plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är väl korrekt utfört, men utan finnes liksom..
Ja jag hade ju gjort ståndskivan av en takplåt istället (300 upp på väggen)
Svårt att svara på varför dom valt den där lösningen.. gissar att det är brist på verktyg och kunskap
Exakt så hade jag oxå gjort och det är även vad montageanvisning säger oxå. Skulle denna lösningen gå igenom en besiktning?
 
Jag säger bara: Håll inne med pengarna! Rent av beklämmande att se sådant (resultat?). Ta gärna och lägg ut flera bilder på både helhet och detaljer. Det som slår mig bl a är att det är för långt mellan hängrännskrokarna samt genomspikningen av både ståndskiva och fasadlister. Det är också virke som är spräckt som ska bytas ut. Det finns mera att anmärka på av det lilla man ser, men i det stora så döljs förmodligen mycket mera.
Med vänlig hälsning, Noramasen.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Jag säger bara: Håll inne med pengarna! Rent av beklämmande att se sådant (resultat?). Ta gärna och lägg ut flera bilder på både helhet och detaljer. Det som slår mig bl a är att det är för långt mellan hängrännskrokarna samt genomspikningen av både ståndskiva och fasadlister. Det är också virke som är spräckt som ska bytas ut. Det finns mera att anmärka på av det lilla man ser, men i det stora så döljs förmodligen mycket mera.
Med vänlig hälsning, Noramasen.
Beklagligt att man som entreprenör bara låtsas som ingenting här. Ska försöka under veckan ta lite mer bilder under dagen på och ladda upp dem här. Har nu valt att anlita en oberoende besiktningsman som ska utföra förbesiktningar på allt som man fram till idag har utfört då jag börjar tvivla på kvalitén generellt och har med egna ögon uppmärksammat andra brister bortsett från detta. Känner att det är nog ända vägen att nå ut till entreprenören bortsett från att hålla inne pengar.
 
  • Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
Tveksamt om du kan referera till AMA när du lägger klicktak ,
är det du själv som köpt materialet eller är det hantverkaren ?
 
Detta är en totalentreprenad och entreprenören har köpt in materialet.
Varför kan man inte hänvisa till AMA? Att det är klicktak betyder väl inte att man kan hitta på hela lösningar?
Man har i detta fall inte heller följt leverantör anvisningar.
 
A asarhadonadam skrev:
Detta är en totalentreprenad och entreprenören har köpt in materialet.
Varför kan man inte hänvisa till AMA? Att det är klicktak betyder väl inte att man kan hitta på hela lösningar?
Man har i detta fall inte heller följt leverantör anvisningar.
Ett klicktak går inte göra enligt AMA är helt omöjligt, utan är leverantör anvisningar som ska följas.
 
  • Gilla
asarhadonadam och 2 till
  • Laddar…
I ivarssonivar skrev:
Ett klicktak går inte göra enligt AMA är helt omöjligt, utan är leverantör anvisningar som ska följas.
Men att kunnat bocka en plåtprofil och utfört det enligt bifogad bild.
Diagram över bockad plåtprofil med markeringar för fasadbeklädnad, avledarhake, ståndskiva och basavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En röd böjd plåtprofil vid en byggnadsvägg, med regndroppar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A asarhadonadam skrev:
Men att kunnat bocka en plåtprofil och utfört det enligt bifogad bild.
[bild]
Den går inte att falsa ihop med klicktak, på bilden med röda plåten är det en riktig bandtäckning.
 
P
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Den går inte att falsa ihop med klicktak, på bilden med röda plåten är det en riktig bandtäckning.
Det är ju sant, men man kan ta en hel skiva med klickfalsen och bocka den så att den går upp på vägg!
 
  • Gilla
asarhadonadam
  • Laddar…
Det menar inte att man ska falsa en egen plåt utan du tar ett klicktakprofil och knäcker den till en ståndskogs som man sedan klickar i. Borde inte vara så svårt, kräver att kanske är handy.
Rejäl skrev:
Det är ju sant, men man kan ta en hel skiva med klickfalsen och bocka den så att den går upp på vägg!
Det var så jag hade tänkt mig att man skulle få till en ståndskiva. Borde inte vara så svårt kan man tycka här.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Men ser man på panelen dom monterat så verkar det vara icke handy 😢
 
Jag har valt att anlita en besiktningsman som kommer avgöra utförandet under en förbesiktning då entrepenören inte ens väljer att bemöta mina synpunkter kring bristerna och hotar med pausa bygget etc. Skämmande!!
 
  • Ledsen
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A asarhadonadam skrev:
Det menar inte att man ska falsa en egen plåt utan du tar ett klicktakprofil och knäcker den till en ståndskogs som man sedan klickar i. Borde inte vara så svårt, kräver att kanske är handy.

Det var så jag hade tänkt mig att man skulle få till en ståndskiva. Borde inte vara så svårt kan man tycka här.
Problemet är att du köpt ett färdigt paket som man skall kunna sätta själv, det är själva idén med klicktak. så fort du behöver specialbitar eller passbitar så uppstår problemen . Nu vet jag inte hur långa banden är , men är bandet längre än 3 meter är det tveksamt om du hittar nån som kan knäcka hela bitar då i princip ingen plåtslagare har kantvikar som knäcker mer än 3 m långa band . Att förvänta sig att du skall få.en lösning som på bilden har du inte betalat för . Då skulle du köpt en riktig bandtäckning
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag är inte någon plåtslagare men finns det inte maskiner som kan knäcka sånna långa skivor?

Vad har jag betalat för, hur hade du löst detta?
 
Arbetet över lag ser ju ut som hejsan hoppsan, skulle aldrig försvara det utförandet.

Men ni som säger att det inte kan vara så svårt att forma en klicktaks plåt som ståndskiva, för den som kan är det inte svårt, men dem som lägger klicktak har sällan den kompetensen, och som jag förstår det är det inga vettiga plåtslagare som går in och pillar i ett klicktak, oftast är det som gjort för problem och då blir frågan vem som är ansvarig.

Hoppas det löser sig för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.