte bara stänga av VVBn för då kommer ni att tappa allt varmvatten.

D Dilato skrev:
Spelar de någon roll för dig, har du timavtal?
Hej

Då skulle vi skaffa det... har timavläsning men eftersom vi inte insett att vi ens hade en VVB så har vi tänkt att det inte fanns något att spara genom att köra ngt på natten. Vi lagar ju inte mat på natten :-)

Men nu har vi ju sett att man förutom VVB även har direktverkande elelement... suck... så tänkte värma våningen på natten åtm med elementen... men funderar som sagt även på att sätta timer.

Sen gissar jag att man måste räkna på det lite eftersom om man inte använder nattpriserna så blir ju dagpriset mycket dyrare eftersom det då blir dagiset på dagen och inte snittpriset som ju är det som används när man har vanligt avtal...? Eller?

Vad har du för förbrukning historiskt?
Vilket elområde bor du i?

D Dilato skrev:
Vad har du för förbrukning historiskt?
Vilket elområde bor du i?
Sthlm City. Historiskt, beror lite på vad du menar men i vårt tidigare hushåll där vi bodde större men utan vvb och utan direktelelement så var det kanske 375/400 kwh per månad. Nu har vi 650 och då har vi inte elementen på. Största skillnaden är alltså att vi i nya lgh har vvb. 250kwh på vvb…

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för ventil vänster i bild, som är proppad?

Om VVBn är kopplad på kallvattnet eller varmvattnet kan ni känna genom att känna på inkommande vattenledning till VVBn, blir den kall så är den kopplad på kallvattnet.

Hur ser det ut till vänster om bilden?

På ventilblocket till VVBn är det följande reglage från vänster till höger:
Blandningsventil
Avstängningsventil, inkommande vatten. kommer inget vatten på utgående ledning om inkommande är stängd
Säkerhetsventil

Nej, ni kan inte bara stänga av VVBn för då kommer ni att tappa allt varmvatten.
ok, men när du säger att vi inte kan stänga av vvb, menar du vattenflödet eller menar du uppvärmningen? Om jag drar ur sladden, slutar den blanda vatten och skicka ut vatten då eller slutar den bara värma upp inkommande vatten? Om den slutar värma och det är varmvattenstammen som den matas med och stammen håller normal varmvattentemp så blir väl vvb bara som ett extra minikärl? Då borde det ju inte vara ngn katastrof att stänga av. Dessutom, om jag sätter på den på natten så borde det ju hålla en bra temperatur i kärlet? Har någon koll på hur snabbt vvb tappar temp givet ingen uppvärmning sker och inget nytt inkommande vatten?

Om ni stänger av strömmen till VVBn så kommer den att kallna, då kommer blandningsventilen att bara ta vatten från beredaren, å allt inkommande vatten kommer att gå in i VVBn å där blandas med det rumstempererade vattnet.

Beredaren måste fysiskt kopplas bort om ni inte vill använda den.

Om den är kopplad mot inkommande varmvatten så skulle jag bara skruva ned vredet så långt mot - (minus) som möjligt och dra ur stickproppen.
Vad händer då? : om det är varmvatten den är kopplad mot kommer det vattnet gå förbi vvb i blandventilen och direkt ut till ledningen vidare ut till kranen.
Skulle du bara stänga av vvb utan att vrida av kranen så kommer vvb att bli kall och du skulle få lov att skölja ur hela vvb innan det varma vattnet från brf kommer till kranen.

T Tjompo skrev:
Vad händer då?
Man får en stor legionellatank...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får en stor legionellatank...
Ja, skulle nog tillägga att det är högst en temporär lösning.

T Tjompo skrev:
Om den är kopplad mot inkommande varmvatten så skulle jag bara skruva ned vredet så långt mot - (minus) som möjligt och dra ur stickproppen.
Vad händer då? : om det är varmvatten den är kopplad mot kommer det vattnet gå förbi vvb i blandventilen och direkt ut till ledningen vidare ut till kranen.
Skulle du bara stänga av vvb utan att vrida av kranen så kommer vvb att bli kall och du skulle få lov att skölja ur hela vvb innan det varma vattnet från brf kommer till kranen.
T Tjompo skrev:
ok tack, när du säger vrida ner till - vilket vred pratar vi om då? Det som är längst till vänster? Blandarvredet?
—> Då slutar om jag förstår dig rätt det komma uppvärmt vatten från vvb och det är bara brf stamvatten som går vidare till kranen? Förhoppningsvis är det varmt… blandningen mellan stam och vvb sker alltså i den där koppar kopplingen precis bredvid vvb?

A Andreas Kneg skrev:
ok tack, när du säger vrida ner till - vilket vred pratar vi om då? Det som är längst till vänster? Blandarvredet?
—> Då slutar om jag förstår dig rätt det komma uppvärmt vatten från vvb och det är bara brf stamvatten som går vidare till kranen? Förhoppningsvis är det varmt… blandningen mellan stam och vvb sker alltså i den där koppar kopplingen precis bredvid vvb?
Ja det stämmer. Men som det skrevs tidigare så är den lösningen temporär.

T Tjompo skrev:
Ja det stämmer. Men som det skrevs tidigare så är den lösningen temporär.
Yes, men jag tänker så här att jag skulle ju kunna värma upp vattnet i tanken utan att använda den på natten? Dvs det stående vattnet i vvb kommer ju kylas av lite under dagen men trol inte jättemycket om jag inte fyller på nytt från stam som trol e kallare. Så då kan jag sätta en timer på vvb så den är på under natten o värmer medans net är kallt och blandarvredet är avstängt hela tiden. Så då kommer jag ju slippa risken men kallt stående vatten…och därmed även risken kring legionella i tanken och samtidigt värma enbart på natten då elen är som billigast…visst jag värmer ju vvb helt i onödan eftersom jag aldrig använder vattnet där men slipper tänka på att få skit i tanken… eller tänker jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.