Går det att stänga detta koppel så att man kan lyfta bort radiatorn?
Det är märkt AGA och har röd klisterlapp.
Finns en insexskruv som jag provade att lossa på, då kom en vattendroppe, vågade inte skruva mer men det kanske är för avstängning?
Mockfjärds Elementhus från 1969
1-rörsystem i plåtsocklarna
Det är märkt AGA och har röd klisterlapp.
Finns en insexskruv som jag provade att lossa på, då kom en vattendroppe, vågade inte skruva mer men det kanske är för avstängning?
Mockfjärds Elementhus från 1969
1-rörsystem i plåtsocklarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
@Krilleman har du möjlighet att göra ett utlåtande? 🥹
Bästa svaret
Utlåtandet blir lite nedslående...pjgb skrev:
Nej detta koppel från TP går ej att stänga av.
Du har röd tejp som berättar att detta är 1-rörs.
Skruven är således för inställningen för instrypningen.
Kommer du ihåg hur den stod innan du började skruva på den?
Tappa ur systemtrycket helt och lite till.
Lossa radiatorn och var beredd med handdukar på det vatten som kommer.
Montera ett förbigångskoppel om detta ska bort permanent.
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-forbigangsror/
Montera två pluggar och du bara ska demontera detta för en renovering eller liknande.
https://www.rinkabyror.se/artikel/overgangsnippel-m22x1-5x15r-utv-2-pack/
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-lock-m-packning-15r/
Edit: Ser nu att förbigångsröret är billigare än "propparna".
Kör på det direkt oavsett!
Logga in
Skapa konto
@Krilleman supertack för snabb hjälp ⭐️
Då köper vi en ny radiator och koppel innan återmontering. Det var ändå planen långsiktigt.
Justerskruven rörde jag inte jättemycket och den är återskruvad i sitt ursprungsläge.
Tack igen, mycket uppskattat! ❤️
Då köper vi en ny radiator och koppel innan återmontering. Det var ändå planen långsiktigt.
Justerskruven rörde jag inte jättemycket och den är återskruvad i sitt ursprungsläge.
Tack igen, mycket uppskattat! ❤️
Ja det är enklast om du har möjlighet!pjgb skrev:
Viktigt är ju dock att tänka på rörens anslutning sett från vägg när du köper ny radiator, så det blir samma. Det finns M22 excentrar, men dom är lite fula. Undvik om du kan.
Tänk även då på att du ska köpa ett koppel som har 1-rörs-anslutning.
Passar TP V4 (dolt koppel) finns det en extra artikel som konverterar radiatorns 2-rör till 1-rör.
Nej det är inte mycket.
Men vi har kommit på lösningen. Den är radikal.
Vi sliter ut systemet och installerar LLVP istället.
Ångrar man sig finns alla hål i väggarna mellan rummen kvar och då kan man dra tvårörs.
Vi behöver ändå LLVP pga att huset blir bastu på sommarhalvåret.
Och då slipper vi risken med Mockfjärds gamla skruvkopplingar med o-ringar. Och de hemska plåtsocklarna som bara förstör de redan små barnrummen.
Men vi har kommit på lösningen. Den är radikal.
Vi sliter ut systemet och installerar LLVP istället.
Ångrar man sig finns alla hål i väggarna mellan rummen kvar och då kan man dra tvårörs.
Vi behöver ändå LLVP pga att huset blir bastu på sommarhalvåret.
Och då slipper vi risken med Mockfjärds gamla skruvkopplingar med o-ringar. Och de hemska plåtsocklarna som bara förstör de redan små barnrummen.
LLVP är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem men ger en skapligt stor energibesparing i de flesta fall. När utetemperaturen sjunker minskar värmeeffekten från LLVP betydligt och normalt vill man ha stängda innerdörrar till bl.a. badrummen och sovrummen.pjgb skrev:
Jo det kan jag hålla med om, om det skulle vara så att vi bodde där jag växte upp. Nu bor vi på ö mitt i Mälaren och klimatet här är betydligt mildare. Flera av grannarna med identiska hus har enbart LLVP så det kommer nog att funka fint.
Vi provar i vinter så får vi se hur länge vi står ut utan radiatorerna, så kan vi plocka bort dem nästa år om det känns okej.
Tack och lov är det ju då bara att plocka bort rören och ersätta plåtsockeln med trä.
Vi provar i vinter så får vi se hur länge vi står ut utan radiatorerna, så kan vi plocka bort dem nästa år om det känns okej.
Tack och lov är det ju då bara att plocka bort rören och ersätta plåtsockeln med trä.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad behöver jag för nyckel för att stänga av vattnet?
Vatten & Avlopp -
Nimly Touch Pro installation - dörren går inte att stänga
Fönster & Dörrar -
Hur tätar jag sprucken en kakelfog utan att stänga in fukt?
Badrum -
Stänga av vatten plus byta kommod
Vatten & Avlopp -
Vill stänga av vattnet men vet ej hur.
Vatten & Avlopp