41 737 läst ·
107 svar
42k läst
107 svar
Ständigt klagande granne - Tips & Tricks mottages tacksamt
Jag visar inga känslor när jag pratar med henne dvs jag är aldrig i affekt. Jag svarar oftast bara väldigt kort och vänder på klacken. Men hon är ju på mig ändå. Det ligger inte i mig som person att brusa upp och skälla ut någon och tänker inte göra det mot en granne då jag inte tänker låta mig triggas upp av henne, inför henne. Troligtvis är det vad hon vill om hon är narcissist eller liknande.harry73 skrev:Poängen är lite grann att för att kunna hantera eller acceptera din granne behöver du ändra dit beteende när du har kontakt med henne. Antingen ska det vara lågt affektivt eller (om man har kroppsbyggnaden som passar till) väldigt högaffektivt. Man får dock fråga sig om man vill vara en som skrämmer sina grannar till tystnad och i TS fall tror jag att lågaffektiv är bäst.
Aktivt lyssnande som JohanLun nämnde är ett bra exempel på lågaffektivt bemötande. Även när grannen börjar bli fysiskt våldsamt kan man hantera det lågaffektivt. Tar hon dig i armen, ska man t ex slappna av armen, då släpper hon direkt. Finns massor av tips att läsa på nätet.
Sannolikheten att den korta späda kvinnan skulle bli fysiskt våldsam tror jag är ganska liten.
Riktigt bra och konstruktiva tips, tack, jag ska ta detta med migharry73 skrev:Nästa gång kan du snällt svara att man visst som grannar ska ta hänsyn till varandra. Så om hon har problem med dig, får hon gärna komma förbi och prata om det så att ni kan hitta en gemensam lösning som är bra för er båda. sedan kan du också säga att du önskar att diskussionen förs på ett trevligt sätt. När en av er är för upprörd kommer det bara leda till bråk och det är det sista du vill.
Nästa gång hon kommer och klagar kan du svara att hon är för upprörd för att samtalet ska leda framåt och att du därför föreslår att ni tar samtalet vid ett annat tillfälle när hon är lugnare.
Sedan får du läsa på lite om låg affektivt bemötande och försöka använda det mot henne
Gällande affekt så är jag numera ganska kylig mot henne. Jag visar ingen upprördhet what so ever utan försöker köra kyligt/neutralt bemötande men det verkar ju inte hjälpa.
Det är just så jag gjort, jag står och lyssnar på henne. Undantaget var när jag stängde dörren framför näsan på henne. Men annars tar jag tid och står och lyssnar på henne och som med trädgården sa jag "ok jag har noterat vad du säger". Men verkar ju inte fungera med henne. Hon verkar tycka jag ska göra saker på hennes begäran nu nu nu.JohanLun skrev:Mitt tips är att träna på aktivt lyssnande (googla; tex [länk]) - fokusera på att förstå henne men gå inte med på att du gör nåt fel eller försök inte besvara eller lösa konflikter. Kanske räcker det att hon får berätta vad hon tycker. När du lyssnat aktivt så kan du ju avsluta med typ att, jag ska tänka på detta. Ibland är det så att folk bara vill klaga av sig. Har du inte ork att lyssna varje gång, så säg att du inte har tid just nu, men se till att du nån gång ibland lyssnar på henne en stund.
Alltså det är helt ofattbart. Detta är första gången jag bor i en brf, jag har tidigare bott i egen villa och innan det i hyresrätter. I hyresrätterna var det aldrig ngn som klagade. Man kunde köra fester dygnet runt haha. Nä men där var det nog mer jag som pratade med mina grannar som hade fest mitt i natten en vardag och sådant. Men jag har aldrig varit pain in the ass. Och att gå och klaga bara för att nån har fest en gång el lyssnar på hög volym 1-2 ggr är fan inte lönt. Så att hon kom till mig efter att jag haft meditationsmusik (hur man nu kan triggas av det) i typ 1h fattar jag inte. Tänk om jag skulle klaga på henne med allt hon gör. Lyssnar på radio tidigt på morgonen eller kör högtryckstvätten så fönstrena skorrar, typ. Om man vill bo nära folk får man ta sånt. Hon borde köpa en stuga i skogen eller liknande.johd01 skrev:
Jag trodde grannar var enklare i bostadsrätter.
Men visst, risken är kanske man får bo nära några jävla prettotanter som ska styra o ställa som jag nu verkar fått med denna kvinnan.
Min tanke när jag flyttade in var inte att bo här så länge. Jag flyttade ganska abrupt pga en separation men det är ju riktigt dyrt att hitta annat boende. Området jag bor i är väldigt bra och lugnt annars. Priserna är bra på bostäder. Så liknande bostäder blir ju att bo i ett 7-våningshus i ett sunkområde eller nåt och det gör jag absolut inte. Jag vill hitta något litet hus någonstans men då får man punga ut med över 2 mille och det har jag inte själv :/
Nu pladdrade jag på
Var inte så säker på det där med våldsamhet. Det krävs inte mycket för att det ska tippa över. Vi hade en sån där gubbe i området för många år sedan. Han hytte med näven och höll på hela tiden med klagomål.
En dag åkte han efter oss i sin bil, och började tjafsa... så fort han puttade till, så knockade jag honom i självförsvar. Efter det såg vi aldrig fanskapet mer tills han dog. Visade sig naturligtvis att han även misshandlat frun i många år.
Du behöver inte svara henne om du inte vill, utan säg att du är upptagen och har inte tid med henne. Vill hon något får hon upprätta en polisanmälan.
En dag åkte han efter oss i sin bil, och började tjafsa... så fort han puttade till, så knockade jag honom i självförsvar. Efter det såg vi aldrig fanskapet mer tills han dog. Visade sig naturligtvis att han även misshandlat frun i många år.
Du behöver inte svara henne om du inte vill, utan säg att du är upptagen och har inte tid med henne. Vill hon något får hon upprätta en polisanmälan.
Hmm, bra fråga. Sätta hårt mot hårt är nog en bra beskrivning.MagicaDeHex skrev:
Nu när jag läst dina poster efter mitt svar känns det som en jobbig tant att ha att höra med. Har sett liknande beteende tidigare. Låter som en person som bott länge i huset. Som tror det ger henne friheter både i sitt beteende och ställa krav på grannar.
Man kan säga så här. Låt säga att det var någon annan än du som bodde där. Det finns människor som utger en aura av pondus, aggressivitet, osv.Robert63 skrev:
De har aldrig några problem. Det är lustigt.
Kärringen har naturligtvis ett inre problem. Det är inte helt ovanligt med människor som tycker "världen ska anpassa sig efter vad jag tycker." Själv har jag en granne som hävdar att "Ditt skjul ska bort". Ja, men det var här när du köpte huset, sa jag. Då sa han "När vi köpte huset, räknade vi med att vi skulle kunna få kommunen att kräva att du tar bort ditt fula skjul".
Själv har han massor av skräp på sin gård. Men det är då inget problem.... det är alltid andra som är problemet.
Själv löste jag det så att jag blev arg på han. Nu säger han inte ett ord. Väldigt gött måste jag säga.
Sådan människor går aldrig att resonera med. Det är bara att svara med ilska, men behöver inte gå till överdrift direkte. Det räcker med att visa att man inte böjer sig för deras planer.
Precis. Tantan låter sig ledas av sitt barnjag och för att få stopp på hennes trakasserier hjälper inget annat än att sätta ned foten, en markering om var gränsen går, om man nu inte vill ha det till ett projekt över flera år. Flera av råden här är häpnadsväckande korkade, mycket folk med mjuka handleder här.Lolight skrev:
OK, så med din hårda stil - du spelar hög musik och tanten ringer på dörren och klagar. Vad gör du?Robert63 skrev:Precis. Tantan låter sig ledas av sitt barnjag och för att få stopp på hennes trakasserier hjälper inget annat än att sätta ned foten, en markering om var gränsen går, om man nu inte vill ha det till ett projekt över flera år. Flera av råden här är häpnadsväckande korkade, mycket folk med mjuka handleder här.
"Håll käften kärringj-vel, jag spelar så högt jag vill"?
Nitar tanten?
Du har en häpnadsväckande dålig, alternativt obefintlig läsförståelse. Läs igen och försök göra en nykter tolkning på det Robban skrev istället.cpalm skrev:
Tack för den... Om vi bortser från förlöjligandena av övriga råd var min poäng, med ett visst mått sarkasm, att "Robbans" egna uppmaningar inte är särskilt konkreta.fsn skrev:
Robert63 skrev:
Robert63 skrev:
Om man nu vill en tydlig markering, är det vikgigt att man gör det på ett sätt att grannen kan ta till sig det.
Säger jag att man ska tillämpa lågaffektivt bemötande, då säger jag inte att man ska ge med och lägga ner sig. Man ska sätta en tydlig gräns, men man ska göra det på ett bra sätt.
Säger jag att man ska tillämpa lågaffektivt bemötande, då säger jag inte att man ska ge med och lägga ner sig. Man ska sätta en tydlig gräns, men man ska göra det på ett bra sätt.