Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
I DN Ekonomi och TV4 Nyheterna idag tar man upp denna orättvisa(?) mjölk-ko för staten, som dubblats till 10 miljarder i inkomster.

Å ena sidan är det en kostnad man kan räkna in i köpet, eller låta bli att köpa, men kan bli tungt i dyrprisområden. En gåva kostar 800:- i avgift och är sannolikt självkostnad, köp kostar dessutom 1,5% på priset, ett hus i Danderyd var 90.000 för flera år sedan. Förutom ev nya inteckningar/pantbrev, blev totalt 90.000 för en i Örby (08) nu.

Fler som tycker att det bör bli självkostnad?

Jag vet ett annat EU-land där en bostad kostade 40.000 och lagfart som måste gå via advokat kostade 10.000, det verkar hutlöst med 25% extra.

Vet någon om det är lika i de flesta länder?

Verkar lika med fastighetsskatten som bara Kalifornien tagit bort och vi fått en rimligare avgift.
Någon jämförde med bostadsrätter som man klarar av att registrera billigt, införs ägarlägenheter kan det bli dyrt istället.
 
Många länder har liknande system för transaktions-skatter. Basen brukar vara köpeskilling eller taxeringsvärde, i en del fall kan area eller t o m tomtens bredd mot gatan vara del av avgiftsbasen.

En del har värre och krångligare i Sverige. I Spanien kan man exempelvis under vissa omständigheter bli skyldig att betala skatter som den tidigare ägaren underlåtit att betala.

Man kan tycka att om syftet med skatten skulle vara att finansiera fastighetsregister, inskrivningsmyndighet etc, så borde konstruktionen vara mer av flat rate än vad den är idag.
 
Norrmännen tycker det är billigt att handla i Sverige :eek:
 
Sökarn
frjo7205 skrev:
Många länder har liknande system för transaktions-skatter. Basen brukar vara köpeskilling eller taxeringsvärde, i en del fall kan area eller t o m tomtens bredd mot gatan vara del av avgiftsbasen.

En del har värre och krångligare i Sverige. I Spanien kan man exempelvis under vissa omständigheter bli skyldig att betala skatter som den tidigare ägaren underlåtit att betala.

Man kan tycka att om syftet med skatten skulle vara att finansiera fastighetsregister, inskrivningsmyndighet etc, så borde konstruktionen vara mer av flat rate än vad den är idag.
Det var Spanien jag skrev om ;)
 
Alla skatter är mjölkkor för staten, denna lär ju vara kvar länge till. En omsättningskatt på 1,5% är väl inget om man jämför med momsen... :-)
 
Tror att skatten snarare höjs än tas bort.

Det är förövrigt ett ypperligt hjälpmedel för att få ner bubblor utan att blanda in räntan som får många andra konsekvenser. Svårt att förstå att staten inte höjde den för ett par år sedan.
 
Jag förstår inte varför bostadsmarknaden skulle bli mindre av en bubbla (om den nu är det) om man höjer stämpelskatten`?
 
Att den höjs har jag svårt att se.
Regeringen vill ju ha en omsättning på bostäder - och omsättningen går troligen ned om stämpålesskatten höjs...

/K
 
Jag har inte hört några politiska viljor som sagt att stämpelskatt och pantbrevsavgifter bör sänkas eller avskaffas. Tvärtom är det ju skatter som är säkra inkomstkällor för staten.

Däremot är det väl högst rimligt att man diskuterar dem mera när man ser till beskattningen av våra bostäder. Idag glöms de ju gärna bort.
 
Nja, problemet var ju att riksbanken för något år sedan oroades för bubbeltendenser på bostadsmarknaden och tog det som intäkt för att höja räntan. Min poäng var just att om man bara vill få ner prisökningstakten hade det antagligen varit bättre att använda sig av ett skatteincitament istället för att använda räntevapnet som slår brett och hårt mot företags investeringar etc.

(en parantes) I början på 90-talet sänkte man lagfartskostnaden till 0,5 % för att få fart på fastighetsmarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.