Jag vet att det är 1,5% av köpeskillingen, men när man betalar 800.000:- för själva tomten och 200.000:- för ett servitut (nybyggd väg) Blir det då 1,5% av totalsumman eller endast av 800.000:-?
 
Hej, någon som kan förklara vad stämpelskatt är?

Mvh Iram
 
Stämpelskatten är 1.5% på köpeskillingen på en lagfart eller en tomträtt - nu är jag inget proffs i det här ämnet men min tolkning är att den endast gäller själva köpeskillingen och inte kostnaden för servitutet. Men ring och rådfråga din bank eller en mäklare, de borde veta!
 
Det är det högsta beloppet på köpekontraktet som stämpelskatten baseras på.

Tex. vi köper en tomt för 580000. I den ingår avgift för VA och fjärrvärme.
Mitt sunda förnuft säger:580000-avgifter, ca 400000.

Så resonerar inte skattemyndigheten.

Vad är då lagfart?
Det är beviset att just du äger fastigheten/tomt mm.

Samma antal knapptryckningar för 1 miljon som för 3 miljoner
 
Vi skrev separata kontrakt för tomten och för avgifter till en samfällighetsförening för VA. Då betalar man bara stämpelskatt för priset på tomten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.