Jag skulle vilja stänga av mina element då det blir väldigt torrt inomhus men det går inte? Jag har vridit dem hela vägen mot minus tecknet men inget händer?
Det blir knappt märkbart fuktigare inne om man sänker rumstemp ett par grader, som från 21 till 19 C.
Fuktmätare mäter sällan exakt och har en tendens att åldras så att de visar för lite med åren.
”Naturlig relativ fuktighet” inne beror av fuktigheten ute och framför allt av utetemperaturen. Ju kallare ute, ju lägre relativ fukt inne. Det är när utetemp är låg som värmeelementet är som varmast för att man skall ha 20 C inne. Man kan tro att elementet torkar ut men det blir så när rumstemp är högre än ute.
Sänker man temperaturen inomhus ner mot utetemp blir det samma rel fukt inne som ute om man inte visats i huset och avger vatten / fukt som höjer rel. fuktighet något. Rel fukt ute vintertid ligger ofta mellan 80 och 100 %.
Exempel: Om luft 5 C och 90 % RF värms till 20 C blir RF ca 34 % och återgår till 90 % om luften kallnar till 5 C.
Fuktmätare mäter sällan exakt och har en tendens att åldras så att de visar för lite med åren.
”Naturlig relativ fuktighet” inne beror av fuktigheten ute och framför allt av utetemperaturen. Ju kallare ute, ju lägre relativ fukt inne. Det är när utetemp är låg som värmeelementet är som varmast för att man skall ha 20 C inne. Man kan tro att elementet torkar ut men det blir så när rumstemp är högre än ute.
Sänker man temperaturen inomhus ner mot utetemp blir det samma rel fukt inne som ute om man inte visats i huset och avger vatten / fukt som höjer rel. fuktighet något. Rel fukt ute vintertid ligger ofta mellan 80 och 100 %.
Exempel: Om luft 5 C och 90 % RF värms till 20 C blir RF ca 34 % och återgår till 90 % om luften kallnar till 5 C.
Klicka här för att svara

