Hej!
Köpte bostadsrätt i juni och det finns golvvärme i hallen. Säljarna kan inte svara på hur man stänger av golvvärmen och idag sattes den på automatiskt (antagligen pga. kallare temperatur ute). Jag vill inte ha golvvärme överhuvudtaget eftersom att det är dyrt och onödigt.
Vart stänger jag av den?
Har dessa rör något med den att göra?
tacksam för svar!
Köpte bostadsrätt i juni och det finns golvvärme i hallen. Säljarna kan inte svara på hur man stänger av golvvärmen och idag sattes den på automatiskt (antagligen pga. kallare temperatur ute). Jag vill inte ha golvvärme överhuvudtaget eftersom att det är dyrt och onödigt.
Vart stänger jag av den?
Har dessa rör något med den att göra?
tacksam för svar!
Golvvärmen ingår nog på de två rör som går ner i golvet till höger. Borde gå att stänga av i de ventiler som har en sned anslutning. Där under det sexkantiga locket borde det finnas en skruv som kan skruvas in med en insex-nyckel av rätt storlek.
Åh, är det så? Vilken lättnad! Fick ångest av att tänka på nästkommande elräkning. Nej, då får den gärna vara! värme ingår i vår avgift så då antar jag att det stämmer.M Mexihuset skrev:
Hade ingen aning om hur det funkar med golvvärme, trodde det var sånt man installerade själv men det känns ju konstigt att föreningen ska betala för andras golvvärme när det egentligen är rätt så onödigt? Är inte det ganska dyrt?
Men tack snälla för svar!!
Varför tror du att golvvärme är dyrt? I det här fallet ser det ut som att man har tagit bort ett element och lagt golvvärme istället. Så länge det inte är onormalt varmt i rummet eller golvet är helt oisolerat och ligger direkt på marken så blir det ingen större skillnad att värma rummet med ett element på väggen än 'elementet' i golvet.
Alternativet är, som sagt var, att det blir kallt i rummet.
Okej toppen! Tack snälla för svar! Men den är alltså vattenburen och bör gå på ”värme” och inte hushållsel?J Josth skrev:
åh okej. Har aldrig haft golvvärme och bara trott att det var en ”lyxgrej”. Har iofs aldrig heller bott i ett tvåvåningshus på landet tidigare så visste inte att man hade det som alternativ uppvärmning.useless skrev:
Varför tror du att golvvärme är dyrt? I det här fallet ser det ut som att man har tagit bort ett element och lagt golvvärme istället. Så länge det inte är onormalt varmt i rummet eller golvet är helt oisolerat och ligger direkt på marken så blir det ingen större skillnad att värma rummet med ett element på väggen än 'elementet' i golvet.
Klicka här för att svara