41 737 läst ·
107 svar
42k läst
107 svar
Ständigt klagande granne - Tips & Tricks mottages tacksamt
Jag är dåligt påläst men i min värld så kräver det ganska mycket sakligt innehåll för att skälla ut nån lågaffektivt och jag TROR att detta bara skulle ses som en invit av tant-helvetet till en diskussion.harry73 skrev:
Är det sen så som TS misstänker att tanten eventuellt är psykopat som alltid lyckas skapa konflikter ur ingenting, älskar att käfta om allt, ljuger och naggar på sanningen för att vinna varje diskussion och sen försöker dupera sin omgivning mot sina fiender så tror jag inte på metoden.
Psykopater har jag mer erfarenhet av och är man utsatt för en sån med onda avsikter så har man att göra.
Ignorera henne till 100% bara det är lättast . Stå o lyssna på en massa gnäll orkar ingen . Som när hon ropa HALLÅ o börja gnälla finns lite olika alternativ 1. Ropa HALLÅ tillbaka och fortsätta gå dit du var på väg (börjar hon prata så svara inte alls bara fortsätt gå behandla henne som luft). 2Käfta o vara dryg tillbaka (tror inte det funkar men pröva gärna om du tror på det ). 3 vara diplomatiskt (har du provat redan)
Finns fler sätt oxå men jag tror mest på att behandla henne som luft get en viss obehaglig stämmning då ni möts men du slipper iaf hennes gnäll rätt fort
Finns fler sätt oxå men jag tror mest på att behandla henne som luft get en viss obehaglig stämmning då ni möts men du slipper iaf hennes gnäll rätt fort
Högaffektivt eller lågaffektivt, ignorera eller ta en diskussion, det där är så individuellt. Och även om jag inte gillar uppdelningen "manligt" och "kvinnligt", så finns det en liten poäng, när man ser svar här om tuffare tag (som funkat) mot en jobbig granne, och grannen är alltid en man. Män tenderar att köra raka bananer och sen är det klart. Kvinnor har ofta en subtilare och krångligare väg till en eventuell fred. Visst, det är generaliseringar, men ändå - se det framför dig: funkar det med en rejäl utskällning och knytnäven viftande framför hennes näsa? Eller blir hon jätteupphetsad av din respons, äntligen!! - och polisanmäler dig och har sen en lång, härlig följetong framför sig, som hon kan hänga upp sitt liv på? En nära släkting till mig hade en mycket liknande situation som du, och den tanten gjorde allt för att trissa upp stämningen. Det slutade med att släktingen med familj flyttade tidigare än planerat. Då var även styrelsen inkopplad och de var förtvivlade över tantens beteende, vilket hade varit likadant i alla år, mot andra grannar i trappuppgången. Jag tror att det här är ett mycket svårare problem att lösa än att bara skälla, mumla eller diskutera. Tanten är säkert inte psykopat eller narcissist, men har antagligen ett väldigt torftigt liv, som hon för övrigt är missnöjd över. Blir hennes liv bättre av att kompromissa med en granne? Nja, knappast. Det finns inga quick-fix-lösningar. Jag hade hållit mig så kall och anonym som möjligt, och även informerat styrelsen om hon passerar gränsen (tex gapskäller om vegetationen, avlägsnar kruka etc etc). Någon "riktig" lösning/fred är nog svår att uppnå, men har du tur, flyttar tanten så småningom eller hittar någon annan att ägna sitt liv åt. Lycka till!!
Nej, det handlar inte så mycket om vad man säger men hur man säger det. Det handlar även om kroppshålning, hur nära man står, om man tittar i ögonen.fsn skrev:
Sedan ska man inte säga så mycket när motparten inte kan ta emot det.
Prata med andra grannar och styrelsen. Hon har tydligen ett stort behov att klaga på allt så du är säkert inte ensam. Om ni är fler så kan ni träffa henne på ett möte och ta fram gemensamma regler i trappuppgången. Men släpp prestigen och flytta bort din kruka utanför dörren. I vårt hus får absolut ingenting stå utanför ens dörr i trapphuset pga städning/brandskydd.
Människor som är överdrivet kontaktsökande, som hon var när hon bjöd in till fika, är ofta ensamma (sen kan man självklart bjuda på fika, men ni fattar...). Finns det dessutom nån lättare personlighetsstörning med i bilden så kan ni nog inte finna en "resonemangslösning". Ni delar inte riktigt världsbild då hennes är full av små irriterande detaljer som "minsann ska rättas till". Ni får skrämma henne till en tyst men dräglig relation.
Välj ett tillfälle när hon börjar gå på om nåt som hon verkligen inte har med att göra samt att ni helst ska vara två från din sida. Svara mkt barsk och bestämt att det där har hon verkligen inte med att göra och att ni struntar i vad hon tycker. Var självklart noga med att inte vara hotfulla eller på annat sätt "gå över gränsen". Meningen ÄR att hon ska tycka det är obehagligt, undvika er och inte vilja komma med sina rubbade kommentarer. Det är ingen person ni vill ha i vänkretsen ändå. F ö krävs det oerhört mkt för att få bostadsrätten förverkad. Men ge inte grannen ammunition genom att ställa blomkrukor på fel ställen och dyl, propsa inte på saker som ni har tveksam rätt att göra.
Välj ett tillfälle när hon börjar gå på om nåt som hon verkligen inte har med att göra samt att ni helst ska vara två från din sida. Svara mkt barsk och bestämt att det där har hon verkligen inte med att göra och att ni struntar i vad hon tycker. Var självklart noga med att inte vara hotfulla eller på annat sätt "gå över gränsen". Meningen ÄR att hon ska tycka det är obehagligt, undvika er och inte vilja komma med sina rubbade kommentarer. Det är ingen person ni vill ha i vänkretsen ändå. F ö krävs det oerhört mkt för att få bostadsrätten förverkad. Men ge inte grannen ammunition genom att ställa blomkrukor på fel ställen och dyl, propsa inte på saker som ni har tveksam rätt att göra.
Redigerat:
Blomkrukan kunde man hantera så
- grannen skriker om
Ts: förlåt det är inte min mening att störa men jag tycker att det är mycket trevligare med lite blommor.
- grannen fortsätter att
Ts: jag förstår. Jag ska ta upp det med styrelsen och höra vad de tycker om blommor i hallen.
-grannen fortsätter
Ts: förlåt jag känner mig lite obekväm med att föra den diskusson här och nu. Jag pratar med styrelsen och sen tar vi det därifrån.
- grannen skriker om
Ts: förlåt det är inte min mening att störa men jag tycker att det är mycket trevligare med lite blommor.
- grannen fortsätter att
Ts: jag förstår. Jag ska ta upp det med styrelsen och höra vad de tycker om blommor i hallen.
-grannen fortsätter
Ts: förlåt jag känner mig lite obekväm med att föra den diskusson här och nu. Jag pratar med styrelsen och sen tar vi det därifrån.
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Hej MagicaDeHex
Du har fått en del förslag men jag tror det finnas en aspekt till att iallafall fundera över.
Givet att hon är äldre, hennes beteende mot dig och sina egna barnbarn. Det är det inte osannolikt att hon lider av alzheimers. Om möjligt försök få en spontankontakt med hennes barn vid tillfälle och förklara situationen och lyssna av deras respons om den blir någon. Det är vanligare än vi tror att liknande situationer uppstår mellan grannar när kommunen väljer att vårda sin brukare i hemmet. I detta fall kanske hon inte ens är under hemtjänstens tillsyn. Sitter i styrelse för Brf och har erfarenhet av liknande situationer.
Gå på mötet om det inte redan är genomfört. Alla vet vem hon är men ingen vet vem du är, du behöver visa dig det räcker. Lycka till.
Du har fått en del förslag men jag tror det finnas en aspekt till att iallafall fundera över.
Givet att hon är äldre, hennes beteende mot dig och sina egna barnbarn. Det är det inte osannolikt att hon lider av alzheimers. Om möjligt försök få en spontankontakt med hennes barn vid tillfälle och förklara situationen och lyssna av deras respons om den blir någon. Det är vanligare än vi tror att liknande situationer uppstår mellan grannar när kommunen väljer att vårda sin brukare i hemmet. I detta fall kanske hon inte ens är under hemtjänstens tillsyn. Sitter i styrelse för Brf och har erfarenhet av liknande situationer.
Gå på mötet om det inte redan är genomfört. Alla vet vem hon är men ingen vet vem du är, du behöver visa dig det räcker. Lycka till.
Är det normala personer i styrelsen så kan de nog hantera det, hon har med säkerhet försökt "Polisa" andra också.
Redigerat:
Jag har en sådan granne! Jag försökte vara till lags i början.. men blev ordentligt trött efter 2 år på att hon aldrig var nöjd, så jag sa det till henne.
"Jag försöker, jag fixar allt du har en synpunkt på men då hittar du genast något nytt att klaga på"
Hennes svar:
-Gör jag???
Efter det har jag inte hört något från henne!
Det finns många där ute med dålig självbild
"Jag försöker, jag fixar allt du har en synpunkt på men då hittar du genast något nytt att klaga på"
Hennes svar:
-Gör jag???
Efter det har jag inte hört något från henne!
Det finns många där ute med dålig självbild
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Hej MagicaDeHex
Gå på mötet om det inte redan är genomfört. Alla vet vem hon är men ingen vet vem du är. Du behöver bara visa dig för att få sympatier om hon framför osakliga argumentet. Lycka till.
Gå på mötet om det inte redan är genomfört. Alla vet vem hon är men ingen vet vem du är. Du behöver bara visa dig för att få sympatier om hon framför osakliga argumentet. Lycka till.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Svälj stoltheten och ta bort blomkrukan. Det är svårt men säkert värt ansträngningen.
Då har du en konflikt mindre. Krukan är det första hon ser när hon går ut och det sista hon ser när hon kommer hem. Förmodligen minst två gånger varenda dag får hon en impuls att klaga på dig. Den är ju inte direkt livsnödvändig. Det kan kännas kymigt att göra som hon säger men då är det ju p.g.a. stolthet i så fall och den har förpestat många relationer, min egen inräknad (jag jobbar på att förbättra den fast det tar väldigt lång tid).
Det kanske inte är så hemskt mycket jobb att se till att din trädgård inte är riktigt lika stökig, men fixar du det så har du tagit bort det störningsmomentet också. Du behöver nog inte gå så långt som hon men kanske en liten bit skulle räcka.
Beröm hennes trädgård så ofta du kan (om du verkligen tycker om den). Kanske erkänna för henne att du inte har gröna fingrar som hon (om det stämmer). Beröm är ett kärleksfullt sätt att närma sig någon som man ofta tillämpar på barn men en del människor är som barn i vissa stycken.
Det du ändå måste göra till sist är bäst att göra direkt med glädje så blir det inte så jobbigt och saboterar inte lika mycket.
Då har du en konflikt mindre. Krukan är det första hon ser när hon går ut och det sista hon ser när hon kommer hem. Förmodligen minst två gånger varenda dag får hon en impuls att klaga på dig. Den är ju inte direkt livsnödvändig. Det kan kännas kymigt att göra som hon säger men då är det ju p.g.a. stolthet i så fall och den har förpestat många relationer, min egen inräknad (jag jobbar på att förbättra den fast det tar väldigt lång tid).
Det kanske inte är så hemskt mycket jobb att se till att din trädgård inte är riktigt lika stökig, men fixar du det så har du tagit bort det störningsmomentet också. Du behöver nog inte gå så långt som hon men kanske en liten bit skulle räcka.
Beröm hennes trädgård så ofta du kan (om du verkligen tycker om den). Kanske erkänna för henne att du inte har gröna fingrar som hon (om det stämmer). Beröm är ett kärleksfullt sätt att närma sig någon som man ofta tillämpar på barn men en del människor är som barn i vissa stycken.
Det du ändå måste göra till sist är bäst att göra direkt med glädje så blir det inte så jobbigt och saboterar inte lika mycket.
Det här får mig att tänka på en chef jag hade. Vederbörande var enligt alla kollegor, fullständigt omöjlig att ha med att göra och jag var nog den som tyckte allra sämst om personen. När han då blev min närmaste chef, blev jag fullständigt nojjig och funderade hur jag skulle tackla det. Jag kom fram till att jag skulle vara överdrivet trevlig, aldrig gå i polemik, aldrig kritisera något, utan bara försöka hitta positiva sidor i allt han föreslog och sade.
Alltså, ju mer stolliga förslag han kom med, desto trevligare blev jag. "Ja, du har nog rätt." "Men du, det där var ett jättebra förslag!" "Att inte jag kom att tänka på det där först!" osv, osv.
Det fungerade alldeles över förväntan! Jag var nog den som blev mest häpen av alla, och intressant nog, började jag faktiskt tycka att han var rätt trevlig.
Sens moral: Det kan löna sig att bita ihop och inte agera och säga något annat än det första som kommer från reptilhjärnan. Inte vet jag om det kan hjälpa i ditt fall, men OM det skulle hjälpa lite, så kan det vara värt att pröva.
Inte säga emot, aldrig gå in i diskussion, aldrig brusa upp , aldrig visa hur arg man egentligen är innerst inne, utan bara le och vara trevlig.
Vem vet, det kanske slutar med att kärringen äter ur handen på dig...
Alltså, ju mer stolliga förslag han kom med, desto trevligare blev jag. "Ja, du har nog rätt." "Men du, det där var ett jättebra förslag!" "Att inte jag kom att tänka på det där först!" osv, osv.
Det fungerade alldeles över förväntan! Jag var nog den som blev mest häpen av alla, och intressant nog, började jag faktiskt tycka att han var rätt trevlig.
Sens moral: Det kan löna sig att bita ihop och inte agera och säga något annat än det första som kommer från reptilhjärnan. Inte vet jag om det kan hjälpa i ditt fall, men OM det skulle hjälpa lite, så kan det vara värt att pröva.
Inte säga emot, aldrig gå in i diskussion, aldrig brusa upp , aldrig visa hur arg man egentligen är innerst inne, utan bara le och vara trevlig.
Vem vet, det kanske slutar med att kärringen äter ur handen på dig...