1 979 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Stämpelskatten?
Stämpelskatten är 1.5% på köpeskillingen på en lagfart eller en tomträtt - nu är jag inget proffs i det här ämnet men min tolkning är att den endast gäller själva köpeskillingen och inte kostnaden för servitutet. Men ring och rådfråga din bank eller en mäklare, de borde veta!
Det är det högsta beloppet på köpekontraktet som stämpelskatten baseras på.
Tex. vi köper en tomt för 580000. I den ingår avgift för VA och fjärrvärme.
Mitt sunda förnuft säger:580000-avgifter, ca 400000.
Så resonerar inte skattemyndigheten.
Vad är då lagfart?
Det är beviset att just du äger fastigheten/tomt mm.
Samma antal knapptryckningar för 1 miljon som för 3 miljoner
Tex. vi köper en tomt för 580000. I den ingår avgift för VA och fjärrvärme.
Mitt sunda förnuft säger:580000-avgifter, ca 400000.
Så resonerar inte skattemyndigheten.
Vad är då lagfart?
Det är beviset att just du äger fastigheten/tomt mm.
Samma antal knapptryckningar för 1 miljon som för 3 miljoner
Klicka här för att svara