Har ett radhus från 1955. Hittar inte några ballofixer till duschblandaren där jag behöver byta en del. Kan man stänga av allt inkommande vatten utan konstigheter? Kan det påverka värmeväxlaren negativt?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Första frågan är väl om kranen sitter fast eller faktiskt går att manövrera. Sen är frågan om det verkligen sluter tätt i stängt läge. Och sista frågan är hur mycket den droppar när du rör den.

Testa. Och förslagsvis gör det på morgonen en arbetsvecka så att du kan ringa rörmokare om det inte vill sig och bara rinner och rinner.

• Gilla
Hajjen och 1 till
  • Laddar…
Den går att vrida på så det funkar åtminstone. Får väl testa och se om det är helt stopp när den är avstängd. Men är det något system i huset, värmeväxlare osv som kan skadas av att stå utan vatten?

En granne till oss fick meddelande från kommunen om kommande vattenmätarbyte och bad grannen om att kontrollera så att avstängningarna fungerade. Han gjorde så en söndag eftermiddag. Gick perfekt att stänga vattnet men sedan fungerade inte kranen mer.... Hustrun blev inte glad när hon och barnen kom tillbaka efter ett bad i havet.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
En granne till oss fick meddelande från kommunen om kommande vattenmätarbyte och bad grannen om att kontrollera så att avstängningarna fungerade. Han gjorde så en söndag eftermiddag. Gick perfekt att stänga vattnet men sedan fungerade inte kranen mer.... Hustrun blev inte glad när hon och barnen kom tillbaka efter ett bad i havet.
:D Låter toppen..

Magnus E K
Ventilen borde ha fungerat vid senaste vattenmätarbytet i alla fall, eventuellt med lite smårinn (ej helt tätt i stängt läge).

• Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
G
Du måste troligvist montera en vattenmätarkonsole innan dom byter mätaren.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Du måste troligvist montera en vattenmätarkonsole innan dom byter mätaren.
Ok! Dock inte aktuellt att byta någon mätare nu. Vill bara kunna stänga av vattnet 😅

När du öppnat kranen fullt så drar du tillbaka den ett kvarts varv, då minskar risken att den kärvar fast.

G
J jonasnjonasn skrev:
Ok! Dock inte aktuellt att byta någon mätare nu. Vill bara kunna stänga av vattnet 😅
Jaha det var inte du som skrev att grannen skulle byta mätare 🤪..

Mina gamla ventiler var inte helt täta (innan jag bytte dom) brukade ha vatten utkastet öppen under tiden jag lossa på ledningar i övriga huset.

G Greger_08 skrev:
Jaha det var inte du som skrev att grannen skulle byta mätare 🤪..

Mina gamla ventiler var inte helt täta (innan jag bytte dom) brukade ha vatten utkastet öppen under tiden jag lossa på ledningar i övriga huset.
Inte lätt att hålla reda på :D
Varför hade du utkastet öppet, för att det skulle rinna där och inte där du jobbade?

G
J jonasnjonasn skrev:
Inte lätt att hålla reda på :D
Varför hade du utkastet öppet, för att det skulle rinna där och inte där du jobbade?
Japp var en lägre punkt där jag var och pillade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.