Jag hade en supergranne till dam under min lägenhet en gång. Hon sa att "så länge ni inte slåss däruppe får ni härja och låta så mycket ni vill, det är bara kul att höra att ungdomar har roligt, men hör jag att ni slåss och är dumma, då jävlar.......".

Redigerat:
  • Gilla
mattie_river och 3 till
  • Laddar…
Ähh, bjud in tanten på en stänkare och fråga hur hennes liv varit. Då kanske hon börjar snacka gamla minnen och glömmer bort sitt "tjuriga jag" och på så sett även märker att du är en trevlig människa. Hon kanske känner sig ensam helt enkelt.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Magica de Hex, du behöver lite fluffpulver!

Protte

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Ja det lockande, men lite win-or-lose...

Tänk om det tar skruv och hon kommer varje natt och bankar på dörren och vill ha en stänkare ;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är många hurtiga förslag om att skälla ut tanten. Tyvärr (eller lyckligtvis, hur man nu ser det) så är förmågan att skälla ut folk inte allom givet. En del har talangen att kunna skälla så att folk blir rädda, andra inte. Det är inte mycket man kan göra åt det. I dagens samhälle är det inte många chanser att öva upp sin förmåga.

Om man nu inte är född med den förmågan, men ändå försöker sig på att skälla, är risken stor att det får omvänd effekt. Man gör sig löjlig, helt enkelt.

Nu går det inte att göra en psykologisk profil på Magicas granntant och säkert klassa henne som psykopat. Men hon uppvisar i alla fall helt klart psykopatiska beteenden. Om hon nu till någon del är psykopat, så hjälper det ändå inte att skälla ut henne. Utskällningar, hot, resonemang; ingenting biter på en psykopat.

De är också mycket goda människokännare. De väljer sina offer med omsorg. Om hon nu valt Magica till sitt offer så är hon redan säker på att Magica inte är något hot mot henne. Hade hon känt att Magica var henne överlägsen i skällandets konst, så hade hon valt en annan strategi.

Psykopatens drivkraft är manipulation och kontroll. De vill tvinga/lura människor att göra olika saker, eller bara få dem att må på något särskilt vis. Ofta omväxlande bra och dåligt.

Så om nu tanten är psykopat så skiter hon fullständigt i blomkrukor och orensade rabatter. Det hon är ute efter är att manipulera Magica att göra det som tanten bestämmer. Om Magica gör henne till viljes och plockar bort sin blomkruka och pedantrensar rabatten gör det situationen inte ett dugg bättre. Det kommer bara att komma nya och mer långtgående krav.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
D09
Man kan göra en bakgrundskontroll för att se ev tidigare våldsamheter via t ex lexbase

Man bör inte gå in i disskutioner utan bara förklara att man bryr sig inte ett skit om den andra eller dennes åsikter och sedan fortsätta med det man höll på med.

Verkar finnas en psykisk ohälsa av något slag och spelar man sällan i den divisionen så man bör undvika disskutioner, umgänge Etc

Redigerat:
Många ger rådet att vara vänlig och försöka knyta an, det är väl förvisso ädelt och kräver ett gott hjärta. Jag anser mig ha ett gott hjärta, men är väldigt främmande för sådant, det må vara en dålig egenskap, men i min värld skall inte en otrevlig människa bemötas på samma sätt som en trevlig person gör sig förtjänt av. På samma sätt skall inte en hemvändande IS-krigare bemötas med hjälp och stöd. Det sätt man väljer att uppträda på skall ge konsekvenser i paritet till handlandet. Enkelt

Jag har väl skällt ut en och annan idiot i mina dar, men ofta ger det mig större tillfredsställelse att manövrera ut någon utan att de fattar att man är förbannad.

Jag har ett exempel från en samfällighet jag var med i, i denna så fanns en man som hela tiden betedde sig som en idiot, han ansåg sig ha rätten att göra ner precis alla han tyckte annorlunda mot eftersom han var den som bott i området längst tid. Mig hade han också vid ett flertal tillfällen mästrat på ett överlägset sätt utan att jag hetsat upp mig nämnvärt. Men alla dessa saker ackumulerat gjorde ändå att jag på något sätt ville angripa denne gubbjävel (!!!) så när jag vid ett styrelsemöte fick i uppdrag att föra protokoll tog jag min chans att visa honom hur obetydlig han var, och han fattade aldrig något.

Jag satte mig omedelbart till vänster om honom, sedan så skrev jag ned namnet på personen till vänster om mig samtidigt som jag högt sade dennes namn, sedan gick jag vidare i tur och ordning; -Nisse Nilsson är här, och skrev. etc etc

När jag efter ett femtontal nedskrivningar äntligen kom fram till surgubben vände jag mig mot honom:

-Vad heter du?
Han var ganska mild efter detta :)

I fallet med din granntant är det svårt att ge råd, av det lilla man snappat upp så tror inte jag att en utskällning skulle bita, hon skulle säkert få mer horn i sidan på dig. Säg istället något väl utvalt.

Nu vet jag inte riktigt vad, men något som får henne ur balans, typ se henne in i ögonen och säg: Jag vet att ingen annan vill ha dina råd, vad får dig att tro att jag skulle vilja det då? och sedan bara gå.

Ingen hög röst, ingen arrogant ton, och inget spottande ;)

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Du skulle kunna printa ut stadgarna och vifta med dem när hon kommer och vill klaga. Räck fram en penna och be henne ringa in paragrafen som reglerar blomskötseln osv.

Matzeball
thomazgustafsson skrev:
..... Prova att köra avbryta henne varje gång hon börjar tilltala dig med "Appapp" och ett pekfinger i luften. Säg sedan att du är upptagen, men att det går bra att maila dig om hon har något på hjärtat. Försöker hon sedan säga något, så kör "Appapp" igen. Därefter kan du helt ignorera henne.
Bra idé tycker jag. Ganska lagom och det kan göras på ett roligt sätt (om man vill det).

Kanske Appapp, Stora frågor skulle du ju ta med styrelsen sa du och småsaker får du nog göra som jag och svälja helt enkelt.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
En sådan människa ska man aldrig gå i svaromål med och börja förklara att man tänkte göra mer men inte hann osv. Utan istället är det avvisande som måste till, så som du gjorde när du sade att det är okej om hon pratar med styrelsen. Och när hon klagar kan du bara svara nåt i stil med "Jag är nöjd så här", "Jag tycker det är bra så här", "Jag vill ha det så här" osv, utan att gå närmare in på det. Lite viktigt att vara vag, inte säga "Jag vill ha krukan så här", eller "jag tycker inte det är så farligt med lite ogräs" utan just det där vaga "Jag vill ha det så här".

Tjatar hon vidare kan även ett "Ska vi gå tillsammans och prata med styrelsen?" vara något.
Tipset att spela in är inte så tokigt heller. Du kan rent av hålla upp mobilen och säga "Jag tänker spela in vad du säger". Med lite tur kommer hon i fortsättningen att bli tyst så fort du tar fram mobilen.

"Appappapp" så fort hon börjar klaga vore också intressant om du testar!

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
M
Sluta diskutera med henne! Hon lever inte i samma värld som du! Om det sen beror på ensamhet, demens eller allmän galenskap vet jag inte men det är ingen idé att "dansa med" i hennes galenskaper för det går inte att "mötas". Gör vad brf:s regler säger om krukor etc och hänvisa i övrigt till styrelsen. Ev kryddat med att vara lagom otrevlig.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
TS förstår inte att du bara står där och tar emot.
Jag hade sagt
Du har absolut inte ett skit med att göra hur många gånger jag sköter min rabatt. Sköt du ditt så sköter jag mitt.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Matzeball
Appar är ju väldigt modernt nuförtiden dessutom. ;)

Ja när du börjar mumla och förklara och ursäkta dig så får tanten näring. Spelet kommer då fortsätta.

Farsan sa får dom inte vara chef,på jobbet,Så ska dom vara chef hemma. Lika med mindervärds komplex.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.